Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Złote lata Republiki Weimarskiej

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XXXIX. Europa i świat po I wojnie światowej. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) ocenia sytuację Niemiec w latach dwudziestych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozstrzyga, czy okres między 1924 a 1929 r. w Republice Weimarskiej słusznie bywa nazywany „złotymi latami”;

  • wyjaśnia, dlaczego po podpisaniu paktu w Locarno próbowano dokonać zamachu na ministra spraw zagranicznych Republiki Weimarskiej Gustava Stresemanna;

  • ocenia zasadność pomocy finansowej udzielonej Republice Weimarskiej przez Stany Zjednoczone.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Złote lata Republiki Weimarskiej”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

Faza wstępna:

  1. Przybliżenie przez nauczyciela wyświetlonych na tablicy: tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.

  2. Raport z przygotowań. Zalogowany na platformie nauczyciel, przy użyciu raportu, kontroluje przygotowanie uczniów do lekcji: weryfikuje, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem.
    Nauczyciel poleca, aby uczniowie w parach opracowali mapy myśli związane z tematem. Wybrana osoba z danej pary przedstawia przygotowane propozycje, a ochotnik zapisuje je na tablicy. Pozostali uczniowie się do nich odnoszą i uzupełniają je o swoje propozycje.

Faza realizacyjna:

  1. Praca w grupach z treścią e‑materiału. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:

  • Grupa 1 i 4 – Modus vivendi.

  • Grupa 2 i 5 - Czy żyło się lepiej?

  • Grupa 3 i 6 - Druga stolica Europy.

Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

  1. Nauczyciel czyta polecenie 1: „Zapoznaj się z prezentacją multimedialną i oceń, czy słusznie układy w Locarno wywołały niepokój Polski.” i poleca uczniom, aby wykonali je w parach. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.

  2. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z grup wykonuje po dwa wskazane przez prowadzącego ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Wspólnie weryfikują odpowiedzi, nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli na temat: „Złote lata Republiki Weimarskiej”.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj w domu ćwiczenia niezrealizowane na lekcji.

  2. Zaproponuj inne materiały źródłowe do tematu lekcji „Złote lata Republiki Weimarskiej”.

Materiały pomocnicze:

  • A. Kitson, Germany 1858‑1990. Hope, Terror and Revival, Oxford University Press 2001.

  • P. Johnson, Historia świata od roku 1917 do lat 90‑tych, Puls Publications, Londyn 1992.

  • M. Kitchen, Historia Europy 1919‑1939, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, Warszawa, Kraków 1992.

  • W. Kolb, The Weimar Republic, 1988.

Wskazówki metodyczne:

  • Cały e‑materiał może być wykorzystany do realizacji zajęć metodą odwróconej klasy. Wtedy uczniowie zapoznają się z informacjami w sekcji „Prezentacja multimedialna” i przygotowują swoje propozycje odpowiedzi. W szkole następuje czytanie i ocena koleżeńska opracowań uczniów.

Spis ilustracji nieopisanych:

  • Ćwiczenie 2 - Ilustracja 1: Członkowie oddziałów szturmowych w Brunszwiku; CC BY‑SA 3.0, Bundesarchiv, Bild, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 2 - Ilustracja 2: Ludzie oczekujący na wymianę pieniędzy; CC BY‑SA 3.0, Bundesarchiv, Bild, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 2 - Ilustracja 3: Strona tytułowa Chicago Daily Tribune informująca o zabiciu Niemców w Zagłębiu Ruhry; domena publiczna, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 2 - Ilustracja 4: Wykres przedstawiający kurs złotej marki względem marki papierowej; CC BY‑SA 3.0, Wolfgang Chr. Fischer, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 3 - Ilustracja 1: Błękitny Anioł w reżyserii Josefa von Sterberga, 1930 r.; domena publiczna, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 3 - Ilustracja 2: Starsza kobieta zbiera odpady warzywne, 1923 r.; CC BY‑SA 3.0, Bundesarchiv, Bild, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 3 - Ilustracja 3: Szkic kobiety w kawiarni, Lesser Ury, 1925 r.; domena publiczna, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 3 - Ilustracja 4: Mężczyzna czyta tabliczkę reklamującą Uwaga, bezrobotni, strzyżenie 40 fenigów, golenie 15 fenigów, 1927 r.; CC BY‑SA 3.0, Bundesarchiv, Bild, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 3 - Ilustracja 5: „Złote lata dwudzieste” w Berlinie: zespół jazzowy gra do tańca herbacianego w hotelu Esplanade, 1926 r.; CC BY‑SA 3.0, Bundesarchiv, Bild, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 4 - Ilustracja 1: Friedrich Ebert; CC BY‑SA 3.0, Bundesarchiv, Bild, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 4 - Ilustracja 2: Gustav von Stresemann; CC BY‑SA 3.0, Bundesarchiv, Bild, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 4 - Ilustracja 3: Hermann Müller; CC BY‑SA 3.0, Bundesarchiv, Bild, Wikimedia Commons.