Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Koszty energetyczne różnych sposobów lokomocji
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz podstawowe sposoby lokomocji zwierząt kręgowych.
Omówisz czynniki wpływające na koszt energetyczny poszczególnych form przemieszczania się.
Porównasz koszty energetyczne ponoszone podczas różnych sposobów lokomocji.
Zaproponujesz sposób określenia zależności między kosztami energetycznymi lokomocji a jej typami i wielkością organizmów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczenia interaktywne;
z użyciem komputera;
mapa myśli;
analiza tekstu źródłowego;
grupy ekspertów;
symulacja;
metoda problemowa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
arkusze papieru, flamastry.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prowadzi pogadankę, zadając pytania:
– Jakie są podstawowe sposoby lokomocji zwierząt kręgowych?
– Jakie gatunki zwierząt poruszają się z wykorzystaniem wymienionych przez was sposobów?
– Jak sądzicie, który z tych sposobów wymaga największych nakładów energii?
Faza realizacyjna:
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda z grup opracowuje jedno zagadnienie na podstawie informacji zawartych w e‑materiale.
Grupa I – chód i bieg;
Grupa II – latanie;
Grupa III – pływanie.
Uczniowie powinni uwzględnić czynniki środowiskowe mające wpływ na koszt energetyczny poszczególnych form przemieszczania się.
Po opracowaniu zagadnień przez każdą z grup nauczyciel miesza uczniów tak, aby w każdym z nowych zespołów było po dwóch przedstawicieli każdej ze starych grup. Każdy z uczniów przedstawia kolegom w nowo utworzonej grupie partię materiału, którą opracował wcześniej (uczenie się przez nauczanie innych).
Następnie nauczyciel prosi o wypisanie na małych kartkach pojęć, jakie uczniowie zapamiętali na temat kosztów energetycznych różnych sposobów lokomocji. Grupy porządkują kartki w zbiory, wyszukując połączenia pomiędzy zapisanymi pojęciami. Grupy przyklejają kartki na arkuszu papieru A1, łączą strzałkami, rysują linie i dopisują nowe hasła, tworząc mapę myśli.
Przedstawiciele grup omawiają swoje mapy myśli. Nauczyciel weryfikuje informacje, w razie potrzeby uzupełnia.Praca z multimedium („Symulacja interaktywna”). Uczniowie, pracując indywidualnie, za pomocą symulacji interaktywnej obserwują, jak zmieniają się koszty energetyczne lokomocji w zależności od masy ciała zwierzęcia. Następnie wykonują polecenie nr 1 („Na podstawie symulacji interaktywnej oceń, które zwierzę porusza się sprawniej: większe czy mniejsze”) oraz polecenie nr 2 („Zwierzę A waży 10Indeks górny −3−3 g, a zwierzę B 1 g. Określ, dla którego zwierzęcia koszt energetyczny latania jest większy”). Swoje rozwiązania konsultują z osobą z pary. Następnie wybrane zespoły przedstawiają odpowiedzi na forum klasy.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 6 (w którym mają za zadanie – na podstawie przedstawionego fragmentu tekstu na temat wydajności energetycznej różnych sposobów lokomocji – wskazać prawdziwe stwierdzenia spośród podanych) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Następnie uczniowie wykonują w 4‑osobowych grupach ćwiczenie nr 7 (w którym mają za zadanie – na podstawie przedstawionego fragmentu tekstu – wyjaśnić, dlaczego pokonywanie dużych odległości podczas jednego przelotu jest korzystne energetycznie dla ptaków wędrownych). Wybrane zespoły przedstawiają odpowiedź na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 4 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: tworzą trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 3 oraz 5 z sekcji „Sprawdź się”.
Dla chętnych: Wykonaj ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Multimedium zamieszczone w sekcji „Symulacja interaktywna” można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.