Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Złote lata Republiki Weimarskiej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozstrzyga, czy okres między 1924 a 1929 r. w Republice Weimarskiej słusznie bywa nazywany „złotymi latami”;
wyjaśnia, dlaczego po podpisaniu paktu w Locarno próbowano dokonać zamachu na ministra spraw zagranicznych Republiki Weimarskiej Gustava Stresemanna;
ocenia zasadność pomocy finansowej udzielonej Republice Weimarskiej przez Stany Zjednoczone.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Złote lata Republiki Weimarskiej”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Faza wstępna:
Przybliżenie przez nauczyciela wyświetlonych na tablicy: tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Raport z przygotowań. Zalogowany na platformie nauczyciel, przy użyciu raportu, kontroluje przygotowanie uczniów do lekcji: weryfikuje, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem.
Nauczyciel poleca, aby uczniowie w parach opracowali mapy myśli związane z tematem. Wybrana osoba z danej pary przedstawia przygotowane propozycje, a ochotnik zapisuje je na tablicy. Pozostali uczniowie się do nich odnoszą i uzupełniają je o swoje propozycje.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
Grupa 1 i 4 – Modus vivendi.
Grupa 2 i 5 - Czy żyło się lepiej?
Grupa 3 i 6 - Druga stolica Europy.
Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Nauczyciel czyta polecenie 1: „Zapoznaj się z prezentacją multimedialną i oceń, czy słusznie układy w Locarno wywołały niepokój Polski.” i poleca uczniom, aby wykonali je w parach. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z grup wykonuje po dwa wskazane przez prowadzącego ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Wspólnie weryfikują odpowiedzi, nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli na temat: „Złote lata Republiki Weimarskiej”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj w domu ćwiczenia niezrealizowane na lekcji.
Zaproponuj inne materiały źródłowe do tematu lekcji „Złote lata Republiki Weimarskiej”.
Materiały pomocnicze:
A. Kitson, Germany 1858‑1990. Hope, Terror and Revival, Oxford University Press 2001.
P. Johnson, Historia świata od roku 1917 do lat 90‑tych, Puls Publications, Londyn 1992.
M. Kitchen, Historia Europy 1919‑1939, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, Warszawa, Kraków 1992.
W. Kolb, The Weimar Republic, 1988.
Wskazówki metodyczne:
Cały e‑materiał może być wykorzystany do realizacji zajęć metodą odwróconej klasy. Wtedy uczniowie zapoznają się z informacjami w sekcji „Prezentacja multimedialna” i przygotowują swoje propozycje odpowiedzi. W szkole następuje czytanie i ocena koleżeńska opracowań uczniów.
Spis ilustracji nieopisanych:
Ćwiczenie 2 - Ilustracja 1: Członkowie oddziałów szturmowych w Brunszwiku; CC BY‑SA 3.0, Bundesarchiv, Bild, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 2 - Ilustracja 2: Ludzie oczekujący na wymianę pieniędzy; CC BY‑SA 3.0, Bundesarchiv, Bild, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 2 - Ilustracja 3: Strona tytułowa Chicago Daily Tribune informująca o zabiciu Niemców w Zagłębiu Ruhry; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 2 - Ilustracja 4: Wykres przedstawiający kurs złotej marki względem marki papierowej; CC BY‑SA 3.0, Wolfgang Chr. Fischer, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 3 - Ilustracja 1: Błękitny Anioł w reżyserii Josefa von Sterberga, 1930 r.; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 3 - Ilustracja 2: Starsza kobieta zbiera odpady warzywne, 1923 r.; CC BY‑SA 3.0, Bundesarchiv, Bild, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 3 - Ilustracja 3: Szkic kobiety w kawiarni, Lesser Ury, 1925 r.; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 3 - Ilustracja 4: Mężczyzna czyta tabliczkę reklamującą
Uwaga, bezrobotni, strzyżenie 40 fenigów, golenie 15 fenigów
, 1927 r.; CC BY‑SA 3.0, Bundesarchiv, Bild, Wikimedia Commons.Ćwiczenie 3 - Ilustracja 5: „Złote lata dwudzieste” w Berlinie: zespół jazzowy gra do tańca herbacianego w hotelu Esplanade, 1926 r.; CC BY‑SA 3.0, Bundesarchiv, Bild, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 4 - Ilustracja 1: Friedrich Ebert; CC BY‑SA 3.0, Bundesarchiv, Bild, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 4 - Ilustracja 2: Gustav von Stresemann; CC BY‑SA 3.0, Bundesarchiv, Bild, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 4 - Ilustracja 3: Hermann Müller; CC BY‑SA 3.0, Bundesarchiv, Bild, Wikimedia Commons.