Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Piotr Obolewicz

Przedmiot: Język polski

Temat: Miasta i ich mieszkańcy w powieściach XIX wieku – Ojciec Goriot Honoriusza Balzaka i Lalka Bolesława Prusa

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
IV. Samokształcenie.
3. korzysta z literatury naukowej lub popularnonaukowej;
Lektura obowiązkowa
23) Bolesław Prus, Lalka, Z legend dawnego Egiptu;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) wykorzystuje teksty naukowe w interpretacji dzieła sztuki;
Lektura obowiązkowa
17) realistyczna lub naturalistyczna powieść europejska (Honoré de Balzac, Ojciec Goriot lub Charles Dickens, Klub Pickwicka, lub Mikołaj Gogol, Martwe dusze, lub Gustaw Flaubert, Pani Bovary);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • zapoznaje się z fragmentami powieści realistycznych opisujących Warszawę i Paryż,

  • porównuje realistyczne opisy w powieści Ojciec Goriot Honoriusza Balzaka i w Lalce Bolesława Prusa,

  • analizuje fotografie i obrazy w kontekście miejsc opisywanych przez autorów powieści,

  • charakteryzuje sposoby prezentacji miejsc i ludzi w powieści realistycznej XIX wieku.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Miasta i ich mieszkańcy w powieściach XIX wieku – Ojciec Goriot Honoriusza Balzaka i Lalka Bolesława Prusa”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel pyta uczniów, jak rozumieją termin „realizm” . Uczniowie odpowiadają, korzystając ze swojej dotychczasowej wiedzy i informacji z sekcji „Przeczytaj” . Tworzą mapę myśli (jedna osoba zapisuje ją na tablicy), której środkowym punktem jest „realizm”.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie przystępują do pracy z multimediami. Nauczyciel odczytuje polecenie 1: Zapoznaj się z galerią interaktywną. Wybierz jedną reprodukcję, która, według ciebie, byłaby dobrą ilustracją do Ojca Goriot lub do Lalki. Uzasadnij swój wybór. Następnie wyświetla galerię. Uczniowie wybierają ilustracje, a kilka wskazanych osób przedstawia swoje uzasadnienie.

  2. Uczestnicy zajęć dzielą się na 6 grup. Grupy 1‑3 wykonują polecenie 2 z galerii nr 1: Na podstawie galerii i zamieszczonych w niej cytatów z powieści Ojciec Goriot scharakteryzuj Paryż przedstawiony w powieści Balzaka. Grupy 4‑6 wykonują polecenie 2 z galerii nr 2: Na podstawie galerii obrazów i zdjęć oraz cytatów z Lalki scharakteryzuj Warszawę przedstawioną w powieści Bolesława Prusa.
    Po upływie wyznaczonego czasu liderzy każdej z grup przedstawiają efekty pracy swojego zespołu. Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów w tej części lekcji. Zadaje pytanie: Jakie cechy wspólne można wskazać w opisach obu miast? Co świadczy o tym, że są to opisy realistyczne?

  3. Uczniowie wykonują indywidualnie ćw. 2 z galerii nr 2: Napisz krótką wypowiedź argumentacyjną na temat: Która z postaci Lalki najlepiej, według ciebie, wpisuje się w przestrzeń przedstawioną na obrazie Józefa Pankiewicza? Swoją odpowiedź uzasadnij, podając dwa argumenty.

Faza podsumowująca:

  1. Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...

Praca domowa:

  1. Przeczytaj fragment wstępu do Lalki na temat opisanej przez Bolesława Prusa Warszawy. Napisz, dlaczego poetykę powieści można określić mianem realizmu krytycznego.

Materiały pomocnicze:

  • Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, tom 1 i 2, praca zbiorowa, Warszawa 1984.

  • Jerzy Malinowski, Malarstwo polskie XIX wieku, Warszawa 2003.

  • Stefan Godlewski, Śladami Wokulskiego, Warszawa 1957.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Galeria zdjęć interaktywnych” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.