Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Marta Kulikowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Magiczny realizm prozy Gabriela Garcíi Márqueza: Sto lat samotności

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
IV. Samokształcenie.
1) rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
Zakres rozszerzony
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
5) rozpoznaje mitologizację i demitologizację w utworach literackich, rozumie ich uniwersalny charakter oraz rolę w interpretacji;
7) określa przemiany konwencji i ich przenikanie się w utworach literackich; rozpoznaje odmiany synkretyzmu (rodzajowego, gatunkowego) oraz interpretuje jego znaczenie;
Lektura uzupełniająca
20) wybrana powieść polska i obca z XX lub XXI wieku;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • charakteryzuje założenia realizmu magicznego w literaturze,

  • na podstawie wykładu eksperta identyfikuje źródła magiczności w prozie
    G.G. Márqueza.

  • wskazuje elementy magiczne w przytoczonym fragmencie Stu lat samotności G.G. Márqueza,

  • określa konstrukcję czasu i przestrzeni w powieści.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel proponuje, by zainteresowane osoby przygotowały prezentacje
    na następujące tematy: 1. Realizm magiczny w malarstwie; 2. Realizm magiczny w fotografii, 3. Realizm magiczny w muzyce. Inne osoby przygotowują własne kolaże inspirowane nurtem realizmu magicznego w literaturze. Nauczyciel może podpowiedzieć, by uczniowie wyszukali w internecie prace następujących polskich artystów: Piotr Kłosek, Jacek Szynkarczuk, Tomasz Sętowski, Jacek Yerka.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom salę lekcyjną, tak by mogli przed zajęciami rozmieścić w niej przygotowane kolaże; będą stanowiły ilustrację lekcji.

  2. Zajęcia rozpoczynają się od obejrzenia przygotowanych przez uczniów prac.
    Ich autorzy mogą je skomentować, a widzowie zadawać pytania, np. o źródło inspiracji. Następnie nauczyciel prosi, by swoje prezentacje przedstawiły osoby, które zajmowały się realizmem magicznym w sztuce. Widzowie znów mogą zadawać pytania i dyskutować z autorami.
    Później na tablicy pojawia się hasło „realizm magiczny” i uczniowie wspólnie tworzą wokół niego mapę skojarzeń, wykorzystując informacje z bloku tekstowego oraz z przedstawionych prezentacji.

  3. Podanie celu i tematu zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi, by uczniowie podzielili się na dwie grupy. Osoby z grupy pierwszej oglądają pierwszą część wykładu dr. A Trojanowskiego, a członkowie drugiej grupy - drugą część. Grupa pierwsza wykonuje polecenia 1. i 2. ze swojej sekcji, grupa druga - polecenia 1. i 2. związane z drugą częścią wykładu.
    Po upływie ustalonego czasu wskazane osoby przedstawiają propozycje odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność. Następnie grupa pierwsza rozwiązuje ćw. 1., a grupa druga - ćw. 2. z drugiej części filmu.

Faza podsumowująca:

  1. W podsumowaniu lekcji nauczyciel prosi, by uczniowie odpowiedzieli na pytanie: Dlaczego ludzie (i literatura) poszukują innych światów niż realny?

Praca domowa:

  1. Wyjaśnij metaforyczny sens tytułu powieści Sto lat samotności. Zredaguj kilkuzdaniową wypowiedź pisemną.

Materiały pomocnicze:

  • Tomasz Pindel, Realizm magiczny. Przewodnik (praktyczny), Kraków 2014.

  • Strona www Muzeum Magicznego Realizmu „Ochorowiczówka”.

Wskazówki metodyczne

  • W nawiązaniu do lekcji o realizmie magicznym w literaturze nauczyciel może przeprowadzić zajęcia na temat realizmu magicznego w filmie: Inspiracje religijne i kulturowe Jana Jakuba Kolskiego Jańcio Wodnik.