Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Ro9maK4OteVph1
Ćwiczenie 1
Zaznacz odpowiedź. Określenie „filozofia pozytywna” odnosi się do... Możliwe odpowiedzi: 1. pozytywnego podejścia do metafizyki i teologii., 2. ograniczenia roli filozofii do krytyki nauk szczegółowych., 3. pozytywnego stosunku do idealizmu filozoficznego., 4. wyrugowania z filozofii pojęć niejasnych i metodologicznej niespójności.
R1KzDUXpb6GAL1
Ćwiczenie 2
Zaznacz zdania, które błędnie opisują dążenia Augusta Comte’a. Możliwe odpowiedzi: 1. Pragnął przebudowy filozofii, dzięki której pełniłaby ona funkcję służebną wobec nauk szczegółowych., 2. Za wzór poprawnie uprawianych nauk uważał nauki ścisłe., 3. Uważał, że spełnieniem rozwoju ludzkości będzie faza metafizyczna., 4. Nie widział jakościowych różnic pomiędzy teologią a metafizyką., 5. Mniemał, że do szkoły pozytywnej mogą należeć jedynie kwalifikowani („zawodowi”) filozofowie.
R1QFj7m4TmcFS1
Ćwiczenie 3
Ułóż elementy Comte’owskiej klasyfikacji nauk w odpowiedniej kolejności (od najbardziej ogólnej, do najmniej abstrakcyjnej). Elementy do uszeregowania: 1. chemia, 2. astronomia, 3. fizyka, 4. socjologia, 5. biologia
R1ELXrFbp5ALd1
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj elementy Comte’owskiej klasyfikacji nauk do odpowiednich opisów. astronomia Możliwe odpowiedzi: 1. druga spośród nauk najbardziej ogólnych, jedynie w niewielkim stopniu zajmująca się zagadnieniami szczegółowymi, 2. nauka, która jest najbliższa fizyce społecznej, 3. nauka najbardziej ogólna, traktująca o abstrakcyjnie rozumianych zjawiskach, 4. nauka rozpatrująca najbardziej szczegółowe, konkretne zagadnienia fizyka Możliwe odpowiedzi: 1. druga spośród nauk najbardziej ogólnych, jedynie w niewielkim stopniu zajmująca się zagadnieniami szczegółowymi, 2. nauka, która jest najbliższa fizyce społecznej, 3. nauka najbardziej ogólna, traktująca o abstrakcyjnie rozumianych zjawiskach, 4. nauka rozpatrująca najbardziej szczegółowe, konkretne zagadnienia biologia Możliwe odpowiedzi: 1. druga spośród nauk najbardziej ogólnych, jedynie w niewielkim stopniu zajmująca się zagadnieniami szczegółowymi, 2. nauka, która jest najbliższa fizyce społecznej, 3. nauka najbardziej ogólna, traktująca o abstrakcyjnie rozumianych zjawiskach, 4. nauka rozpatrująca najbardziej szczegółowe, konkretne zagadnienia socjologia Możliwe odpowiedzi: 1. druga spośród nauk najbardziej ogólnych, jedynie w niewielkim stopniu zajmująca się zagadnieniami szczegółowymi, 2. nauka, która jest najbliższa fizyce społecznej, 3. nauka najbardziej ogólna, traktująca o abstrakcyjnie rozumianych zjawiskach, 4. nauka rozpatrująca najbardziej szczegółowe, konkretne zagadnienia
R1AzVeMLT9OXy21
Ćwiczenie 5
Poniższa tabela zawiera twierdzenia dotyczące prawa trzech stadiów. Oceń ich prawdziwość. Faza teologiczna poprzedza fazę metafizyczną, gdyż wiara i myślenie w kategoriach religijnych poprzedza i stymuluje myślenie abstrakcyjne. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zainicjowanie ostatniego stadium rozwoju Comte przypisuje sobie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rozwój ludzkości, rozwój wiedzy ludzkiej i rozwój filozofii, to tak naprawdę jeden i ten sam rozwój. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Trzy fazy, które Comte wymienia w swej teorii trzech stadiów, wciąż przejawiają się w konflikcie pomiędzy trzema filozofiami: teologiczną, metafizyczną i naukową. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 6

Własnymi słowami wyjaśnij dlaczego swoją filozofię Comte określił mianem „filozofii pozytywnej”.

R1JxsYe34HcoS
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Własnymi słowami wyjaśnij, na czym polegał główny zarzut, jaki wobec szkoły pozytywnej artykułowali jej krytycy.

R198dCK7RiDai
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8

Poniżej znajduje się fragment rozważań Comte’a. Zapoznaj się z jego treścią, a następnie zaznacz zdanie, które jest z nią zgodne.

1
August Comte Metoda pozytywna w 16 wykładach

Panujące obecnie w umysłach [filozoficznych] zamieszanie wynika z jednoczesnego posiłkowania się trzema wykluczającymi się nawzajem filozofiami: teologiczną, metafizyczną i pozytywną.
Jeśliby jedna z tych trzech filozofii osiągnęła zupełną przewagę, zaistniałby określony porządek społeczny.
Właśnie współistnienie tych trzech filozofii udaremnia porozumienie co do każdego zasadniczego punktu. Idzie o to, aby dowiedzieć się, która z nich powinna osiągnąć przewagę. Oczywiste jest, że filozofia pozytywna jest powołana do tego, aby stanąć na czele. Od długiego szeregu wieków posuwała się ona stale naprzód, podczas gdy jej przeciwniczki chyliły się do upadku.
Filozofia teologiczna i metafizyczna toczą między sobą walkę o zadanie reorganizacji społeczeństwa. Filozofia pozytywna dotychczas wdawała się w spory jedynie po to, aby krytykować je obydwie. Doprowadźmy ją do stanu, w którym będzie zdolna do podjęcia roli czynnej. Uzupełnijmy rozległą operację intelektualną rozpoczętą przez Bacona, Kartezjusza i Galileusza, a rewolucyjny kryzys zostanie zakończony.

cw8 Źródło: August Comte, Metoda pozytywna w 16 wykładach, tłum. W. Wojciechowski, Warszawa 1961, s. 24.
RvW8PwAGJHpzV
Możliwe odpowiedzi: 1. Filozofie, nazwane przez Comte’a teologicznymi i metafizycznymi, walczą tylko między sobą, nie zauważając nawet stanowiska pozytywistycznego., 2. Współistnienie filozofii metafizycznej, teologicznej i pozytywnej byłoby możliwe, gdyby te dwie pierwsze podporządkowały się trzeciej z nich., 3. Mówiąc o długiej tradycji filozofii pozytywnej Comte powołuje się na wielkich filozofów, zwłaszcza empirystów, takich, jak Bacon, Kartezjusz i Galileusz., 4. Comte, w konflikcie, który opisuje, nie kibicuje żadnej ze stron.