Sprawdź się
Ułóż w kolejności chronologicznej bitwy II wojny światowej, w których udział brali Polacy. Najwcześniejsze wydarzenie umieść u góry.
Do każdej z podanych bitew przyporządkuj polską formację wojskową, spośród oznaczonych literami A–D, która brała w niej udział. W każdym wierszu tabeli zaznacz właściwą literę.
B. 1 Samodzielna Brygada Spadochronowa gen. Stanisława Sosabowskiego
C. 1 Dywizja Piechoty im. Tadeusza Kościuszki
D. 1 Dywizja Pancerna gen. Stanisława Maczka. Bitwa pod Falaise. Możliwe odpowiedzi: A, B, C, D. Operacja powietrznodesantowa pod Arnhem. Możliwe odpowiedzi: A, B, C, D
A. Samodzielna Brygada Strzelców Karpackich dowodzona przez gen. Stanisława Kopańskiego
B. 1 Samodzielna Brygada Spadochronowa gen. Stanisława Sosabowskiego
C. 1 Dywizja Piechoty im. Tadeusza Kościuszki
D. 1 Dywizja Pancerna gen. Stanisława Maczka
Obrona Tobruku | A □ | B □ | C □ | D □ |
Bitwa pod Falaise | A □ | B □ | C □ | D □ |
Operacja powietrznodesantowa pod Arnhem | A □ | B □ | C □ | D □ |
Bitwa pod Lenino | A □ | B □ | C □ | D □ |
Zapoznaj się z podanym źródłem i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z podanymi źródłami i wykonaj polecenia.
Źródło A
Źródło B
Tułacza Armia [fragment][…]
Myśmy ostrym toporem
Rozprawiali się z borem
Nie dla Polski, dla Rosji… dla Rosji
[…]
Dziś w angielskiej kantynie,
[…]
wspominamy, jak gdzieś na Ładodze
od tyfusu, malarii
tysiącamiśmy marli
i tysiące nas padły po drodze.
Dobrze jest, że nas nie ma
Tam gdzie zima, Kołyma,
[…],
Że przez Morze Kaspijskie
I przez piaski libijskie
Wędrujemy prościutko do Polski.
Zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe.
Źródło B opisuje losy polskiej formacji wojskowej, której odznakę zaprezentowano w źródle A. | P □ | F □ |
Źródło A jest związane z Dywizjonem 303 Polskich Sił Powietrznych, a źródło B opisuje losy 1 Dywizji Piechoty im. Tadeusza Kościuszki. | P □ | F □ |
Żołnierze, których losy opisuje źródło B, brali udział w walkach we Włoszech w latach 1943–1945, a żołnierze, do losów których nawiązuje źródło A – w bitwie o Wielką Brytanię. | P □ | F □ |
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wskaż właściwe dokończenie zdania.
Wielka Historia Polski. Polska w czasach niepodległości i II wojny światowej (1918–1945)Fragment opracowania historycznego.
[…] zatopiono wówczas niszczyciel „Grom” oraz okręt podwodny „Orzeł”.
Zapoznaj się z podanymi źródłami i wykonaj polecenia.
Źródło A
Źródło B
Układ pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a ZSRR z 30 lipca 1941 (układ Sikorski-Majski) [fragment]Art. 2
Stosunki dyplomatyczne między obu rządami będą przywrócone po podpisaniu niniejszego układu i nastąpi niezwłocznie wymiana ambasadorów.
Art. 3
Oba rządy zobowiązują się wzajemnie do udzielenia sobie wszelkiego rodzaju pomocy i poparcia w obecnej wojnie przeciwko hitlerowskim Niemcom.
[…]
Art. 5
Układ niniejszy wchodzi w życie natychmiast po jego podpisaniu i nie podlega ratyfikacji. Układ niniejszy sporządzony jest w dwóch egzemplarzach, każdy w języku polskim i rosyjskim. Oba teksty mają jednakową moc.
Do układu zostały dołączone dwa tajne protokoły o następującej treści:
Protokół I
1. Różne roszczenia o charakterze tak publicznym, jak prywatnym będą rozpatrywane w dalszych rokowaniach między obu rządami.
2. Protokół niniejszy wchodzi w życie równocześnie z układem z 30 lipca 1941 roku.
Protokół II
1. Z chwilą przywrócenia stosunków dyplomatycznych rząd […] udzieli amnestii wszystkim obywatelom polskim, którzy są obecnie pozbawieni […] bądź jako jeńcy wojenni, bądź z innych odpowiednich powodów.
2. Protokół niniejszy wchodzi w życie równocześnie z układem z 30 lipca 1941 roku.
Zapoznaj się z materiałem źródłowym i wykonaj polecenia.
Oceń wysiłek zbrojny Polaków na frontach II wojny światowej.