Dla nauczyciela
Autor: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Dekada Edwarda Gierka (1970–1980)
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja. Uczeń:
15) przedstawia niedemokratyczny charakter polskich rozwiązań polityczno‑ustrojowych z okresu tzw. Polski Ludowej (monizm, kierownicza rola gremiów decyzyjnych PZPR, system fikcji ustrojowych).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje wydarzenia w Polsce w czasach rządów Edwarda Gierka;
charakteryzuje wpływ centralnego planowania na stan gospodarki;
wskazuje najważniejsze wydarzenia tej dekady.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału, żeby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.
Faza wstępna:
Uczniowie na podstawie dostępnych źródeł przygotowują kalendarium wydarzeń omawianej dekady.
Przedstawienie tematu „Dekada Edwarda Gierka (1970–1980)” i celów zajęć.
Faza realizacyjna:
Chętni lub wybrani uczniowie przedstawiają przygotowane przez siebie kalendaria.
Nauczyciel inicjuje dyskusję dot. tego, które wydarzenia uczniowie uznają za najważniejsze i dlaczego.
Uczniowie pracują z symulacją interaktywną. Dodają do niej dane nt. współczesnych cen. Rozmawiają o tym, jak zmieniały się ceny i siła nabywcza pieniądza.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Anna Winkler, Czy za Gierka naprawdę żyło się tak dobrze? Koszty życia i zarobki Polaków w latach 70., 9.12.2019 r., wielkahistoria.pl.
Gierek siedział na wulkanie, który w końcu eksplodował, 4.01.2013 r., muzhp.pl.
Apel KOR do społeczeństwa i władz PRL, 16.06.2011 r., polskieradio.pl.
Paweł Fiktus, Ocena nowelizacji Konstytucji PRL w 1976 r. według publicystyki paryskiej „Kultury”, repozytorium.uni.wroc.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą przygotować własną symulacją dotyczącą zmian w cenach danych towarów.