Wybierz zdjęcie z galerii interaktywnej, przeczytaj towarzyszący mu fragment książki oraz informacje na temat obiektu. Określ, w jaki sposób przestrzeń charakteryzuje wybranego bohatera.
Wybierz zdjęcie z galerii interaktywnej, zapoznaj się z towarzyszącym mu fragment książki oraz informacjami na temat obiektu. Określ, w jaki sposób przestrzeń charakteryzuje wybranego bohatera.
R1dveUEA8yk88
1
RwskXvlXa5L9A
R4plANoFO0WEl
RbWkSgmIGbHlR
Rh9bJPW4xDRWE
RVmaMkb4eK9sk
RRlB52idS63ct
RbdeM8kSQ567o
R1Lph4ukMlb49
R6MJqcwPSpeVr
RlG08hImnCQHu
RzrOaFg1u9Yus
Ra1AjnJ3dzc1P
RTf1wKZpaWUd7
Polecenie 2
Na podstawie galerii obrazów i zdjęć oraz cytatów z Lalki scharakteryzuj Warszawę przedstawioną w powieści Bolesława Prusa.
Na podstawie opisów galerii obrazów i zdjęć oraz cytatów z Lalki scharakteryzuj Warszawę przedstawioną w powieści Bolesława Prusa.
R1wr71Jk5okpi
RQvFc2XNLFjXf
Ćwiczenie 1
1
Ćwiczenie 2
Napisz krótką wypowiedź argumentacyjną na temat: Która z postaci Lalki najlepiej, według ciebie, wpisuje się w przestrzeń przedstawioną na obrazie Józefa Pankiewicza? Swoją odpowiedź uzasadnij, podając dwa argumenty.
R1BKVdrlufelO
R7okdek7mZWSq
Przeczytaj podpis pod obrazem oraz obejrzyj galerię interaktywną zdjęć. Ustal, która postać była najsilniej powiązana z przedstawionym miejscem.
Pan Raczek na Dunaju miał stragan warzywny. Minzel prowadził sklep w pobliżu Podwala.
Praca domowa
Zapoznaj się z fragmentem wstępu do Lalki na temat opisanej przez Bolesława Prusa Warszawy. Napisz, dlaczego poetykę powieści można określić mianem realizmu krytycznegorealizm krytycznyrealizmu krytycznego.
Józef BachórzWstęp
Obraz Warszawy, jaki wyłania się ze szkiców i obrazków oraz wspomnianych powieści, ma wymowę polemiczną w stosunku do zadawnionych w naszej literaturze szlacheckich przekonań o wyższości wsi nad miastem. Z przekonań tych, w czasach romantyzmu nieraz przemieszanych z sarkazmem wobec zurbanizowanego „kramarstwa” i zdehumanizowanej „industrii”, wywodziły się liczne wizje miast jako enklaw zepsucia moralnego i schorzenia obyczajów, jako przestrzeni obcej i wrogiej sielskiemu dziedzictwu duchowemu Polaków, ich słowiańskiej tradycji i ich zżyciu się z naturą. Takie wizje można bez trudu znaleźć w gawędach szlacheckich, w niejednej powieści Kraszewskiego, także w licznych powieściach pozytywistycznych. […] Społeczna topografia Warszawy imponuje rozmaitością i malowniczością. Na planie pierwszym jest Warszawa mieszczańska – Warszawa sklepów. To nie tylko „firma J. Mincel i S. Wokulski”. To również Warszawa rzeczywiście istniejących wtedy magazynów, jadłodajni, kawiarni, winiarni, kwiaciarni itd. Nazwiska: Hozer, Resler, Szolc (Scholtz), Lesser, Nowicki, Lesisz, Fukier, Bardet – to prawdziwa, nie fikcyjna rzeczywistość ówczesnego mieszczaństwa Warszawy. Tuż obok znajduje się Warszawa arystokracji: zamożnych pałaców, luksusowych mieszkań, eleganckich powozów, złota i blichtru „wielkiego świata”. Osobną uwagę poświęca pisarz Lalki Warszawie żydowskiej, wylewającej się ku Krakowskiemu Przedmieściu z getta w okolicach Elektoralnej (tu jest „kantor wekslu” starego Szlangbauma) i Nalewek. Istnieje w Lalce Warszawa inteligencji – miasto niewdzięcznej pracy umysłowej: Warszawa Ochockiego i Szumana, Warszawa „gazeciarzy” (padają nazwiska Szymanowskiego, Keniga, Sulickiego), Warszawa studentów: i z czasów młodości Wokulskiego w Szkole Głównej, i tych, którzy obecnie wśród błaznowania i biedowania trudnią się wraz z subiektem Klejnem konspiracją socjalistyczną. Jest wreszcie Powiśle, gdzie mieszka woźnica Wysocki i gdzie w przeraźliwej nędzy lęgnie się występek.
9 Źródło: Józef Bachórz, Wstęp, [w:] Bolesław Prus, Lalka, Wrocław 1991, s. 70–71.
R17pD0dmWFJdp
realizm krytyczny
realizm krytyczny
tzw. dojrzały realizm dotyczy drugiej fazy epoki pozytywistycznej; pozbawiony jest tendencyjności, ukazuje rzeczywistość w sposób pogłębiony, przedstawiona zostaje prawda psychologiczna postaci oraz zachowana rzetelność w opisie świata przedstawionego