Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
111
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij sens aforyzmów dotyczących miłości. Nazwij cechy miłości, na które wskazują te aforyzmy.

R1AgN8Ji6n5kr
Aforyzm: Miłość, która jest gotowa oddać nawet życie, nie zginie (Jan Paweł II). Sens aforyzmu: (Uzupełnij). Cechy miłości: (Uzupełnij). Aforyzm: Miłość nie jest skarbem, który się posiadło, lecz obowiązkiem (Antoine de Saint-Exupéry). Sens aforyzmu: (Uzupełnij). Cechy miłości: (Uzupełnij). Aforyzm: Niestety, miłość, choć niby ponętna, srogie na sercu wypala nam piętna! (William Szekspir). Sens aforyzmu: (Uzupełnij). Cechy miłości: (Uzupełnij). Aforyzm: Kocha się za nic. Nie istnieje żaden powód do miłości (Paulo Coelho). Sens aforyzmu: (Uzupełnij). Cechy miłości: (Uzupełnij). Aforyzm: Człowiek, uciekając od miłości, ucieka od samego życia (Jan Twardowski). Sens aforyzmu: (Uzupełnij). Cechy miłości: (Uzupełnij).

Tekst do ćw. 2–3

Hymn o miłości

1 Gdybym mówił językami ludzi i aniołówaniołówaniołów,
a miłości bym nie miał,
stałbym się jak miedź brzęcząca
albo cymbał brzmiący.
2 Gdybym też miał dar prorokowania
i znał wszystkie tajemnice,
i posiadał wszelką wiedzę,
i wszelką [możliwą] wiarę, tak iżbym góry przenosił.
a miłości bym nie miał,
byłbym niczym.
3 I gdybym rozdał na jałmużnę całą majętność moją,
a ciało wystawił na spaleniespaleniespalenie,
lecz miłości bym nie miał,
nic bym nie zyskał.
4 Miłość cierpliwa jest,
łaskawa jest.
Miłość nie zazdrości,
nie szuka poklasku,
nie unosi się pychą;
5 nie dopuszcza się bezwstydu,
nie szuka swego,
nie unosi się gniewem,
nie pamięta złego;
6 nie cieszy się z niesprawiedliwości,
lecz współweseli się z prawdą.
7 Wszystko znosi,
wszystkiemu wierzy,
we wszystkim pokłada nadzieję,
wszystko przetrzyma.
8 Miłość nigdy nie ustaje,
[nie jest] jak proroctwa, które się skończą,
albo jak dar języków, który zniknie,
lub jak wiedza, której zabraknie.
9 Po części bowiem tylko poznajemy,
po części prorokujemy.
10 Gdy zaś przyjdzie to, co jest doskonałe,
zniknie to, co jest tylko częściowe.
11 Gdy byłem dzieckiem,
mówiłem jak dziecko,
czułem jak dziecko,
myślałem jak dziecko.
Kiedy zaś stałem się mężem,
wyzbyłem się tego, co dziecięce.
12 Teraz widzimy jakby w zwierciadle, niejasno;
wtedy zaś [zobaczymy] twarzą w twarz:
Teraz poznaję po części,
wtedy zaś poznam tak, jak i zostałem poznanypoznanypoznany.
13 TakTakTak więc trwają wiara, nadzieja, miłość - te trzy:
z nich zaś największa jest miłość.

hymn Źródło: Hymn o miłości, [w:] Nowy Testament 1 List do Koryntian. hymn Źródło: Hymn o miłości, [w:] Nowy Testament 1 List do Koryntian.
R1Gl09vOLUPxy1
Ćwiczenie 2
Na podstawie Hymnu o miłości wyjaśnij, czym św. Paweł uzasadnia niezwykłą wartość tego uczucia. Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Miłość według św. Pawła jest ufna, pełna nadziei, wolna od pychy i zazdrości., 2. Miłość jest gwałtowna, a mimo to potrafi być wytrwała., 3. Miłość zestawiona z wiarą i nadzieją wyróżnia się spośród nich jako najważniejsza., 4. Miłość jest uczuciem doskonałym.
aniołów
spalenie
poznany
Tak
11
Ćwiczenie 3

Odwołując się do tekstu Hymnu o miłości, wypisz występujące w nim wyrażenia i frazy odnoszące się do miłości. Uzupełnij tabelę. Wyjaśnij, jaką pełnią funkcję w tekście.

R183XV6jGrWyX
Miłość. Wyrażenia: (Uzupełnij). Frazy: (Uzupełnij).
111
Ćwiczenie 4

Wypisz z tekstu Hymnu o miłości zwroty określające miłość i wyjaśnij, jak je rozumiesz. Uzupełnij mapę myśli.

Re9f0kSV7bhbM
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Miłość
    • Elementy należące do kategorii Miłość
    • Nazwa kategorii: nie zazdrości
      • Elementy należące do kategorii nie zazdrości
      • Nazwa kategorii: ...
      • Koniec elementów należących do kategorii nie zazdrości
    • Nazwa kategorii: nie szuka poklasku
      • Elementy należące do kategorii nie szuka poklasku
      • Nazwa kategorii: ...
      • Koniec elementów należących do kategorii nie szuka poklasku
    • Nazwa kategorii: ...
      • Elementy należące do kategorii ...
      • Nazwa kategorii: ...
      • Koniec elementów należących do kategorii ...
    • Nazwa kategorii: ...
      • Elementy należące do kategorii ...
      • Nazwa kategorii: ...
      • Koniec elementów należących do kategorii ...
    • Nazwa kategorii: ...
      • Elementy należące do kategorii ...
      • Nazwa kategorii: ...
      • Koniec elementów należących do kategorii ...
    • Nazwa kategorii: ...
      • Elementy należące do kategorii ...
      • Nazwa kategorii: ...
      • Koniec elementów należących do kategorii ...
    • Nazwa kategorii: ...
      • Elementy należące do kategorii ...
      • Nazwa kategorii: ...
      • Koniec elementów należących do kategorii ...
    • Nazwa kategorii: ...
      • Elementy należące do kategorii ...
      • Nazwa kategorii: ...
      • Koniec elementów należących do kategorii ...
    • Nazwa kategorii: ...
      • Elementy należące do kategorii ...
      • Nazwa kategorii: ...
      • Koniec elementów należących do kategorii ...
    • Nazwa kategorii: ...
    • Koniec elementów należących do kategorii Miłość
RtRjKkz9CORrN
(Uzupełnij).

Tekst do ćwiczeń 4–6

1
Pieśń nad Pieśniami (fragmenty), Pnp 2,3–9; 4,1–5, 7; 5,10–16

2.
OBLUBIENICA
[...]
Jak jabłoń pośrodku drzew lasu,
tak mój Miły między młodzieńcami.
Upodobałam sobie siedzieć w jego cieniu,
owoc jego dla mnie słodki w smaku.
Zaprowadził mnie do domu wina,
chorągiew jego nade mną, miłość.
Posilcie mnie ciastem z rodzynkami,
jabłkami orzeźwijcie mnie, bo chora
jestem z miłości.
Jego lewica pod moją głową, a prawica
jego obejmuje mnie.

OBLUBIENIEC

Zaklinam was, córki jeruzalemskie,
na gazele i łanie polne,
nie wyrywajcie ze snu, nie budźcie ukochanej,
aż sama zapragnie.

OBLUBIENICA

Słyszę mego Miłego! Idzie skacząc po
górach, przeskakując pagórki.
Podobny jest mój Miły gazeli albo
jelonkowi. Oto stoi za naszym murem,
zagląda w okna, wypatruje przez kraty.

4. OBLUBIENIEC

Jakżeś ty piękna, przyjaciółko moja,
jakżeś ty piękna!
Jak gołębice twoje oczy za twoją zasłoną.
Twoje włosy jak stado kóz,
które schodzą z gór Galaad.
Twoje zęby jak stado owiec strzyżonych,
które wyszły z kąpieli,
każda z dwoma jagniątkami,
żadnej wśród nich niepłodnej.
Jak sznur karmazynowy są twoje wargi,
mowa twoja wdzięczna,
jak dwie połowy granatu są twoje policzki
za twoją zasłoną.
Twoja szyja jak wieża Dawidowa
zbudowana ku obronie,
tysiąc tarcz wisi na niej,
wszystka broń wojowników.
Dwoje twoich piersi
jak dwoje sarniąt, bliźniąt gazeli,
pasących się między liliami.
[...]
Cała jesteś piękna, przyjaciółko moja,
i nie ma w tobie skazy.

5.
OBLUBIENICA
[...]
Mój Miły jest biały i rumiany,
wybrany z tysięcy.
Głowa jego szczerozłota,
włosy kędzierzawe, czarne jak kruk.
Oczy jego jak gołębice u strumieni wód,
wykąpane w mleku, usadowione pięknie.
Policzki jego jak tarasy balsamu
i grzędy ziół wonnych,
jego wargi jak czerwone lilie
opływające myrrą z drzewa ciekącą.
Jego ręce toczone ze złota,
wysadzane kamieniami z Tarszisz,
jego brzuch, rzeźba z kości słoniowej,
wykładana szafirami.
Nogi jego, słupy marmurowe,
osadzone na cokołach szczerozłotych,
postać jego jak Liban, wyniosły jak cedry.
Jego mowa wdzięczna, wszystek jest upragniony.
Taki jest mój Miły,
taki jest mój przyjaciel,
córki jeruzalemskie.

fragment Źródło: Pieśń nad Pieśniami (fragmenty), Pnp 2,3–9; 4,1–5, 7; 5,10–16, tłum. Czesław Miłosz.
111
Ćwiczenie 5

Przeanalizuj język, którym posługują się Oblubieniec i Oblubienica. Uzupełnij mapę myśli określeniami, którymi nazywają się kochankowie.

R1XUqhbT5BJPp
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Jak określają się nawzajem Oblubienica i Oblubieniec?
    • Elementy należące do kategorii Jak określają się nawzajem Oblubienica i Oblubieniec?
    • Nazwa kategorii: Oblubienica o Oblubieńcu
      • Elementy należące do kategorii Oblubienica o OblubieńcuKoniec elementów należących do kategorii Oblubienica o Oblubieńcu
    • Nazwa kategorii: Oblubieniec o Oblubienicy
      • Elementy należące do kategorii Oblubieniec o OblubienicyKoniec elementów należących do kategorii Oblubieniec o Oblubienicy
      Koniec elementów należących do kategorii Jak określają się nawzajem Oblubienica i Oblubieniec?
RzyY8R5IMFDE21
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, według jakiej zasady kompozycyjnej są ułożone wypowiedzi oblubieńców.

RZqi15bIx2K2O
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7
Znajdź w tekście trzy różne środki artystycznego wyrazu i podaj je. Wyjaśnij ich funkcje.
Znajdź w tekście trzy różne środki artystycznego wyrazu i podaj je. Wyjaśnij ich funkcje.
RsjWw38qyJQM3
1. Nazwa środka artystycznego: (Uzupełnij). Funkcja środka artystycznego: (Uzupełnij). 2. Nazwa środka artystycznego: (Uzupełnij). Funkcja środka artystycznego: (Uzupełnij). 3. Nazwa środka artystycznego: (Uzupełnij). Funkcja środka artystycznego: (Uzupełnij).

Tekst do ćwiczeń 7–8

J.H. Walton, V.H. Matthews, M.W. Chavalas Komentarz historyczno-kulturowy do Biblii hebrajskiej

Dosłowny charakter pewnych fragmentów Księgi Pieśń nad Pieśniami może wydać się niektórym czytelnikom nieco szokujący. Jednak metaforyczna literatura erotyczna nie była zjawiskiem nieznanym na Bliskim Wschodzie, czego dowodzą np. egipskie pieśni miłosne. Płodność to jeden z głównych tematów dla ludów nowych kultur, bowiem życie obracało się wokół żniw i było od nich zależne. Większość świąt religijnych oraz uroczystości wiązała się z wydarzeniami z kalendarza rolniczego, łatwo więc było zastosować obraz orki, siewu, kultywacji i żniw do stosunków międzyludzkich. W rezultacie seksualne metafory, które pojawiają się w tekście, wyrażają intensywne emocje pary kochanków, którym trudno niekiedy się rozdzielić i którzy czasami w sposób przesadny opisują zalety i piękno partnera. W kontekście ich namiętności byłoby rzeczą niemożliwą posługiwanie się określeniami pozbawionymi zmysłowego i intymnego charakteru. […]
Większość przekładów nie oddaje najbardziej śmiałych obrazów erotycznych, zastępując je eufemizmami i metaforami, co wydaje się stosowne, zważywszy na poetycki charakter utworu.

komentarz Źródło: M.W. Chavalas, V.H. Matthews, J.H. Walton, Komentarz historyczno-kulturowy do Biblii hebrajskiej, tłum. Zbigniew Kościuk.
3
Ćwiczenie 8
R112lHKu9Yajm
W jaki sposób autorzy komentarza wyjaśniają obecność erotycznych metafor w biblijnych księgach? Wskaż poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Płodność i seksualność to ważne aspekty życia człowieka żyjącego w zgodzie z cyklem natury. Dlatego opis naturalnych emocji związanych z miłością i seksem pojawia się w księdze biblijnej., 2. Erotyczne metafory stoją w sprzeczności z poetyckim charakterem utworu, mimo to w wielu przekładach Biblii są one bardzo śmiałe.
R1cDgl0Z2gElV
W jaki sposób autorzy komentarza wyjaśniają obecność erotycznych metafor w biblijnych księgach? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Płodność i seksualność to ważne aspekty życia człowieka żyjącego w zgodzie z cyklem natury. Dlatego opis naturalnych emocji związanych z miłością i seksem pojawia się w księdze biblijnej., 2. Erotyczne metafory stoją w sprzeczności z poetyckim charakterem utworu, mimo to w wielu przekładach Biblii są one bardzo śmiałe.
31
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij, w jaki sposób zostały wyrażone w Pieśni nad Pieśniami emocje kochanków. Wykorzystaj cytaty z tekstu biblijnego.

R1Iz4KLoYX6FC
(Uzupełnij).