Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Tekst do ćwiczeń

Julian Ursyn Niemcewicz Rozdział VI.

Kossakowski widząc, że Szczęsny do końca trafić nie może, objawia mu się w krzaku gorejącym, i naucza go jakoby sobie poczynać miał.

A Szczęsny, pasł trzodę Targowicką, i zagnał tę trzodę na puszczę, i przyszedł na górę zwaną Grodno; i ukazał mu się Kossakowski w krzaku gorejącym; a oto krzak gorzał ogniem, a krzak nie zgorzał. Tedy rzekł Szczęsny: pójdę teraz, a oglądam to widzenie wielkie, czemu nie zgorze ten kierz. A widząc Kossakowski, iż szedł patrzeć, zawołał nań z pośrodka onego krzyża: Szczęsny! Szczęsny! A on odpowiedział: otom ja panie. Tedy rzekł: nie przystępuj sam, zzuj buty twe z nóg twoich, albowiem miejsce, na którem stoisz, święte jest, i będzie wkrótce mojem biskupstwem. I zakrył Szczęsny oblicze swe, bo się bał patrzyć na Kossakowskiego.

I rzekł Kossakowski: widząc, widziałem zamieszanie i utrapienie ludu twego; a wołanie ich słyszałem przed progami ich; i widząc, widziałem, że ty sam nigdy do końca nie trafisz. Chwalę zamysły twe, bo się zgadzają z dobrem mojem i wszystkich moich; ale słuchaj nauki mej, bo się lękam, byś nie zbłądził. Urodziłeś się dumnym, upartym, i słabym razem; pycha jest twoim żywiołem. Zrobiłeś przed sześcią laty kilka kuglarstw, obywatelskich czynów; zaczęto padać przed tobą na twarz, i mówić, żeś ty jest największym w świecie człowiekiem. Tyś temu wierzył, i mózg ci się w głowie przewrócił; rozumiałeś, żeś sam jeden rozumny, cnotliwy i nieomylny. Dzieła, któreś wywrócił, nie dlatego nie lubisz, że jest złe, ale dlatego, że nie jest twoje. Słyszałeś, że chwalono wielkich, i ty chciałeś być wielkim i sławnym, ale nie miałeś potem u rozumu, i wszystkie środki do tego brałeś na wspak. Chciałeś być sławnym, a obróciłeś się tyłem do sławy, a twarzą do wstydu i wiecznej hańby. Rozum twój podobny jest do rogów koźlich; jak one, jest krótki, krzywy, i twardy. Postrzegł to Rzewuski, i podchlebiając ci, rządził tobą. Zabrnąłeś daleko, dziś wybrnąć nie możesz. Przewodnik twój jest szalony; we wszystkiem nie widzi tylko jednę rzecz, tak dalece, iż gdy inni widzą w miesiącu plamy, on widzi w nim kameryzowaną buławę; tą swoją fiksacyą wszystko mieszać będzie. 

I zaczął Szczęsny płakać, a Kossakowski rzekł: przeto ulitowałem się nad tobą; zstąpiłem i objawiłem ci się, abym uczynił tę ziemię, nieszczęsną i smutną dla drugich, a dla nas płynącą mlekiem i miodem. Bądź więc śmiałym i bezczelnym jak ja; nie powinieneś się już niczem gryść, ani niczego wstydzić, bo to, o co człowiek w świecie wstydzić i gryść się może, jużeśmy obydwa poczynili. Ja tobie zostawiam Polskę, wyrabiaj z nią, co ci się podoba. Ściel sobie drogę do korony, ja ci do niej pomogę. 

I rzekł Szczęsny: i któż ja jestem panie, żebym się o to kusić miał? I rzekł Kossakowski: jesteś błahego rozumu; żaden sąsiedzki mocarz obawiać się ciebie nie będzie; bądź podłym dla Moskwy, a pysznym dla swoich; a ja będę z tobą. 

I rzekł Kossakowski: zostawiam ci zupełnie Koronę; ty mi rządy Litwy zostawisz; bacz, a oto i w złych rzeczach trzeba mieć systema. Rozerwałem już wszystkie związki, które Koronę z Litwą łączyć mogły, a to, bym z osobna tem łatwiej prowincyą tę opanować mógł. Zostają mi jeszcze cztery ważne zamysły. Wyniosę ród, i obdarzę go pierwszemi urzędami; to najłatwiejsza. 

Być prezesem, nie edukacyi, ale dóbr edukacyjnych w Litwie, i rządzić niemi, wydrzeć administracyą ekonomii królewskich, przenieść do siebie i do przyjaciół mych opiekę majątku Radziwiłłowskiego! Z tymi sposobami któż mi zaprzeczy, że nie będę panem całej Litwy, i panem osób wszystkich, i panem majątków wszystkich.

I rzekł Szczęsny: alę panie, jakże dopiąć tych tak wielkich zamysłów? I rzekł Kossakowski: nie mieć sumienia, nie być delikatnym w sposobach, i wszystkich używać; i zamilkł Kossakowski. 

I powstał wielki grzmot, i bicie piorunów , i jasność biła wielka od krzyża brylantowego, który mu carowa przysłała; i pokazał się herubin Szymon, i pałającym mieczem wywijać zaczął, i Kossakowszczęta z szabelkami biegać zaczęli. A Szczęsny padł na twarz, i zaczął adorować mądrość i wielkość Kossakowskiego. 

Rzekł potem Szczęsny: uczynię wszystko jakoś mi rozkazał.

niemc Źródło: Julian Ursyn Niemcewicz, Rozdział VI., [w:] tegoż, Fragment Biblii Targowickiej. Księgi Szczęsnowe, Kraków 1895, s. 10–12.
1
Pokaż ćwiczenia:
R17SPDA9mEHD51
Ćwiczenie 1
Do jakiego fragmentu Biblii odwołuje się przytoczony fragment tekstu Juliana Ursyna Niemcewicza? Możliwe odpowiedzi: 1. Powołanie Mojżesza, 2. Przymierze z Bogiem na górze Synaj, 3. Starcie Mojżesza z faraonem, 4. Wędrówka Izraelitów przez pustynię
R1Dna4wtaVQBf11
Ćwiczenie 2
Połącz wybrane cytaty z Fragmentu Biblii Targowickiej – Ksiąg Szczęsnowych z odpowiadającymi im cytatami z Księgi Wyjścia. „A Szczęsny, pasł trzodę Targowicką, i zagnał tę trzodę na puszczę, i przyszedł na górę zwaną Grodno; i ukazał mu się Kossakowski w krzaku gorejącym; a oto krzak gorzał ogniem, a krzak nie zgorzał”. Możliwe odpowiedzi: 1. „Gdy Mojżesz pasał owce swego teścia, Jetry, kapłana Madianitów, zaprowadził [pewnego razu] owce w głąb pustyni i przyszedł do góry Bożej Horeb. Wtedy ukazał mu się Anioł Pański w płomieniu ognia, ze środka krzewu”., 2. „«Mojżeszu, Mojżeszu!» On zaś odpowiedział: «Oto jestem». Rzekł mu [Bóg]: «Nie zbliżaj się tu! Zdejm sandały z nóg, gdyż miejsce, na którym stoisz, jest ziemią świętą»”., 3. „Pan mówił: «Dosyć napatrzyłem się na udrękę ludu mego w Egipcie i nasłuchałem się narzekań jego na ciemięzców, znam więc jego uciemiężenie”., 4. „A Mojżesz odrzekł Bogu: «Kimże jestem, bym miał iść do faraona i wyprowadzić Izraelitów z Egiptu?» A On powiedział: «Ja będę z tobą»”. „Szczęsny! Szczęsny! A on odpowiedział: otom ja panie. Tedy rzekł: nie przystępuj sam, zzuj buty twe z nóg twoich, albowiem miejsce, na którem stoisz, święte jest, i będzie wkrótce mojem biskupstwem”. Możliwe odpowiedzi: 1. „Gdy Mojżesz pasał owce swego teścia, Jetry, kapłana Madianitów, zaprowadził [pewnego razu] owce w głąb pustyni i przyszedł do góry Bożej Horeb. Wtedy ukazał mu się Anioł Pański w płomieniu ognia, ze środka krzewu”., 2. „«Mojżeszu, Mojżeszu!» On zaś odpowiedział: «Oto jestem». Rzekł mu [Bóg]: «Nie zbliżaj się tu! Zdejm sandały z nóg, gdyż miejsce, na którym stoisz, jest ziemią świętą»”., 3. „Pan mówił: «Dosyć napatrzyłem się na udrękę ludu mego w Egipcie i nasłuchałem się narzekań jego na ciemięzców, znam więc jego uciemiężenie”., 4. „A Mojżesz odrzekł Bogu: «Kimże jestem, bym miał iść do faraona i wyprowadzić Izraelitów z Egiptu?» A On powiedział: «Ja będę z tobą»”. „I rzekł Kossakowski: widząc, widziałem zamieszanie i utrapienie ludu twego; a wołanie ich słyszałem przed progami ich; i widząc, widziałem, że ty sam nigdy do końca nie trafisz”. Możliwe odpowiedzi: 1. „Gdy Mojżesz pasał owce swego teścia, Jetry, kapłana Madianitów, zaprowadził [pewnego razu] owce w głąb pustyni i przyszedł do góry Bożej Horeb. Wtedy ukazał mu się Anioł Pański w płomieniu ognia, ze środka krzewu”., 2. „«Mojżeszu, Mojżeszu!» On zaś odpowiedział: «Oto jestem». Rzekł mu [Bóg]: «Nie zbliżaj się tu! Zdejm sandały z nóg, gdyż miejsce, na którym stoisz, jest ziemią świętą»”., 3. „Pan mówił: «Dosyć napatrzyłem się na udrękę ludu mego w Egipcie i nasłuchałem się narzekań jego na ciemięzców, znam więc jego uciemiężenie”., 4. „A Mojżesz odrzekł Bogu: «Kimże jestem, bym miał iść do faraona i wyprowadzić Izraelitów z Egiptu?» A On powiedział: «Ja będę z tobą»”. „I rzekł Szczęsny: i któż ja jestem panie, żebym się o to kusić miał? I rzekł Kossakowski: jesteś błahego rozumu; żaden sąsiedzki mocarz obawiać się ciebie nie będzie; bądź podłym dla Moskwy, a pysznym dla swoich; a ja będę z tobą”. Możliwe odpowiedzi: 1. „Gdy Mojżesz pasał owce swego teścia, Jetry, kapłana Madianitów, zaprowadził [pewnego razu] owce w głąb pustyni i przyszedł do góry Bożej Horeb. Wtedy ukazał mu się Anioł Pański w płomieniu ognia, ze środka krzewu”., 2. „«Mojżeszu, Mojżeszu!» On zaś odpowiedział: «Oto jestem». Rzekł mu [Bóg]: «Nie zbliżaj się tu! Zdejm sandały z nóg, gdyż miejsce, na którym stoisz, jest ziemią świętą»”., 3. „Pan mówił: «Dosyć napatrzyłem się na udrękę ludu mego w Egipcie i nasłuchałem się narzekań jego na ciemięzców, znam więc jego uciemiężenie”., 4. „A Mojżesz odrzekł Bogu: «Kimże jestem, bym miał iść do faraona i wyprowadzić Izraelitów z Egiptu?» A On powiedział: «Ja będę z tobą»”.
RHjJO1TvNlxYi1
Ćwiczenie 3
Uzupełnij tekst wybranymi sformułowaniami. W podanym fragmencie Kossakowski występuje jako demon zła/wysłannik szatana, który dzieli Litwę i Koronę pomiędzy sobą a Szczęsnym. Wspomina o tym, że Litwa/Polska będzie w przyszłości jego siedzibą/biskupstwem. Kossakowski wskazuje Szczęsnemu drogę do uczynienia z ziemi krainą mlekiem i miodem płynącą dla siebie/innych ludzi, kosztem siebie/innych ludzi. Fragment ten jest trawestacją trzeciego rozdziału biblijnej Księgi Rodzaju/Wyjścia.
11
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, jaki wydźwięk ma określenie „trzoda Targowicka” i do kogo się odnosi.

R1QKMQfXBn8Vv
(Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Omów, w jakiej roli został przedstawiony Szczęsny Potocki w przytoczonym tekście.

Rndyt19aSA27l
(Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6

Zapozna się z fragmentem artykułu Jerzego Grabowieckiego i dokończ zdanie, wybierając właściwą odpowiedź spośród podanych.

Jerzy Grabowiecki Trawestacje biblijne Juliana Ursyna Niemcewicza jako pamflety

Twórczość pamfletową znamionuje aktualność, wynikająca z jej osobowej istoty. Tematyka pamfletu stanisławowskiego różniła się od tematyki satyry nieosobowej, przede wszystkim większym bogactwem realiów i aktualnych problemów związanych z życiem narodu.

1 Źródło: Jerzy Grabowiecki, Trawestacje biblijne Juliana Ursyna Niemcewicza jako pamflety, „Prace Naukowe. Filologia Polska. Historia i Teoria Literatury” 1996, nr 5, s. 15.
R7lanRQLnqJ2f
Fragment Biblii Targowickiej – Księgi Szczęsnowe jest pamfletem, ponieważ: Możliwe odpowiedzi: 1. krytykuje postawy Polaków., 2. zawiera krytykę targowiczan i odwołuje się do współczesnych Niemcewiczowi wydarzeń., 3. nawiązuje do stylu biblijnego., 4. ma charakter satyryczny.
31
Ćwiczenie 7

Przyjrzyj się ilustracji i wyjaśnij, w jaki sposób tekst Niemcewicza różni się od Księgi Wyjścia, którą trawestuje. Czym pisarz zastąpił biblijny patos? Zapisz swoje refleksje.

Zapoznaj się z opisem ilustracji i wyjaśnij, w jaki sposób tekst Niemcewicza różni się od Księgi Wyjścia, którą trawestuje. Czym pisarz zastąpił biblijny patos? Zapisz swoje refleksje.

R1Ap7D5P2yVcl
Sébastien Bourdon, Krzew gorejący, XVII w.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1chzZg2zRmhV
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Sformułuj argument, który potwierdzi, że Fragment Biblii Targowickiej – Ksiąg Szczęsnowych ma – podobnie jak Biblia – charakter alegoryczny.

R1Icd073m2AmE
(Uzupełnij). (Uzupełnij).