Sprawdź się
Tekst do ćwiczeń
Rozdział VI.Kossakowski widząc, że Szczęsny do końca trafić nie może, objawia mu się w krzaku gorejącym, i naucza go jakoby sobie poczynać miał.
A Szczęsny, pasł trzodę Targowicką, i zagnał tę trzodę na puszczę, i przyszedł na górę zwaną Grodno; i ukazał mu się Kossakowski w krzaku gorejącym; a oto krzak gorzał ogniem, a krzak nie zgorzał. Tedy rzekł Szczęsny: pójdę teraz, a oglądam to widzenie wielkie, czemu nie zgorze ten kierz. A widząc Kossakowski, iż szedł patrzeć, zawołał nań z pośrodka onego krzyża: Szczęsny! Szczęsny! A on odpowiedział: otom ja panie. Tedy rzekł: nie przystępuj sam, zzuj buty twe z nóg twoich, albowiem miejsce, na którem stoisz, święte jest, i będzie wkrótce mojem biskupstwem. I zakrył Szczęsny oblicze swe, bo się bał patrzyć na Kossakowskiego.
I rzekł Kossakowski: widząc, widziałem zamieszanie i utrapienie ludu twego; a wołanie ich słyszałem przed progami ich; i widząc, widziałem, że ty sam nigdy do końca nie trafisz. Chwalę zamysły twe, bo się zgadzają z dobrem mojem i wszystkich moich; ale słuchaj nauki mej, bo się lękam, byś nie zbłądził. Urodziłeś się dumnym, upartym, i słabym razem; pycha jest twoim żywiołem. Zrobiłeś przed sześcią laty kilka kuglarstw, obywatelskich czynów; zaczęto padać przed tobą na twarz, i mówić, żeś ty jest największym w świecie człowiekiem. Tyś temu wierzył, i mózg ci się w głowie przewrócił; rozumiałeś, żeś sam jeden rozumny, cnotliwy i nieomylny. Dzieła, któreś wywrócił, nie dlatego nie lubisz, że jest złe, ale dlatego, że nie jest twoje. Słyszałeś, że chwalono wielkich, i ty chciałeś być wielkim i sławnym, ale nie miałeś potem u rozumu, i wszystkie środki do tego brałeś na wspak. Chciałeś być sławnym, a obróciłeś się tyłem do sławy, a twarzą do wstydu i wiecznej hańby. Rozum twój podobny jest do rogów koźlich; jak one, jest krótki, krzywy, i twardy. Postrzegł to Rzewuski, i podchlebiając ci, rządził tobą. Zabrnąłeś daleko, dziś wybrnąć nie możesz. Przewodnik twój jest szalony; we wszystkiem nie widzi tylko jednę rzecz, tak dalece, iż gdy inni widzą w miesiącu plamy, on widzi w nim kameryzowaną buławę; tą swoją fiksacyą wszystko mieszać będzie.
I zaczął Szczęsny płakać, a Kossakowski rzekł: przeto ulitowałem się nad tobą; zstąpiłem i objawiłem ci się, abym uczynił tę ziemię, nieszczęsną i smutną dla drugich, a dla nas płynącą mlekiem i miodem. Bądź więc śmiałym i bezczelnym jak ja; nie powinieneś się już niczem gryść, ani niczego wstydzić, bo to, o co człowiek w świecie wstydzić i gryść się może, jużeśmy obydwa poczynili. Ja tobie zostawiam Polskę, wyrabiaj z nią, co ci się podoba. Ściel sobie drogę do korony, ja ci do niej pomogę.
I rzekł Szczęsny: i któż ja jestem panie, żebym się o to kusić miał? I rzekł Kossakowski: jesteś błahego rozumu; żaden sąsiedzki mocarz obawiać się ciebie nie będzie; bądź podłym dla Moskwy, a pysznym dla swoich; a ja będę z tobą.
I rzekł Kossakowski: zostawiam ci zupełnie Koronę; ty mi rządy Litwy zostawisz; bacz, a oto i w złych rzeczach trzeba mieć systema. Rozerwałem już wszystkie związki, które Koronę z Litwą łączyć mogły, a to, bym z osobna tem łatwiej prowincyą tę opanować mógł. Zostają mi jeszcze cztery ważne zamysły. Wyniosę ród, i obdarzę go pierwszemi urzędami; to najłatwiejsza.
Być prezesem, nie edukacyi, ale dóbr edukacyjnych w Litwie, i rządzić niemi, wydrzeć administracyą ekonomii królewskich, przenieść do siebie i do przyjaciół mych opiekę majątku Radziwiłłowskiego! Z tymi sposobami któż mi zaprzeczy, że nie będę panem całej Litwy, i panem osób wszystkich, i panem majątków wszystkich.
I rzekł Szczęsny: alę panie, jakże dopiąć tych tak wielkich zamysłów? I rzekł Kossakowski: nie mieć sumienia, nie być delikatnym w sposobach, i wszystkich używać; i zamilkł Kossakowski.
I powstał wielki grzmot, i bicie piorunów , i jasność biła wielka od krzyża brylantowego, który mu carowa przysłała; i pokazał się herubin Szymon, i pałającym mieczem wywijać zaczął, i Kossakowszczęta z szabelkami biegać zaczęli. A Szczęsny padł na twarz, i zaczął adorować mądrość i wielkość Kossakowskiego.
Rzekł potem Szczęsny: uczynię wszystko jakoś mi rozkazał.
Połącz wybrane cytaty z Fragmentu Biblii Targowickiej – Ksiąg Szczęsnowych z odpowiadającymi im cytatami z Księgi Wyjścia.
„Gdy Mojżesz pasał owce swego teścia, Jetry, kapłana Madianitów, zaprowadził [pewnego razu] owce w głąb pustyni i przyszedł do góry Bożej Horeb. Wtedy ukazał mu się Anioł Pański w płomieniu ognia, ze środka krzewu”., „«Mojżeszu, Mojżeszu!» On zaś odpowiedział: «Oto jestem». Rzekł mu [Bóg]: «Nie zbliżaj się tu! Zdejm sandały z nóg, gdyż miejsce, na którym stoisz, jest ziemią świętą»”., „Pan mówił: «Dosyć napatrzyłem się na udrękę ludu mego w Egipcie i nasłuchałem się narzekań jego na ciemięzców, znam więc jego uciemiężenie”., „A Mojżesz odrzekł Bogu: «Kimże jestem, bym miał iść do faraona i wyprowadzić Izraelitów z Egiptu?» A On powiedział: «Ja będę z tobą»”.
„A Szczęsny, pasł trzodę Targowicką, i zagnał tę trzodę na puszczę, i przyszedł na górę zwaną Grodno; i ukazał mu się Kossakowski w krzaku gorejącym; a oto krzak gorzał ogniem, a krzak nie zgorzał”. | |
„Szczęsny! Szczęsny! A on odpowiedział: otom ja panie. Tedy rzekł: nie przystępuj sam, zzuj buty twe z nóg twoich, albowiem miejsce, na którem stoisz, święte jest, i będzie wkrótce mojem biskupstwem”. | |
„I rzekł Kossakowski: widząc, widziałem zamieszanie i utrapienie ludu twego; a wołanie ich słyszałem przed progami ich; i widząc, widziałem, że ty sam nigdy do końca nie trafisz”. | |
„I rzekł Szczęsny: i któż ja jestem panie, żebym się o to kusić miał? I rzekł Kossakowski: jesteś błahego rozumu; żaden sąsiedzki mocarz obawiać się ciebie nie będzie; bądź podłym dla Moskwy, a pysznym dla swoich; a ja będę z tobą”. |
Wyjaśnij, jaki wydźwięk ma określenie „trzoda Targowicka” i do kogo się odnosi.
Omów, w jakiej roli został przedstawiony Szczęsny Potocki w przytoczonym tekście.
Zapozna się z fragmentem artykułu Jerzego Grabowieckiego i dokończ zdanie, wybierając właściwą odpowiedź spośród podanych.
Trawestacje biblijne Juliana Ursyna Niemcewicza jako pamfletyTwórczość pamfletową znamionuje aktualność, wynikająca z jej osobowej istoty. Tematyka pamfletu stanisławowskiego różniła się od tematyki satyry nieosobowej, przede wszystkim większym bogactwem realiów i aktualnych problemów związanych z życiem narodu.
Przyjrzyj się ilustracji i wyjaśnij, w jaki sposób tekst Niemcewicza różni się od Księgi Wyjścia, którą trawestuje. Czym pisarz zastąpił biblijny patos? Zapisz swoje refleksje.
Zapoznaj się z opisem ilustracji i wyjaśnij, w jaki sposób tekst Niemcewicza różni się od Księgi Wyjścia, którą trawestuje. Czym pisarz zastąpił biblijny patos? Zapisz swoje refleksje.
Sformułuj argument, który potwierdzi, że Fragment Biblii Targowickiej – Ksiąg Szczęsnowych ma – podobnie jak Biblia – charakter alegoryczny.