Autor: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Dekada Edwarda Gierka (1970–1980)

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja. Uczeń:

15) przedstawia niedemokratyczny charakter polskich rozwiązań polityczno‑ustrojowych z okresu tzw. Polski Ludowej (monizm, kierownicza rola gremiów decyzyjnych PZPR, system fikcji ustrojowych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje wydarzenia w Polsce w czasach rządów Edwarda Gierka;

  • charakteryzuje wpływ centralnego planowania na stan gospodarki;

  • wskazuje najważniejsze wydarzenia tej dekady.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału, żeby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.

Faza wstępna:

  1. Uczniowie na podstawie dostępnych źródeł przygotowują kalendarium wydarzeń omawianej dekady.

  2. Przedstawienie tematu „Dekada Edwarda Gierka (1970–1980)” i celów zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Chętni lub wybrani uczniowie przedstawiają przygotowane przez siebie kalendaria.

  2. Nauczyciel inicjuje dyskusję dot. tego, które wydarzenia uczniowie uznają za najważniejsze i dlaczego.

  3. Uczniowie pracują z symulacją interaktywną. Dodają do niej dane nt. współczesnych cen. Rozmawiają o tym, jak zmieniały się ceny i siła nabywcza pieniądza.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.

Praca domowa:

  1. Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

  2. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

  • Anna Winkler, Czy za Gierka naprawdę żyło się tak dobrze? Koszty życia i zarobki Polaków w latach 70., 9.12.2019 r., wielkahistoria.pl.

  • Gierek siedział na wulkanie, który w końcu eksplodował, 4.01.2013 r., muzhp.pl.

  • Apel KOR do społeczeństwa i władz PRL, 16.06.2011 r., polskieradio.pl.

  • Paweł Fiktus, Ocena nowelizacji Konstytucji PRL w 1976 r. według publicystyki paryskiej „Kultury”, repozytorium.uni.wroc.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą przygotować własną symulacją dotyczącą zmian w cenach danych towarów.