Dla nauczyciela
Autor: Zespół redakcyjny
Przedmiot: Język polski
Temat: W poszukiwaniu skarbów – związki sztuki starogreckiej z eposami Homera
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia rozwój kultury starożytnej;
charakteryzuje dokonania Homera;
wskazuje związek kultury i sztuki starożytnej z dziełami Homera;
analizuje dzieła ceramiczne przedstawiające sceny z eposów Homera;
wyjaśnia znaczenie eposów Homera dla starożytnych Greków i współczesnych czytelników.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Konieczne jest, by uczniowie przed lekcją znali treść eposów Homera. Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z treścią sekcji „Przeczytaj” wówczas lekcja będzie miała charakter odwróconej.
Faza wprowadzająca
Nauczyciel zaczyna lekcję od dyskusji, zadaje pytanie: Czy sztuka może istnieć w oderwaniu od literatury? Uczniowie dyskutują, przytaczając przykłady motywów, wątków, bohaterów literackich przedstawianych w malarstwie, rzeźbie. W klasie o wyraźnych zainteresowaniach muzycznych, można zapytać o „ilustracje” w muzyce.
Na koniec dyskusji stawiają wniosek: Sztuka nie może istnieć w oderwaniu od literatury.
Faza realizacyjna
Jeśli uczniowie zapoznali się przed zajęciami z sekcją „Przeczytaj”, mogą kontrolnie wykonać ćwiczenia 1, 2, 4, 5, 6 z sekcji „Sprawdź się”, aby sprawdzić stan swojej wiedzy i uporządkować najistotniejsze informacje. Następnie przystępują do pracy z multimedium. Wykonują przyporządkowane do tej sekcji polecenia i wskazują w zaprezentowanych grafikach cechy malarstwa wazowego:
kompozycja pełna wdzięku i lekkości,
teatralne pozy postaci,
zwiewność sukni postaci,
sceny dynamiczne,
szczegóły uzbrojenia,
przejrzysta kompozycja sceny,
liczne zdobienia,
realistyczne oddanie nagich ciał,
wydłużone proporcje ciał,
precyzja rysunku postaci,
obraz dostosowany jest do krzywizny amfory,
sceny miłosne,
harmonia między kształtem wazy a dekoracją,
motyw uskrzydlonych postaci/zwierząt,
wprowadzenie perspektywy,
twarze malowane z profilu,
oddanie ruchu i dynamiki.
Faza podsumowująca
Uczniowie podsumowują pracę na lekcji, wskazują wątki, wydarzenia, postacie, atrybuty z eposów homeryckich, które inspirowały artystów. Mogą stworzyć notatkę w formie mapy myśli lub rysunków
Materiały dodatkowe:
Elżbieta Makowiecka, Sztuka grecka, Warszawa 2021.
Jerzy Oniszczuk, Homerycki klucz do pojmowania dziejów: hybris, nomos, polis, Warszawa 2020.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych” do podsumowania lekcji.