Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Dorota Czarny

Przedmiot: Historia

Temat: Literatura i myśl społeczno‑polityczna polskiego renesansu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

zakres podstawowy

XXI. Renesans w Polsce.

Uczeń:

1) ocenia dorobek polskiej myśli politycznej doby renesansu;

2) rozpoznaje dokonania twórców polskiego odrodzenia w dziedzinie kultury.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • ocenia wpływ XVI‑wiecznych form mecenatu na kształt życia literackiego w renesansowej Polsce.

  • przedstawia gatunki literatury pięknej najczęściej występujące w renesansowej Polsce i wyjaśnia przyczyny ich popularności.

  • charakteryzuje poglądy najwybitniejszych polskich myślicieli na kluczowe dla XVI‑wiecznej Polski problemy społeczne.

Strategie nauczania:

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • mapa mentalna,

  • dyskusja,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych,

  • pogadanka,

  • kostka metodyczna.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca w parach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Tydzień przed lekcją nauczyciel tworzy grupy dwuosobowe, które wybierają spośród siebie lidera. Każda z par ma za zadanie przygotować dowolną prezentację (multimedialną, mapę myśli, taśmę chronologiczną itp.) życia i twórczości poetów oraz twórców literatury społeczno‑politycznej w okresie renesansu. Liderzy losują numery grup z osobą lub osobami do prezentacji.

Grupa 1 – Mikołaj Rej;

grupa 2 – Jan Kochanowski;

grupa 3 – Mikołaj Sęp Szarzyński i Łukasz Górnicki;

grupa 4 – Piotr Skarga;

grupa 5 – Walenty Roździeński i Wawrzyniec Goślicki;

grupa 6 – Andrzej Frycz Modrzewski;

grupa 7 – Stanisław Orzechowski i Jan Łaski.

Uczniowie mogą wykorzystać w tym celu zasoby e‑materiału oraz inne źródła informacji.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom cel lekcji: „Na dzisiejszej lekcji poznamy poetów, twórców literatury oraz najwybitniejszych polskich myślicieli okresu renesansu”. Wspólnie z uczniami określa kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel poleca, aby uczniowie, którzy nie biorą udziału w prezentacji, w parach lub indywidualnie odpowiedzieli na pytania na kartkach:

  • Jakie gatunki literatury pięknej najczęściej występowały w renesansowej Polsce i dlaczego były tak popularne?

  • Jakie poglądy polityczne i problemy społeczne przedstawiali najwybitniejsi myśliciele w XVI‑wiecznej Polsce?

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel poleca poszczególnym grupom, aby przygotowały się do prezentacji. Wyznacza czas dla każdej z grup na prezentację (3‑4 min).

  2. Uczniowie przedstawiają przygotowane przez siebie biografie wybranych osób i ich twórczość.

  3. Po zakończeniu wszystkich prezentacji nauczyciel prosi, aby osoby, które nie brały w nich udziału, zaprezentowały swoje spostrzeżenia. Wybrana osoba zapisuje je na tablicy w formie mapy mentalnej. Uczniowie uzasadniają i uzupełniają swoje wypowiedzi. Gdy to konieczne, nauczyciel koryguje odpowiedzi uczniów i kieruje nimi tak, aby wybrzmiało słowo „mecenat” wraz z objaśnieniem jego znaczenia.

  4. Prowadzący zadaje uczniom pytanie: Jaką rolę odgrywał w tamtych czasach mecenat artystyczny? Uczniowie krótko dyskutują na ten temat.

  5. Praca z multimedium. Nauczyciel odtwarza słuchowisko i wspólnie z uczniami omawia polecenia.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie lekcji uczniowie mają wykonać wskazane przez nauczyciela ćwiczenia i poprawnie odpowiedzieć na pytania. Po wykonaniu ćwiczeń wspólnie z prowadzącym omawiają odpowiedzi.

  2. Osoby, które przygotowały biografię i były aktywne na lekcji, zostają ocenione.

Praca domowa:

Na podstawie wybranych przez siebie osób napisz, jak oceniasz wpływ XVI‑wiecznych form mecenatu na kształt życia literackiego w renesansowej Polsce.

Materiały pomocnicze:

Materiały źródłowe do historii i kultury. Odrodzenie, oprac. M. Demska‑Trębaczowa, Warszawa 1981.

Historia Polski nowożytnej. Wybór tekstów źródłowych, cz. 2, oprac. S. Ochmann i K. Matwijowski, Wrocław 1981.

Odrodzenie. Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, nr 14, oprac. L. Szczucki i J. Tazbir, Warszawa 1960.

700 lat myśli polskiej. Filozofia i myśl społeczna XVI wieku, oprac. L. Szczucki, Warszawa 1978.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Słuchowisko może posłużyć jako wprowadzenie do lekcji, a dzieła – do pracy z tekstem źródłowym.