Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Jak w turystyce stosować zasady zrównoważonego rozwoju
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.
Uczeń:
5) analizuje wpływ dynamicznego rozwoju turystyki na środowisko geograficzne oraz podaje możliwości stosowania w turystyce zasad zrównoważonego rozwoju.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodnicznych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, na czym polega zrównoważony rozwój,
omawia zasady zrównoważonego rozwoju w turystyce,
określa zagrożenia związane z turystyką dla środowiska przyrodniczego, społeczeństwa i gospodarki.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, dyskusja, mapa myśli
Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt
Materiały pomocnicze
Kapera I., Rozwój zrównoważony turystyki. Problemy przyrodnicze, społeczne i gospodarcze na przykładzie Polski, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2018.
Krupa J., Działania proekologiczne w turystyce szansą na jej rozwój, „Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja” 2014, nr 1 (13), s. 5–23.
Wybrane aspekty realizacji zasady równoważonego rozwoju samorządu terytorialnego, M. Sitek, P.B. Zientarski (red.), Kancelaria Senatu, Warszawa 2019.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie do tematyki zajęć. Pogadanka w interakcji z uczniami na temat rozwoju zrównoważonego – uczniowie wyjasniają pojęcie, wymieniają zasady rozwoju zrównoważonego.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
We wspólnej dyskusji uczniowie wymieniają zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony turystyki. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów, moderuje dyskusję i porządkuje przedstawiane przez uczniów treści.
Następnie uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Nauczyciel wspólnie z uczniami prowadzi dyskusję na temat tego, w jaki sposób można realizować zasady rozwoju zrównoważonego w turystyce. Nauczyciel zwraca uwagę na grupy związane z turystyką (podmioty gospodarcze świadczące usługi turystyczne, pracownicy turystyki, turyści, społeczność lokalna itd.). Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali, na czym powinna polegać postawa współodpowiedzialności za środowisko przyrodnicze poszczególnych grup związanych z turystyką.
Uczniowie sporządzają mapy myśli dotyczące sposobów wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju w turystyce. Po upływie ustalonego czasu wskazani uczniowie lub ochotnicy prezentują swoje mapy myśli.
Następnie w grupach uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną i wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału. Po upływie ustalonego czasu liderzy grup prezentują rezultaty pracy.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Podaj przykład miejsca w Twoim regionie, które jest często odwiedzane przez turystów. Oceń, czy realizowane są tam zasady turystyki zrównoważonej. Jeśli tak, podaj przykłady rozwiązań zastosowanych w tym miejscu, jeśli nie, zaproponuj sposoby wdrożenia tam zasad turystyki zrównoważonej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna i audiobook mogą zostać wykorzystane podczas lekcji dotyczącej rozwiązywania konfliktów na linii człowiek – środowisko przyrodnicze zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju (zakres podstawowy: XIII. 8).