Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Dlaczego wiele substancji, w których skład wchodzą pierwiastki bloku d, jest barwnych?
Grupa docelowa:
III rok liceum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
1) opisuje podobieństwa we właściwościach pierwiastków w grupach układu okresowego i zmienność właściwości w okresach.
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
1) opisuje podobieństwa we właściwościach pierwiastków w grupach układu okresowego i zmienność właściwości w okresach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, dlaczego widzimy barwy;
omawia barwy roztworów jonów metali 4. okresu układu okresowego pierwiastków należących do bloku d;
omawia na przykładzie podstawy struktury elektronowej , dlaczego pierwiastki bloku d tworzą związki barwne.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
symulacja interaktywna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
tarcza strzelnicza.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
tablica interaktywna/tablica i kreda/pisak;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Uczniowie starają się udzielić odpowiedzi na pytanie: Dlaczego patrząc na dany związek chemiczny widzimy barwę białą, a nie inny kolor?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie wymieniają pierwiastki należące do bloku d.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej tabelę z e‑materiału z sekcji „Przeczytaj” zawierającą informacje zależne od stopnia utlenienia manganu – uczniowie analizują podane informacje. Nauczyciel zadaje pytanie: Jaki związek ma liczba elektronów na podpowłoce d z długością fali światła widzialnego?
Nauczyciel proponuje uczniom samodzielną analizę tekstu w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj” – uczniowie poszukują odpowiedzi na pytanie: Dlaczego związki bloku d mają różne barwy? Po wyznaczonym czasie trwa dyskusja. Uczniowie podają również przykłady ligandów mocno i słabo rozszczepiających poziomy. Nauczyciel i pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów. W przypadku niezrozumiałych kwestii nauczyciel wyjaśnia je na forum klasy.
Uczniowie oglądają odczynniki chemiczne pierwiastków bloku d, jakie mają w laboratorium szkolnym, żeby te kolory poznać w praktyce.
Nauczyciel proponuje uczniom pracę samodzielną z symulacją interaktywną. Uczniowie sprawdzają z wykorzystaniem układu okresowego pierwiastków chemicznych zabarwienie roztworów zawierających związki zamieszczonych w symulacji pierwiastków na różnych stopniach utlenienia, a następnie rozwiązują zawarte w medium zadania sprawdzające.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
1. Tarcza strzelnicza. Celem tej metody jest bardzo szybkie uzyskanie informacji zwrotnej. Uczniowie na tarczy strzelniczej zawieszonej w sali lekcyjnej, z użyciem małych, kolorowych, samoprzylepnych karteczek, zaznaczają w skali od 0 do 10 swoje „strzały”. Koło można podzielić na części, w których oceniać można różne aspekty pracy, np. przydatność, atrakcyjność, stopień trudności materiału, zaangażowanie uczniów, zainteresowanie tematem, stopień opanowania zagadnienia wynikający z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji, itp. Nauczyciel może odnieść się do tego ogólnie na podsumowanie.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Symulację interaktywną uczniowie mogą wykorzystać podczas przygotowania się do lekcji czy pracy kontrolnej. Uczniowie nieobecni na lekcji medium mogą wykorzystać do uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
1. Nauczyciel przygotowuje planszę z tarczą strzelniczą oraz małe, kolorowe, samoprzylepne karteczki dla uczniów.