Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Jak w turystyce stosować zasady zrównoważonego rozwoju

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.

Uczeń:

5) analizuje wpływ dynamicznego rozwoju turystyki na środowisko geograficzne oraz podaje możliwości stosowania w turystyce zasad zrównoważonego rozwoju.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodnicznych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, na czym polega zrównoważony rozwój,

  • omawia zasady zrównoważonego rozwoju w turystyce,

  • określa zagrożenia związane z turystyką dla środowiska przyrodniczego, społeczeństwa i gospodarki.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, dyskusja, mapa myśli

Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

Materiały pomocnicze

Kapera I., Rozwój zrównoważony turystyki. Problemy przyrodnicze, społeczne i gospodarcze na przykładzie Polski, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2018.

Krupa J., Działania proekologiczne w turystyce szansą na jej rozwój, „Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja” 2014, nr 1 (13), s. 5–23.

Wybrane aspekty realizacji zasady równoważonego rozwoju samorządu terytorialnego, M. Sitek, P.B. Zientarski (red.), Kancelaria Senatu, Warszawa 2019.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Wprowadzenie do tematyki zajęć. Pogadanka w interakcji z uczniami na temat rozwoju zrównoważonego – uczniowie wyjasniają pojęcie, wymieniają zasady rozwoju zrównoważonego.

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • We wspólnej dyskusji uczniowie wymieniają zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony turystyki. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów, moderuje dyskusję i porządkuje przedstawiane przez uczniów treści.

  • Następnie uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Nauczyciel wspólnie z uczniami prowadzi dyskusję na temat tego, w jaki sposób można realizować zasady rozwoju zrównoważonego w turystyce. Nauczyciel zwraca uwagę na grupy związane z turystyką (podmioty gospodarcze świadczące usługi turystyczne, pracownicy turystyki, turyści, społeczność lokalna itd.). Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali, na czym powinna polegać postawa współodpowiedzialności za środowisko przyrodnicze poszczególnych grup związanych z turystyką.

  • Uczniowie sporządzają mapy myśli dotyczące sposobów wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju w turystyce. Po upływie ustalonego czasu wskazani uczniowie lub ochotnicy prezentują swoje mapy myśli.

  • Następnie w grupach uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną i wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału. Po upływie ustalonego czasu liderzy grup prezentują rezultaty pracy.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Podaj przykład miejsca w Twoim regionie, które jest często odwiedzane przez turystów. Oceń, czy realizowane są tam zasady turystyki zrównoważonej. Jeśli tak, podaj przykłady rozwiązań zastosowanych w tym miejscu, jeśli nie, zaproponuj sposoby wdrożenia tam zasad turystyki zrównoważonej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna i audiobook mogą zostać wykorzystane podczas lekcji dotyczącej rozwiązywania konfliktów na linii człowiek – środowisko przyrodnicze zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju (zakres podstawowy: XIII. 8).