Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Polacy na frontach II wojny światowej – podsumowanie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia miejsca, w których walczyli żołnierze polscy poza krajem;
charakteryzuje formacje wojskowe tworzone z żołnierzy polskich na zachodzie i wschodzie;
ocenia wysiłek zbrojny Polaków na frontach II wojny światowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wyświetlenie na tablicy uczniom tematu oraz celów lekcji, a następnie określenie kryteriów sukcesu.
Raport z przygotowań. Zalogowany na platformie nauczyciel, przy użyciu raportu, kontroluje przygotowanie uczniów do lekcji: weryfikuje, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie intuicyjnie tworzą mapę skojarzeń dotyczącą tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zapowiada, że podczas lekcji uczniowie sprawdzą swoją wiedzę na temat udziału Polaków na różnych frontach II wojny światowej. W pierwszym kroku poleca im, aby zapoznali się z treścią e‑materiału oraz mapą interaktywną (multimedium).
W kolejnym kroku prowadzący proponuje zorganizowanie quizu. Uczniowie (pracując w parach) na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w multimedium układają pytania do quizu dla innych par. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na ilość poprawnych odpowiedzi). Nauczyciel wyznacza również czas na przygotowanie pytań.
Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską parę, np. ocenami z aktywności. Jeśli pojawiają się wątpliwości, wyjaśnia je i dopowiada potrzebne informacje.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z grup wykonuje po dwa wskazane przez prowadzącego ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Wspólnie weryfikują odpowiedzi, nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli podczas omawiania lekcji pt. „Polacy na frontach II wojny światowej – podsumowanie”.
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy oraz ustnej oceny pracy uczniów w trakcie zajęć.
Praca domowa:
„Za waszą i naszą wolność” – w jaki sposób polscy żołnierze realizowali to hasło na różnych frontach? Przygotuj notatkę, w której opiszesz udział wybranej polskiej formacji w czasie II wojny światowej i jej udział w walkach o wolność danego narodu.
Materiały pomocnicze:
Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.
C. Brzoza, Wielka Historia Polski. Polska w czasach niepodległości i II wojny światowej (1918–1945), t. 9, Kraków 2003.
Wielka historia Polski, tomy 9‑10; Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.
Z. Adrjański, Złota księga pieśni polskich: pieśni, gawędy, opowieści, Warszawa 1994.
A. Kunert, Powstanie Warszawskie 1944, Warszawa 1994.
E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2011.
Wybór tekstów źródłowych do wskazanej epoki.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie na podstawie sekcji „Mapa interaktywna” przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.