Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Prawo trzech stadiów
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
rekonstruuje prawo trzech stadiów Augusta Comte'a;
określa znaczenie filozofii w pozytywizmie;
dokonuje oceny próby stworzenia filozofii jako nauki wszechobejmującej;
charakteryzuje klasyfikację nauk autorstwa Augusta Comte’a.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
audiobook.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Prawo trzech stadiów”. Uczniowie powinni zapoznać się z treściami zakładki „Przeczytaj” i przygotować się do jego omówienia: przygotować wstępne informacje dotyczące biografii Augusta Comte'a oraz kontekstu historyczno‑filozoficznego.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Prezentacja efektów pracy w domu. Nauczyciel prosi uczniów, aby przedstawili swoje prezentacje na forum klasy. Jeżeli jest to konieczne, nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów o konieczne informacje.
Faza realizacyjna:
Mapa myśli. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Każda z nich ma za za zadnie przygotować mapy myśli na zadany temat:
– grupa 1.: Comte i nowa rola filozofii;
– grupa 2.: Nowa klasyfikacja nauk;
– grupa 3.: Prawo trzech stadiów.
Następnie uczniowie prezentują wyniki swojej pracy na forum klasy. Krótka rozmowa dotycząca propozycji uczniów.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Animacja”, a następnie odczytuje polecenie: Zapoznaj się z treścią poniższej animacji. Przeanalizuj trzy stadia rozwojowe, które wyszczególnił August Comte. Zastanów się, czy zgadzasz się z jego periodyzacją dziejów ludzkich. Uczniowie pracują w parach, analizując treść zadania, dyskutując i zapisując wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑4. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w ramach podsumowania uczniowie wspólnie wykonują ćwiczenie
nr 5.Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie przygotowują odpowiedź na polecenie 2. z sekcji „Animacja”: Wybierz dowolną naukę szczegółową, a następnie wczuj się w rolę naukowca, który jest zwolennikiem szkoły pozytywnej. Oceń, pomiędzy jakimi naukami szczegółowymi, znajdującym się w hierarchii Comte’a, znajdowałaby się nauka przez ciebie wybrana. Wskaż cechy, które przesądzałyby o jej pozytywnym (nie metafizycznym i nie teologicznym) charakterze. Swoją odpowiedź uzasadnij.
Materiały pomocnicze:
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2005.
Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Animacja” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.