Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Człowiek - obywatel (Niemcewicz)
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
redaguje pytania do tematu lekcji;
tworzy notatkę syntetyzującą;
wyjaśnia, z czego wynika kreacja Szczęsnego Potockiego na boga chaosu;
wskazuje, co jest tematem Fragmentu Biblii Targowickiej — Ksiąg Szczęsnowych;
charakteryzuje cechy stylu Fragmentu Biblii Targowickiej — Ksiąg Szczęsnowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
metoda kosza i walizki.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, formułuje cel zajęć oraz kryteria sukcesu.
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”. Następnie nauczyciel prosi uczniów, aby zgłosili swoje propozycje pytań do omawianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Uczniowie tworzą notatkę syntetyzującą - odpowiadają na pytania postawione w fazie wprowadzającej lekcji.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Audiobook”. Nad poleceniem 3 pracują wspólnie z nauczycielem - wyjaśniają, z czego wynika kreacja Szczęsnego Potockiego na boga chaosu.
Polecenie 1 i 2 uczniowie wykonują indywidualnie.Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli uczniów na 3 grupy (lub więcej, w zależności od czasu, który pozostał na pracę z ćwiczeniami). Przydziela uczniom zadania i wyznacza czas na ich realizację. Po zakończeniu pracy weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel przytacza uczniom krótki fragment, który ułatwi uczniom zredagowanie pracy domowej.
Styl biblijny służy satyrycznej deformacji, redukcji elementów dodatnich a wyolbrzymianiu ujemnych. Jest tu i zamiłowanie do zwrotów dosadnych, i realiów czerpanych z otaczającego świata, papetyzację, anafory, rozpoczynanie wersetów od łączników: i, ale, a. Charakterystyczne chwyty satyryczne to wzajemne oskarżanie się targowiczan lub samooskarżanie się Szczęsnego, co czyni również z niego postać groteskową. Wszystko to służy jednemu celowi: jak najbardziej sugestywnemu przedstawieniu zdrady narodu przez pysznych magnatów i jej skutków.
Jerzy Grabowiecki, Trawestacje biblijne Juliana Ursyna Niemcewicza jako pamflety, „Prace Naukowe. Filologia Polska. Historia i Teoria Literatury” 1996, nr 5.Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.
Praca domowa:
Scharakteryzuj cechy stylu Fragmentu Biblii Targowickiej – Ksiąg Szczęsnowych i omów funkcję stylizacji biblijnej tekstu.
Materiały pomocnicze:
Jerzy Grabowiecki, Trawestacje biblijne Juliana Ursyna Niemcewicza jako pamflety, „Prace Naukowe. Filologia Polska. Historia i Teoria Literatury” 1996, nr 5.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.