1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Zaznacz poprawną odpowiedź.

RRaOjMReyOOGz
Pochłanianie (całkowite lub częściowe) energii promieniowania elektromagnetycznego, fal sprężystych lub promieniowania korpuskularnego (elektronów, neutronów, cząstek alfa i innych) przez ośrodek, w którym rozchodzi się to promieniowanie to: Możliwe odpowiedzi: 1. absorpcja., 2. adsorpcja., 3. desorpcja.
1
Ćwiczenie 2

Przyporządkuj odpowiednie symbole jonów do barwy ich wodnych roztworów.

RpU0edoASc5md
Mn2+ Możliwe odpowiedzi: 1. bladoróżowy, 2. fioletowy, 3. ciemnozielony MnO42- Możliwe odpowiedzi: 1. bladoróżowy, 2. fioletowy, 3. ciemnozielony MnO4- Możliwe odpowiedzi: 1. bladoróżowy, 2. fioletowy, 3. ciemnozielony
1
Ćwiczenie 3

Uszereguj ligandy zgodnie ze wzrastającą zdolnością do rozszczepiania pola krystalicznego.

R1PiFJjsFX6S9
Elementy do uszeregowania: 1. CN-, 2. I-, 3. H2O, 4. NH3, 5. OH-, 6. CO
11
Ćwiczenie 4

Uczeń chciał sprawdzić, czy związki manganu na różnych stopniach utlenienia reagują ze sobą. W tym celu do roztworu siarczanuVI manganuII dodał rozcieńczony roztwór manganianuVII potasu.

Zanotował, że wytrącił się brunatny osad.

  1. Wiedząc, że poza MnO2 produktami reakcji są K2SO4 oraz H2SO4, napisz równanie reakcji w formie cząsteczkowej, a jego współczynniki dobierz metodą bilansu jonowo‑elektronowego.

  2. Jak nazywają się tego typu reakcje utleniania‑redukcji?

RTw5UsQCHQhDx
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RGDHQMCg8qBfv
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 5

Na podstawie modelu kulkowego, określ całkowity ładunek cząsteczki zbudowanej z jednego jonu żelaza i sześciu jonów cyjankowych.

RHQrdNotRYi1i
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1BWGLovsEzrJ
21
Ćwiczenie 6

Narysuj diagram poziomów energetycznych jonu Cr3+ w cząsteczce CrNH363- w oktaedrycznym polu ligandów .

R11sF4TCGVOje
21
Ćwiczenie 7

Uczeń wykonał dwa doświadczenia.

Doświadczenie 1

Do kolby zawierającej chlor włożył silnie rozgrzany drut żelazny. Po zakończeniu egzotermicznej reakcji żelaza z chlorem i ostygnięciu kolby dodał do niej wody.

Doświadczenie 2

Do kolby zawierającej kwas chlorowodorowy wsypał opiłki żelaza.

Opisz obserwacje, jakie powinien zapisać uczeń w trakcie wykonania doświadczeń. Zwróć uwagę na barwy roztworów otrzymanych po reakcji w każdym z doświadczeń. O czym świadczą barwy tych roztworów? Wyciągnij odpowiednie wnioski i zapisz równania reakcji w formie cząsteczkowej.

R1A3aL43zJxoK
Doświadczenie 1 Obserwacje (Uzupełnij) Wnioski (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 8

Uczeń przeprowadził następujące doświadczenie.

Czynność 1: Do roztworu chromianuVI potasu dodał niewielką ilość kwasu siarkowegoVI.

Czynność 2: Następnie dodał roztwór siarczanuIV potasu.

  1. Jakie obserwacje zapisał uczeń po wykonaniu każdej czynności?

  2. Uczeń zapisał poprawnie we wnioskach, że dichromianVI potasu utlenił siarczanIV potasu do siarczanuVI potasu. Dlaczego ten wniosek jest poprawny? Przecież do doświadczeń użyto chromianuVI potasu, a nie dichromianuVI potasu.

  3. Napisz równania zachodzących reakcji w formie cząsteczkowej i jonowej. Jeśli w czasie reakcji zachodziła zmiana stopni utlenienia, to współczynniki takiego równania dobierz metodą bilansu jonowo‑elektronowego.

R1Nt45T13Gn5d
Odpowiedź: (Uzupełnij). Równanie reakcji zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RSteb0wRld9ZP
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Jedną z metod odróżniania węglowodorów nienasyconych od nasyconych jest reakcja z wodnym roztworem manganianuVII potasu. Przykładowo eten utlenia się do etan-1,2-diolu.

Napisz (w formie cząsteczkowej) równanie reakcji etenu z manganianemVII potasu, zachodzącej w środowisku obojętnym.

Współczynniki stechiometryczne w równaniu dobierz metodą bilansu jonowo‑elektronowego. Określ barwy odpowiednich związków chemicznych manganu, będących reagentami analizowanej reakcji.

RQsOsgmnmaGCY
Odpowiedź: (Uzupełnij). Równania reakcji zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1OUuE03WmiYw
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Żelazo ulega pasywacji przy zetknięciu się z zimnymi, stężonymi kwasami: azotowymV i siarkowymVI). Uczeń chciał sprawdzić zachowanie się żelaza wobec rozcieńczonych kwasów: HCl, H2SO4 oraz gorących stężonych kwasów: H2SO4HNO3. W tym celu wykonał szereg doświadczeń przedstawionych na rysunku.

R24TBLFwSA3mq
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Uczeń zbadał dodatkowo palność wydzielających się z probówek gazów i zapisał obserwacje w tabelce. Na podstawie tych obserwacji napisz cząsteczkowe równania reakcji zachodzących w kolejnych probówkach.

Probówka

Informacje o wydzielającym się gazie

Informacje o barwie roztworu po reakcji

Probówka nr I

Bezbarwny, palny gaz

zielona

Probówka nr II

Bezbarwny, palny gaz

zielona

Probówka nr III

Brunatny gaz

żółtopomarańczowa

Probówka nr IV

Bezbarwny gaz o duszącym zapachu

żółtopomarańczowa

R1OP8ibpJc5Ov
Równania reakcji zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RkcrVMIFl2Hha
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 11

Przedstaw projekt doświadczenia, w którym wykażesz, że wodorotlenek chromuIII ma właściwości amfoteryczne. W tym celu:

  1. naszkicuj odpowiedni rysunek;

  2. opisz przewidywane obserwacje;

  3. zapisz wnioski i uzasadnij je odpowiednimi równaniami reakcji w formie cząsteczkowej i jonowej skróconej.

R5WSD2Add1Vlb
- Tytuł: lub - Małe pole do umieszczenia razem z tekstem: (Uzupełnij) lub (Uzupełnij) lub Treść etykiety (Uzupełnij) - Duże pole: (Uzupełnij) lub (Uzupełnij) lub Treść etykiety (Uzupełnij) - Data: - Rozwijalna lista: (Wybierz: Opcja 1, Opcja 2, Opcja 3) lub Treść etykiety (Wybierz: Opcja 1, Opcja 2, Opcja 3) - Pole do wstawienia obrazu: - Podział na kolumny:. {kolumna-szerokosc}. Treść. {kolumna-szerokosc}. Treść(...). gdzie szerokość do liczba od 1 do 100.
RDYxjIbQHwALd
Opis schematu doświadczenia: (Uzupełnij). Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij). Równania reakcji chemicznych: (Uzupełnij).