Dla nauczyciela
Konspekt (scenariusz) lekcji
Imię i nazwisko autora: | Agnieszka Ruzikowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Położenie, droga i tor ruchu |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. II. Mechanika. Uczeń: Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: II. Mechanika. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | - pogadanka, |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | - komputer z rzutnikiem, |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie w ramach pracy domowej drukują mapę z Google maps na której będzie widoczna ich droga z domu do szkoły. Nauczyciel pyta uczniów jak rozumieją pojęcia takie jak położenie, droga i tor. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel w formie pogadanki wyjaśnia znaczenie pojęć położenie, droga i tor ruchu pokazując uczniom również grafikę interaktywną. Uczniowie wykonują wspólnie zadania przypisane grafice. Następnie uczniowie na swoich mapach rysują układ współrzędnych umieszczając jego środek tam, gdzie jest szkoła, osie ustawiając zgodnie ze stronami świata i skalując zgodnie ze skalą mapy. Potem wyznaczają współrzędne położenia swojego domu i obliczają odległość pomiędzy domem i szkołą oraz drogę jaką przebywają ze szkoły do domu (można w tym celu wykorzystać nitkę, którą układa się wzdłuż trasy i mierzy jej długość – pamiętając o skali mapy. Po wykonaniu obliczeń uczniowie porównują swoje wyniki – ustalają, czyja droga do szkoły jest najdłuższa/najkrótsza, czyj dom jest położony najbliżej/najdalej szkoły. Warto by przy tej okazji nauczyciel wspomniał o współrzędnych geograficznych. Po omówieniu ćwiczenia uczniowie wspólnie rozwiązują zadanie 6. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie rozwiązują zadania 1, 2, 3 z zestawu ćwiczeń. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań 4 i 5 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Uczniowie mogą zapoznać się z grafiką przed lekcją – w ramach pracy domowej. |