Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Elżbieta Korzeniak, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Badania właściwości fizyko‑chemicznych wodorków
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:
2) ocenia wiarygodność uzyskanych danych.
Cele kształcenia – wymagania szczegółowe
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
6) klasyfikuje wodorki ze względu na ich charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy i obojętny); wnioskuje o charakterze chemicznym wodorku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorków; opisuje typowe właściwości chemiczne wodorków pierwiastków 17. grupy, w tym ich zachowanie wobec wody i zasad.
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
6) klasyfikuje wodorki ze względu na ich charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy i obojętny); projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego przebieg pozwoli wykazać charakter chemiczny wodorku; wnioskuje o charakterze chemicznym wodorku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorków; opisuje typowe właściwości chemiczne wodorków pierwiastków 17. grupy, w tym ich zachowanie wobec wody i zasad.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
opisuje właściwości fizyczne i właściwości chemiczne wodorków;
bada zachowanie się wodorków wobec wody;
określa charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy, obojętny) wodorków;
określa zależność temperatury topnienia i wrzenia od rodzaju wiązania chemicznego w wodorkach oraz oddziaływań międzycząsteczkowych.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
burza mózgów;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
eksperyment chemiczny;
wirtualne laboratorium;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
Komputer z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu/ smartfony, tablety;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda,
rzutnik multimedialny;
aplikacja Mentimeter.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcia z wybuchem wulkanu, piecyk gazowy z zastosowaniem gazu ziemnego, opakowanie sody amoniakalnej – jako przykłady wodorków z otoczenia człowieka. Zadaje uczniom pytanie: Z jakimi związkami chemicznymi kojarzą się uczniom te zdjęcia?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół wodorków. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z zastosowaniem smartfonów/tabletów.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Eksperymenty chemiczne zostaną przeprowadzone zgodnie z instrukcją zamieszczoną w materiale pomocniczym. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy trzy-/czteroosobowe, rozdaje karty pracy, odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, zapisują odpowiednie równanie reakcji, wyciągają wnioski, wszystko zapisują w kartach pracy. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Liderzy grup prezentują efekty pracy na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie. Zamiast eksperymentów, uczniowie mogą pracować z wykorzystaniem wirtualnego laboratorium i badać właściwości fizyko‑chemiczne wodorków.
Podopieczni dyskutują o zależności właściwości fizycznych i chemicznych od wiązań chemicznych w wodorkach i oddziaływań międzycząsteczkowych.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: co to są wodorki? Podaj przykłady wodorków z otoczenia człowieka. Jakie właściwości fizyczne mają wodorki? Jakie właściwości chemiczne mają wodorki? Jakie produkty otrzymamy w reakcji wodorku sodu z wodą? Jakie wodorki nazywamy kowalencyjnymi?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego dziś się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w emateriale z sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium może być wykorzystane przez uczniów podczas wykonywania zadania domowego czy podczas przygotowywania się do sprawdzianu oraz wykorzystane przez uczniów nieobecnych na lekcji w celu uzupełnienia swoich braków.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to są wodorki?
Podaj przykłady wodorków z otoczenia człowieka.
Jakie właściwości fizyczne mają wodorki?
Jakie właściwości chemiczne mają wodorki?
Jakie produkty otrzymamy w reakcji wodorku sodu z wodą?
Jakie wodorki nazywamy kowalencyjnymi?
Karty charakterystyki wodorków.
Instrukcja doświadczeń.
Doświadczenie nr 1: właściwości fizyczne wodorków.
W trakcie tego doświadczenia uczeń ma za zadanie określić właściwości fizyczne (stan skupienia, kolor) i zapach pięciu związków wodoru z innymi pierwiastkami.Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki z korkami, statyw do probówek.
Odczynniki chemiczne:
Wodorku wapnia – odczynnik komercyjny,
Metanu – otrzymywany poprzez stapianie wodorotlenku sodu z octanem sodu,
Amoniak – otrzymywany poprzez podgrzewanie 25% wodnego roztworu amoniaku lub poprzez hydrolizę zasadową formamidu
Siarkowodór – otrzymywany poprzez działanie rozcieńczonym kwasem siarkowym (VI) na stały siarczek sodu lub poprzez hydrolizę tioacetamidu
Chlorowodór – otrzymywany poprzez podgrzanie 37% kwasu solnego lub działanie stężonym kwasem siarkowym(VI) na stały chlorek sodu. Alternatywnie poprzez reakcję dowolnego chlorku kwasowego (np. , z wodą)
Można przygotować zestaw gazowych substratów w probówkach ze szczelnym zamknięciem.
Zadania:
Określenie stanu skupienia – obserwacja wzrokowa.
Określenie właściwości gazów – WYKONYWANE POD WYCIĄGIEM! Proponowane w postaci pokazu dla grupy uczniowskiej, w celu uniknięcia wprowadzenia mieszaniny uciążliwych zapachów - zwłaszcza siarkowodoru.
OSTRZEŻENIE: Siarkowodór jest gazem silnie trującym, niebezpieczny jest zjawisko akomodacji (przyzwyczajenia) się do uciążliwego zapachu wskutek odwracalnego blokowania receptorów węchu, przez co osoba narażona na może nie wyczuwać jego zapachu.
Doświadczenie nr 2: właściwości chemiczne wodorków.
Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki z korkami, pipety, krystalizatory.
Odczynniki chemiczne: woda destylowana, wodorek wapnia, metan, siarkowodór, chlorowodór, amoniak, uniwersalny papierek wskaźnikowy.
Reakcja z wodą:
Do probówki z wprowadzić ostrożnie niewielką ilość wody, przeprowadzić próbę palności wydzielającego się gazu.
Do krystalizatora zawierającego wodę destylowaną wstawić odwróconą i zatkaną probówkę z gazem, otworzyć pod wodą i obserwować poziom wody w probówce.
Sprawdzić odczyn roztworu za pomocą papierka wskaźnikowego.
W opracowaniu wyników podać tablicowe wartości rozpuszczalności związków (z wyjątkiem ) w wodzie.
Doświadczenie nr 3: właściwości chemiczne roztworów wodnych wodorków.
Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, pipety, statyw do probówek.
Odczynniki chemiczne: otrzymane roztwory wodne wodorków, metan, wodny roztwór , wodny roztwór .
Zadania:
Otrzymane roztwory wodne wodorków podzielić na dwie części (z wyjątkiem , który nie rozpuszcza się w wodzie).
Do jednej części wprowadzić wodny roztwór .
Do drugiej części wprowadzić wodny roztwór .
Obserwuj zmiany.
Karty pracy ucznia: