Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Miłość w Biblii. Pieśń nad Pieśniami i Hymn o miłości
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
interpretuje wymowę dwóch biblijnych tekstów o miłości: Pieśni nad Pieśniami i Hymnu o miłości,
rozpoznaje zastosowane w utworach środki artystyczne i wyjaśnia ich funkcje.
analizuje tekst krytycznoliteracki poświęcony pieśniom miłosnym i ich znaczeniu w Biblii.
wyjaśnia uniwersalne przesłanie Pieśni nad Pieśniami.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Miłość w Biblii. Pieśń nad Pieśniami i Hymn o miłości”. Następnie prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z utworami w e‑materiale: Pieśń nad Pieśniami i Hymn o miłości. Uczniowie powinni utwory przeczytać i przygotować się do ich omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić teksty w kontekście historycznoliterackim.
Przekład intersemiotyczny. Chętny lub wybrany uczeń przygotowuje utwór muzyczny jako ilustrację dźwiękową do tekstu poetyckiego z e‑materiału: Pieśń nad Pieśniami i Hymn o miłości. Powinien umieć uzasadnić swój wybór.
Faza wprowadzająca:
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Nauczyciel pyta: jakie znacie utwory pochodzące z Biblii, których tematem jest miłość?
Później prowadzący wyświetla galerię zdjęć interaktywnych. Uczniowie wspólnie wykonują polecenie 1 z tej sekcji.
Faza realizacyjna:
Dyskusja. Nauczyciel dzieli klasę na 2 grupy. Każdy zespół ma za zadanie wybrać sekretarza, recytatora i lidera. Nauczyciel zwraca uwagę na to, aby praca przebiegała w taki sposób, aby nie przeszkadzać pozostałym zespołom. Nauczyciel informuje grupy, na czym polegają ich zadania.
Gr. 1 – Ustalcie, czym charakteryzuje się związek miłosny Oblubieńca i Oblubienicy. Skorzystajcie z ćwiczeń 4‑6 (sekcja „Sprawdź się”). Swoje wnioski z dyskusji zanotujcie w formie mapy myśli. Na osobnej karcie zredagujcie list miłosny, stosując parafrazy lub cytaty z przywołanych fragmentów.
Gr. 2 – Ustalcie, jaka jest miłość według Hymnu o miłości św. Pawła. Skorzystajcie z ćwiczeń 2‑3 (sekcja „Sprawdź się”). Swoje wnioski z dyskusji zanotujcie w formie mapy myśli. Na osobnej karcie zredagujcie list miłosny, stosując parafrazy lub cytaty z przywołanych fragmentów.
Podczas odczytywania zredagowanych w grupach listów uczniowie mogą wykorzystać jako tło muzyczne utwory przygotowane w domu.
Faza podsumowująca:
W podsumowaniu lekcji uczniowie wspólnie analizują Komentarz historyczno‑kulturowy do Biblii hebrajskiej zamieszczony w sekcji „Sprawdź się”. Pomagają im w tym ćwiczenia 7‑8 z tej sekcji. Nauczyciel może ocenić pracę uczniów obserwowaną podczas całej lekcji.
Praca domowa:
Poszukaj w internecie informacji o muzycznych, malarskich i filmowych nawiązaniach do Hymnu o miłości oraz Pieśni nad pieśniami. Zanotuj tytuły dzieł i nazwiska ich autorów.
Materiały pomocnicze:
Kazimierz Bukowski, Biblia a literatura polska, Warszawa 1990.
Biblia Tysiąclecia, tłum. J. Drozd i inni, Poznań 2003.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Galeria zdjęć interaktywnych” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.