Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Elżbieta Korzeniak, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Badania właściwości fizyko‑chemicznych wodorków

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:

2) ocenia wiarygodność uzyskanych danych.

Cele kształcenia – wymagania szczegółowe

VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:

6) klasyfikuje wodorki ze względu na ich charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy i obojętny); wnioskuje o charakterze chemicznym wodorku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorków; opisuje typowe właściwości chemiczne wodorków pierwiastków 17. grupy, w tym ich zachowanie wobec wody i zasad.

Zakres rozszerzony

VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:

6) klasyfikuje wodorki ze względu na ich charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy i obojętny); projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego przebieg pozwoli wykazać charakter chemiczny wodorku; wnioskuje o charakterze chemicznym wodorku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorków; opisuje typowe właściwości chemiczne wodorków pierwiastków 17. grupy, w tym ich zachowanie wobec wody i zasad.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • opisuje właściwości fizyczne i właściwości chemiczne wodorków;

  • bada zachowanie się wodorków wobec wody;

  • określa charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy, obojętny) wodorków;

  • określa zależność temperatury topnienia i wrzenia od rodzaju wiązania chemicznego w wodorkach oraz oddziaływań międzycząsteczkowych.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • burza mózgów;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • eksperyment chemiczny;

  • wirtualne laboratorium;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • Komputer z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu/ smartfony, tablety;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda,

  • rzutnik multimedialny;

  • aplikacja Mentimeter.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcia z wybuchem wulkanu, piecyk gazowy z zastosowaniem gazu ziemnego, opakowanie sody amoniakalnej – jako przykłady wodorków z otoczenia człowieka. Zadaje uczniom pytanie: Z jakimi związkami chemicznymi kojarzą się uczniom te zdjęcia?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół wodorków. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z zastosowaniem smartfonów/tabletów.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Eksperymenty chemiczne zostaną przeprowadzone zgodnie z instrukcją zamieszczoną w materiale pomocniczym. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy trzy-/czteroosobowe, rozdaje karty pracy, odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, zapisują odpowiednie równanie reakcji, wyciągają wnioski, wszystko zapisują w kartach pracy. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Liderzy grup prezentują efekty pracy na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie. Zamiast eksperymentów, uczniowie mogą pracować z wykorzystaniem wirtualnego laboratorium i badać właściwości fizyko‑chemiczne wodorków.

  2. Podopieczni dyskutują o zależności właściwości fizycznych i chemicznych od wiązań chemicznych w wodorkach i oddziaływań międzycząsteczkowych.

  3. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: co to są wodorki? Podaj przykłady wodorków z otoczenia człowieka. Jakie właściwości fizyczne mają wodorki? Jakie właściwości chemiczne mają wodorki? Jakie produkty otrzymamy w reakcji wodorku sodu z wodą? Jakie wodorki nazywamy kowalencyjnymi?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego dziś się nauczyłem/łam...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w emateriale z sekcji „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Wirtualne laboratorium może być wykorzystane przez uczniów podczas wykonywania zadania domowego czy podczas przygotowywania się do sprawdzianu oraz wykorzystane przez uczniów nieobecnych na lekcji w celu uzupełnienia swoich braków.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Co to są wodorki?

  • Podaj przykłady wodorków z otoczenia człowieka.

  • Jakie właściwości fizyczne mają wodorki?

  • Jakie właściwości chemiczne mają wodorki?

  • Jakie produkty otrzymamy w reakcji wodorku sodu z wodą?

  • Jakie wodorki nazywamy kowalencyjnymi?

  1. Karty charakterystyki wodorków.

  2. Instrukcja doświadczeń.

  3. Doświadczenie nr 1: właściwości fizyczne wodorków.
    W trakcie tego doświadczenia uczeń ma za zadanie określić właściwości fizyczne (stan skupienia, kolor) i zapach pięciu związków wodoru z innymi pierwiastkami.

    Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki z korkami, statyw do probówek.

    Odczynniki chemiczne:

  • Wodorku wapnia – odczynnik komercyjny,

  • Metanu – otrzymywany poprzez stapianie wodorotlenku sodu z octanem sodu,

  • Amoniak – otrzymywany poprzez podgrzewanie 25% wodnego roztworu amoniaku lub poprzez hydrolizę zasadową formamidu

  • Siarkowodór – otrzymywany poprzez działanie rozcieńczonym kwasem siarkowym (VI) na stały siarczek sodu lub poprzez hydrolizę tioacetamidu

  • Chlorowodór – otrzymywany poprzez podgrzanie 37% kwasu solnego lub działanie stężonym kwasem siarkowym(VI) na stały chlorek sodu. Alternatywnie poprzez reakcję dowolnego chlorku kwasowego (np.  NbCl 5 , CH 3 COCl z wodą)

    Można przygotować zestaw gazowych substratów w probówkach ze szczelnym zamknięciem.

    Zadania:

  • Określenie stanu skupienia – obserwacja wzrokowa.

  • Określenie właściwości gazów – WYKONYWANE POD WYCIĄGIEM! Proponowane w postaci pokazu dla grupy uczniowskiej, w celu uniknięcia wprowadzenia mieszaniny uciążliwych zapachów - zwłaszcza siarkowodoru.

  • OSTRZEŻENIE: Siarkowodór jest gazem silnie trującym, niebezpieczny jest zjawisko akomodacji (przyzwyczajenia) się do uciążliwego zapachu wskutek odwracalnego blokowania receptorów węchu, przez co osoba narażona na H 2 S  może nie wyczuwać jego zapachu.

  1. Doświadczenie nr 2: właściwości chemiczne wodorków.

    Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki z korkami, pipety, krystalizatory.

    Odczynniki chemiczne: woda destylowana, wodorek wapnia, metan, siarkowodór, chlorowodór, amoniak, uniwersalny papierek wskaźnikowy.

    Reakcja z wodą:

  • Do probówki z  CaH 2 wprowadzić ostrożnie niewielką ilość wody, przeprowadzić próbę palności wydzielającego się gazu.

  • Do krystalizatora zawierającego wodę destylowaną wstawić odwróconą i zatkaną probówkę z gazem, otworzyć pod wodą i obserwować poziom wody w probówce.

  • Sprawdzić odczyn roztworu za pomocą papierka wskaźnikowego.

  • W opracowaniu wyników podać tablicowe wartości rozpuszczalności związków (z wyjątkiem CaH 2 ) w wodzie.

  1. Doświadczenie nr 3: właściwości chemiczne roztworów wodnych wodorków.

    Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, pipety, statyw do probówek.

    Odczynniki chemiczne: otrzymane roztwory wodne wodorków, metan, wodny roztwór NaOH , wodny roztwór H 2 SO 4 .

    Zadania:

  • Otrzymane roztwory wodne wodorków podzielić na dwie części (z wyjątkiem CH 4 , który nie rozpuszcza się w wodzie).

  • Do jednej części wprowadzić wodny roztwór NaOH .

  • Do drugiej części wprowadzić wodny roztwór H 2 SO 4 .

  • Obserwuj zmiany.

  1. Karty pracy ucznia:

R1LFO9pcbXAlc

Plik PDF o rozmiarze 56.71 KB w języku polskim