Dla nauczyciela
Autor: Dorota Czarny
Przedmiot: historia
Temat: Razem czy osobno? – dylematy Polski i Litwy po unii w Krewie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
zakres rozszerzony
XII. Polska w XIV–XV w.
Uczeń:
1) ocenia znaczenie unii polsko‑litewskiej z perspektywy obu narodów;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje wzajemne stosunki między Polską a Litwą w czasach panowania Władysława Jagiełły;
wyjaśnia, na czym polegała różnica oczekiwań Polaków i Litwinów wobec przyszłej unii;
charakteryzuje źródła konfliktu między Polską a Litwą powstałe na tle unii;
omawia i ocenia postanowienia unii polsko‑litewskich.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
debata;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem audiobooka;
analiza materiałów źródłowych;
metoda SWOT.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu,
flipcharty i markery.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją:
Uczniowie są poproszeni o zapoznanie się z tekstem zawartym w e‑podręczniku (ale bez treści audiobooka), żeby móc w czasie lekcji uczestniczyć w dyskusji.
Faza wstępna
Nauczyciel przedstawia temat lekcji i cel: Na dzisiejszej lekcji dowiedziemy, czy unia zawarta miedzy Polską a Litwą była korzystna dla obu stron.
Na początek prowadzący prosi uczniów, aby przypomnieli sobie wcześniejsze tematy lub informacje, które posiadają z innych źródeł, i odpowiedzieli na pytanie: Dlaczego Polska i Litwa dążyły do zawarcia unii?. uczniowie przedstawiają swoje propozycje, jedna osoba może je zapisywać na tablicy.
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy i zapowiada, że będą teraz prowadzić debatę dotyczącą zawarcia unii między Polską a Litwą. Jedna grupa to zwolennicy, druga to przeciwnicy. Uczniowie otrzymują czas na przygotowanie się do debaty (mogą wykorzystywać informacje zawarte w zasobach multimedialnych lub innych źródłach).
Podczas gdy uczniowie się przygotowują, nauczyciel wybiera osobę, która w czasie debaty będzie zapisywała na tablicy w tabelce najtrafniejsze argumenty dotyczące tematu debaty.
Nauczyciel wyznacza czas, w jakim grupy mają dyskutować. Nauczyciel przysłuchuje się i w razie konieczności koryguje wypowiedzi uczniów.
Po wyznaczonym czasie osoba zapisująca wypowiedzi grup na głos odczytuje pozytywne i negatywne skutki zawarcia unii polsko‑litewskiej.
Nauczyciel prosi uczniów, aby teraz w takich grupach, w jakich byli dotychczas, uzupełnili tabelę; przekazuje arkusze, na których przedstawiona jest metoda SWOT (w razie potrzeby wyjaśnia metodę). Uczniowie odpowiadają na pytanie: „Razem czy osobno?” i wskazują mocne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia.
Po wykonaniu zadania liderzy grup przedstawiają swoje wyniki pracy, wspólnie je omawiają i wyciągają wnioski. Nauczyciel pilnuje czasu prezentacji, a następnie udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Jako podsumowanie nauczyciel włącza audiobook przedstawiający litewską ocenę zawarcia unii Polski i Litwy. Uczniowie porównują wiadomości z tekstu źródłowego z wiadomościami opracowanymi na dzisiejszej lekcji.
Na koniec nauczyciel omawia przebieg zajęć i prosi, aby uczniowie dokonali samooceny pracy na lekcji. Uczniowie bardzo aktywni i aktywni (lub grupa) otrzymują oceny.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 6, 7, 8 i 9 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Średniowieczny fresk z przełomu XIV/XV w. z kościoła Saint‑Pierre‑le‑Jeune w Strasburgu, nazywany Marszem narodów do krzyża. Przedstawia on narody Europy w drodze do krzyża pod postacią trzynastu konnych rycerzy i dwóch pieszych.
J. Matejko, Chrzest Litwy, 1888 r.
J. Ochmański, Historia Litwy, Wrocław 1990, s. 71–72.
Kiejstut i Witold więźniami Jagiełły, XIX w., obraz W. Gersona.
Bitwa nad Worsklą w 1399 r. wg XVI‑wiecznej miniatury z ilustrowanej kroniki Iwana IV Groźnego.
P. Jasienica, Polska Jagiellonów, oprac. PIW, Warszawa 1985, s. 85–86.
Dyskurs polityczny i nauczanie w szkole w XX wieku, s. 93–94.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie przed lekcją mają za zadanie wysłuchać audiobook i zacząć zajęcia od ocenienia szans i zagrożeń dla Polski i Litwy wynikających z podpisania unii. Następnie będą omawiać i zestawiać je z wiadomościami poznanymi na lekcji.