Galeria zdjęć interaktywnych
Polecenie 1
Zapoznaj się z galerią zdjęć interaktywnych. Następnie wyjaśnij, co upoważnia do uznania Pieśni nad Pieśniami za „wielki poemat miłosny”.
Polecenie 2
Określ, z czego wynika i na czym polega uniwersalizm Pieśni nad pieśniami.
Ilustracja interaktywna. Na obrazie znajdują się trzy postacie, mężczyzna w objęciach kobiety i mężczyzna stojący tyłem do widza. Na pierwszym planie widać zakochaną parę, przytulającą się. Zbliżają twarze do siebie, jakby mieli się za chwilę pocałować. Obydwoje są uśmiechnięci. Mężczyzna ma krótkie włosy i czerwoną, krótką szatę, przytrzymuje kobietę, która odchyla się. Kobieta ma ciemne, długie włosy, opadające na plecy, nosi niebiesko‑szarą, długą, szatę. Prawą rękę trzyma na policzku mężczyzny, lewą obejmuje go za szyję. Tło stanowi murowana ściana oraz przejście, przez które idzie mężczyzna w niebiesko‑brązowej. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 1. Anna Świderkówna, Pieśń nad Pieśniami (fragmenty): „Jeśli otworzymy tę Księgę bez żadnych przyjętych z góry założeń, zapominając na chwilę również, iż znaleźliśmy ją w Biblii, to wyda nam się po prostu wielkim poematem miłosnym. Występuje w nim dwoje młodych, dziewczyna i chłopak, szukają się z tęsknotą i namiętnością, wyśpiewują wzajemną miłość, spotykają się i ponownie zostają rozdzieleni, by wreszcie połączyć się w doskonałym spełnieniu. Nie ma tu nawet wzmianki o Bogu […]”.
Ilustracja interaktywna. Na obrazie znajdują się trzy postacie, mężczyzna w objęciach kobiety i mężczyzna stojący tyłem do widza. Na pierwszym planie widać zakochaną parę, przytulającą się. Zbliżają twarze do siebie, jakby mieli się za chwilę pocałować. Obydwoje są uśmiechnięci. Mężczyzna ma krótkie włosy i czerwoną, krótką szatę, przytrzymuje kobietę, która odchyla się. Kobieta ma ciemne, długie włosy, opadające na plecy, nosi niebiesko‑szarą, długą, szatę. Prawą rękę trzyma na policzku mężczyzny, lewą obejmuje go za szyję. Tło stanowi murowana ściana oraz przejście, przez które idzie mężczyzna w niebiesko‑brązowej. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 1. Anna Świderkówna, Pieśń nad Pieśniami (fragmenty): „Jeśli otworzymy tę Księgę bez żadnych przyjętych z góry założeń, zapominając na chwilę również, iż znaleźliśmy ją w Biblii, to wyda nam się po prostu wielkim poematem miłosnym. Występuje w nim dwoje młodych, dziewczyna i chłopak, szukają się z tęsknotą i namiętnością, wyśpiewują wzajemną miłość, spotykają się i ponownie zostają rozdzieleni, by wreszcie połączyć się w doskonałym spełnieniu. Nie ma tu nawet wzmianki o Bogu […]”.Lovis Corinth, ilustracja do Pieśni nad Pieśniami, 1911
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ilustracja interaktywna. Obraz przedstawia ludzi na łące, wśród kwiatów. Na pierwszym planie znajduje się kobieta z mężczyzną. Młody mężczyzna o ciemnej karnacji ma rozpostarte ręce, przymknięte oczy. Ubrany jest w żółtą, szeroką szatę, nosi na głowie jasny kaptur, szyję przewiązał białym szalikiem. Przed nim stoi młoda kobieta o ciemnych włosach. Odchyla głowę się do tyłu, ma zamknięte oczy. Ubrana jest w białą szatę, na którą narzuciła czerwoną pelerynę ze złocistym wzorem. Kobieta i mężczyzna stoją obok krzewów bez liści, które mają duże, białe kwiaty. Z ich prawej strony rosną fioletowe kwiaty o wysokich łodygach. Za nimi w lewym górnym rogu śpią na ziemi roznegliżowane kobiety, przykryte białymi szatami, wszystkie mają odsłonięte piersi. W tle niebo i fala morska. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 1. Anna Świderkówna, Pieśń nad Pieśniami (fragmenty): „Nie ma też żadnych pouczeń moralnych… Jest jedynie pieśń, podobna do niezliczonych innych pieśni miłosnych, przemawiająca do każdego bez względu na to, w jakim kraju i w jakiej epoce się urodził. […] Styl obrazowy i świadomie niejasny każe czytelnikowi od początku domyślać się tego, czego autor wprost nie chce powiedzieć, zaprasza zatem również do przenoszenia sensu i szukania we wszystkim znaczenia ukrytego. […].
Ilustracja interaktywna. Obraz przedstawia ludzi na łące, wśród kwiatów. Na pierwszym planie znajduje się kobieta z mężczyzną. Młody mężczyzna o ciemnej karnacji ma rozpostarte ręce, przymknięte oczy. Ubrany jest w żółtą, szeroką szatę, nosi na głowie jasny kaptur, szyję przewiązał białym szalikiem. Przed nim stoi młoda kobieta o ciemnych włosach. Odchyla głowę się do tyłu, ma zamknięte oczy. Ubrana jest w białą szatę, na którą narzuciła czerwoną pelerynę ze złocistym wzorem. Kobieta i mężczyzna stoją obok krzewów bez liści, które mają duże, białe kwiaty. Z ich prawej strony rosną fioletowe kwiaty o wysokich łodygach. Za nimi w lewym górnym rogu śpią na ziemi roznegliżowane kobiety, przykryte białymi szatami, wszystkie mają odsłonięte piersi. W tle niebo i fala morska. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 1. Anna Świderkówna, Pieśń nad Pieśniami (fragmenty): „Nie ma też żadnych pouczeń moralnych… Jest jedynie pieśń, podobna do niezliczonych innych pieśni miłosnych, przemawiająca do każdego bez względu na to, w jakim kraju i w jakiej epoce się urodził. […] Styl obrazowy i świadomie niejasny każe czytelnikowi od początku domyślać się tego, czego autor wprost nie chce powiedzieć, zaprasza zatem również do przenoszenia sensu i szukania we wszystkim znaczenia ukrytego. […].Enrico Salfi, Pieśń nad Pieśniami, XX w.
Źródło: Sailko, Wikimedia Commons (oryginalny obraz został przycięty), licencja: CC BY-SA 4.0.
Ilustracja interaktywna. Obraz przedstawia przytulającą się młodą parę kobiety i mężczyzny. Obydwoje są nadzy. Stoją na białym ptaku. Nad nimi unosi się siedząca na koniu postać z księgą, od której pada na parę biały blask. Tło jest utrzymane w kolorze czerwonym, przedstawia krajobraz miejski oraz zgromadzony tłum ludzi. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 1. Anna Świderkówna, Pieśń nad Pieśniami (fragmenty): „Dzisiaj wielu biblistów, również katolickich, sądzi, że Pieśń nad Pieśniami miała od początku nie tylko jedno znaczenie. Powstała być może w czasie, gdy po raz pierwszy zaczęto pytać o głębszy sens fizycznego wymiaru związku mężczyzny z kobietą. Pisząc ją, autor nie wahał się wcielić w swe dzieło stare piosenki miłosne, urywki z rytuałów i pieśni weselnych lub nawet kultowych”.
Ilustracja interaktywna. Obraz przedstawia przytulającą się młodą parę kobiety i mężczyzny. Obydwoje są nadzy. Stoją na białym ptaku. Nad nimi unosi się siedząca na koniu postać z księgą, od której pada na parę biały blask. Tło jest utrzymane w kolorze czerwonym, przedstawia krajobraz miejski oraz zgromadzony tłum ludzi. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 1. Anna Świderkówna, Pieśń nad Pieśniami (fragmenty): „Dzisiaj wielu biblistów, również katolickich, sądzi, że Pieśń nad Pieśniami miała od początku nie tylko jedno znaczenie. Powstała być może w czasie, gdy po raz pierwszy zaczęto pytać o głębszy sens fizycznego wymiaru związku mężczyzny z kobietą. Pisząc ją, autor nie wahał się wcielić w swe dzieło stare piosenki miłosne, urywki z rytuałów i pieśni weselnych lub nawet kultowych”.Marc Chagall, Pieśń nad Pieśniami, 1974
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ilustracja interaktywna. Obraz przedstawia trzy postacie stojące na niewielkim wzgórzu, z którego rozpościera się widok na dolinę z wijącym się potokiem, drzewami i krzewami. Kobieta i mężczyzna są nadzy, obok nich stoi ubrany w długą szatę starszy, siwy mężczyzna. Z lewej strony siedzi młody mężczyzna, jego części intymne są zakryte liśćmi. Obok niego stoi naga kobieta, ma długie włosy, których kosmyk zakrywa jej części intymne. Za kobietą stoi siwy, lekko łysiejący starzec w długiej szacie. Ma siwą brodę. Prawą rękę oparł na ramieniu kobiety. Postaci stoją pod drzewem, na gałęziach którego siedzą papugi oraz różne, kolorowe ptaki. U nóg postaci wije się wąż. Wokół są zwierzęta, które reprezentują pary samców i samic różnych gatunków, między innymi lwa, tygrysa, indyka, jelenia, pawia, kury, barana czy łabędzia. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 1. Anna Świderkówna Pieśń nad Pieśniami (fragmenty): „I tak powstał poemat, który stanowi niewątpliwą afirmację całej, także cielesnej rzeczywistości związku dwojga ludzi. Głosi on przede wszystkim, że miłość kobiety i mężczyzny jest siłą przeogromną, zawartą w samym akcie stworzenia, której w żaden sposób kupić sobie nie można […] miłość ludzka pochodzi od Boga, a zatem jest dobra we wszystkich swych przejawach. Łączy ze sobą dwie ludzkie istoty, które zostały stworzone w taki sposób, by uzupełniać się wzajemnie. Toteż właśnie w tym związku znajdują radość i spełnienie. […]”.
Ilustracja interaktywna. Obraz przedstawia trzy postacie stojące na niewielkim wzgórzu, z którego rozpościera się widok na dolinę z wijącym się potokiem, drzewami i krzewami. Kobieta i mężczyzna są nadzy, obok nich stoi ubrany w długą szatę starszy, siwy mężczyzna. Z lewej strony siedzi młody mężczyzna, jego części intymne są zakryte liśćmi. Obok niego stoi naga kobieta, ma długie włosy, których kosmyk zakrywa jej części intymne. Za kobietą stoi siwy, lekko łysiejący starzec w długiej szacie. Ma siwą brodę. Prawą rękę oparł na ramieniu kobiety. Postaci stoją pod drzewem, na gałęziach którego siedzą papugi oraz różne, kolorowe ptaki. U nóg postaci wije się wąż. Wokół są zwierzęta, które reprezentują pary samców i samic różnych gatunków, między innymi lwa, tygrysa, indyka, jelenia, pawia, kury, barana czy łabędzia. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 1. Anna Świderkówna Pieśń nad Pieśniami (fragmenty): „I tak powstał poemat, który stanowi niewątpliwą afirmację całej, także cielesnej rzeczywistości związku dwojga ludzi. Głosi on przede wszystkim, że miłość kobiety i mężczyzny jest siłą przeogromną, zawartą w samym akcie stworzenia, której w żaden sposób kupić sobie nie można […] miłość ludzka pochodzi od Boga, a zatem jest dobra we wszystkich swych przejawach. Łączy ze sobą dwie ludzkie istoty, które zostały stworzone w taki sposób, by uzupełniać się wzajemnie. Toteż właśnie w tym związku znajdują radość i spełnienie. […]”.Andreas Herrlein, Stworzenie Ewy, przed 1817
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ilustracja interaktywna. Obraz przedstawia scenę chrztu dorosłego mężczyzny. Na pierwszym planie widać półnagiego mężczyznę, owiniętego w pasie białym materiałem. Stoi po kolana w rzece. Mężczyzna ma długie, brązowe włosy oraz krótką brodę, ręce złożył tak, jak do modlitwy. Tuż nad nim klęczy na skale drugi mężczyzna w brązowej szacie, który trzyma nad jego głową rękę, błogosławiąc mu. Obok leży niebieski materiał. Na drugim planie, po lewej stronie stoją i siedzą na trawie ludzie w kolorowych szatach, którzy słuchają przemowy mężczyzny odzianego w żółtą szatę. Po prawej stronie znajduje się skalisty klif, za nim zamek. W tle lasy oraz góry. Spośród chmur wyłania się stary człowiek z siwą brodą, który wyciąga przed siebie rękę. Przed chwilą wypuścił z rąk białego gołębia, który leci na ziemię. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 1. Anna Świderkówna, Pieśń nad Pieśniami (fragmenty): „Pieśń nad Pieśniami stała się dla teologów żydowskich hymnem sławiącym mistyczne zaślubiny Jahwe z Izraelem […] ten jej sens duchowy jest po prostu ukryty w sensie dosłownym i ludzkim – przynajmniej dla każdego, kto potrafi go odnaleźć.
Tak właśnie odczytali Pieśń nad Pieśniami później chrześcijanie, tyle tylko, że Oblubieńcem stał się dla nich Chrystus, Oblubienicą zaś Kościół, cała zbawiona ludzkość, a nieraz też indywidualna ludzka dusza”.
Ilustracja interaktywna. Obraz przedstawia scenę chrztu dorosłego mężczyzny. Na pierwszym planie widać półnagiego mężczyznę, owiniętego w pasie białym materiałem. Stoi po kolana w rzece. Mężczyzna ma długie, brązowe włosy oraz krótką brodę, ręce złożył tak, jak do modlitwy. Tuż nad nim klęczy na skale drugi mężczyzna w brązowej szacie, który trzyma nad jego głową rękę, błogosławiąc mu. Obok leży niebieski materiał. Na drugim planie, po lewej stronie stoją i siedzą na trawie ludzie w kolorowych szatach, którzy słuchają przemowy mężczyzny odzianego w żółtą szatę. Po prawej stronie znajduje się skalisty klif, za nim zamek. W tle lasy oraz góry. Spośród chmur wyłania się stary człowiek z siwą brodą, który wyciąga przed siebie rękę. Przed chwilą wypuścił z rąk białego gołębia, który leci na ziemię. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 1. Anna Świderkówna, Pieśń nad Pieśniami (fragmenty): „Pieśń nad Pieśniami stała się dla teologów żydowskich hymnem sławiącym mistyczne zaślubiny Jahwe z Izraelem […] ten jej sens duchowy jest po prostu ukryty w sensie dosłownym i ludzkim – przynajmniej dla każdego, kto potrafi go odnaleźć.Tak właśnie odczytali Pieśń nad Pieśniami później chrześcijanie, tyle tylko, że Oblubieńcem stał się dla nich Chrystus, Oblubienicą zaś Kościół, cała zbawiona ludzkość, a nieraz też indywidualna ludzka dusza”.
Tak właśnie odczytali Pieśń nad Pieśniami później chrześcijanie, tyle tylko, że Oblubieńcem stał się dla nich Chrystus, Oblubienicą zaś Kościół, cała zbawiona ludzkość, a nieraz też indywidualna ludzka dusza”.
Joachim Patinir, Chrzest Chrystusa, ok. 1510
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Słownik
afirmacja
(łac. affirmare – potwierdzać, zapewniać) – postawa głębokiej akceptacji, pozytywny stosunek do otaczającego świata
mistycyzm
(gr. mystikos – tajemny) – pogląd zakładający możliwość ponadzmysłowego kontaktu z bóstwem (Bogiem), zwłaszcza za pomocą intuicji, objawienia