Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Portret młodopolskiego artysty w poezji Kazimierza Przerwy‑Tetmajera
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele lekcji. Uczeń:
porównuje pozytywistyczne i młodopolskie wizje roli artysty,
interpretuje postawy artystów przełomu wieków,
opisuje, czym była religia sztuki wyznawana przez część artystów przełomu wieków,
redaguje wypowiedż o charakterze argumentacyjnym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Portret młodopolskiego artysty w poezji Kazimierza Przerwy‑Tetmajera”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i wykonanie ćwiczenia nr 1 i 2 w sekcji „Sprawdź się”.
Recytacja. Chętna lub wybrana osoba przygotowuje głośne czytanie utworu poetyckiego Evviva l'arte!, z elementami aktorskiej interpretacji. Zainteresowani uczniowie mogą przygotować prezentację na temat wyglądu i ubioru artystów młodopolskich.
Faza wprowadzająca:
Lekcja rozpoczyna się od recytacji wiersza Evviva l'arte!, której tłem może być prezentacja przygotowana przez zainteresowaną osobę. Później nauczyciel pyta: w jaki sposób i dlaczego artyści przełomu XIX i XX próbowali wyróżnić się wśród tłumu? Jaki był ich stosunek do ludzi przeciętnych, niezwiązanych ze sztuką? jakie zadania stawiali przed sobą jako artystami i samą sztuką?
Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Gra edukacyjna”. Następnie wykonują polecenie: Rozwiąż interaktywny quiz i sprawdź swoją wiedzę. Przed tobą 15 pytań o rosnącym poziomie trudności.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel wyświetla treść ćwiczenia nr 1, 3‑5 oraz 8 z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie rozwiązują je wspólnie na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…
Praca domowa:
W ramach zadania domowego uczniowie wykonują wybrane przez nauczyciela ćw. 6 lub 7.
Zainteresowane osoby mogą dodatkowo wykonać polecenie: Przygotuj się do dyskusji dotyczącej roli artystów we współczesnym społeczeństwie. Zanotuj swoje spostrzeżenia i podziel się nimi z koleżankami i kolegami z klasy.
Materiały pomocnicze:
Bożena Chrząstowska, Autor - dzieło - poetyka. Problemy interpretacji w szkole, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Grażyna Bobilewicz, W pelerynie, w surducie i w chitonie. Strój artysty na przełomie dwudziestego stulecia, Gdańsk 1998.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Gra edukacyjna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.