Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Z Tobą ja gadam...
Rozmowa wieczorna Adama Mickiewicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje romantyczne wyobrażenie Boga,
analizuje nawiązania biblijne w wierszu Rozmowa wieczorna,
interpretuje wiersz Rozmowa wieczorna Adama Mickiewicza,
określa funkcje środków wyrazu artystycznego zastosowanych w wierszu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel proponuję zainteresowanym uczniom, by:
a) jedna osoba przygotowała interpretację wiersza Rozmowa wieczorna,
b) przygotowali utwór/utwory muzyczne, które korespondują z nastrojem wiersza Mickiewicza,
c) przygotowali ilustracje w postaci obrazów korespondujących z wymową wiersza Mickiewicza.Wszyscy uczniowie zapoznają się z blokiem tekstowym lekcji
Z Tobą ja gadam...
Rozmowa wieczorna Adama Mickiewicza.
Faza wprowadzająca:
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel pyta, w jaki sposób romantycy rozmawiali z Bogiem w utworach, które poznali uczniowie. Jaką rolę przypisywali człowiekowi, a jaką Bogu we wzajemnych relacjach? Uczniowie wymieniają się refleksjami, korzystając ze swej dotychczasowej wiedzy oraz informacji z bloku tekstowego.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczniowie przystępują do pracy z multimedium. Wykonują w parach polecenie 1 i 2 z sekcji „Animacja”. Wybrane osoby przedstawiają odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Interpretacji wiersza Rozmowa wieczorna uczniowie dokonują podczas indywidualnej pracy z ćwiczeniami z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel poleca im wykonanie ćwiczeń: 1‑9. Później uczniowie mogą przedyskutować odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Mickiewicz charakteryzuje w tekście Boga, ale też przedstawia postać modlącego się. Na podstawie utworu Rozmowa wieczorna scharakteryzuj obraz romantyka, jego uczuć i kondycji. Swoje ustalenia zapisz w formie mapy myśli.
Materiały pomocnicze:
Krzysztof Rutkowski, Bóg Adama, Kraków 2021.
Zofia Stefanowska, Geniusz poety, geniusz narodu. Mickiewicz wobec powstania listopadowego, „Teksty Drugie” 1995, nr 6.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Animacja” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.