Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Panie! czymże ja jestem przed Twoim obliczem?
– mistyczna tajemnica cierpienia w Widzeniu Księdza Piotra
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele lekcji. Uczeń:
charakteryzuje postać Księdza Piotra na podstawie fragmentów III cz. Dziadów,
interpretuje Widzenie Księdza Piotra, odwołując się do symboliki biblijnej,
porównuje postawy Konrada i Księdza Piotra wobec Boga i cierpienia,
formułuje pisemną wypowiedź argumentacyjną na temat relacji między wolnością a moralnością w odniesieniu do III cz. Dziadów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
podająca.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „
Panie! czymże ja jestem przed Twoim obliczem?
– mistyczna tajemnica cierpienia w Widzeniu Księdza Piotra”. Następnie prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z fragmentem utworu dramatycznego w e‑materiale: Dziady. Poema, scena V: Widzenie Księdza Piotra. Uczniowie powinni utwór przeczytać i przygotować się do jego omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić tekst w kontekście historycznoliterackim.Ponadto nauczyciel poleca uczniom wysłuchanie nagrania z sekcji „Audiobook” dotyczącego mesjanizmu.
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Prosi o przypomnienie wymowy Wielkiej Improwizacji i postawy Konrada wobec Boga. Następnie zadaje pytanie: jaką perspektywę otwiera klęska Konrada? Jak wpisuje się w tę perspektywę widzenie Księdza Piotra? Uczniowie udzielają swobodnych odpowiedzi. Nauczyciel kieruje rozmowę w stronę motywu Polski jako Chrystusa narodów. Dlaczego to właśnie Ksiądz Piotr został obdarzony łaską zrozumienia sensu cierpienia ojczyzny? Uczniowie odwołują się do tekstu krytycznoliterackiego A. Witkowskiej i R. Przybylskiego. W dyskusji powinien pojawić się termin „mesjanizm”.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi, by uczniowie wykonali w parach polecenie 2 z sekcji „Audiobook” i ćw. 2 z sekcji „Sprawdź się”. W ten sposób dokonają charakterystyki postaci Księdza Piotra. W drugiej części tej fazy lekcji, poświęconej charakterystyce bohaterów, uczestnicy zajęć wykonują ćw. 3, które polega na porównaniu postaw Konrada i Księdza Piotra.
Prowadzący wyświetla na tablicy interaktywnej tekst D. Kosińskiego Teatra polskie. Prosi wybraną osobę o jego głośne odczytanie. Następnie wyświetla kolejne pytania z quizu zamieszczonego pod tekstem D. Kosińskiego. Uczniowie odpowiadają swobodnie, nauczyciel moderuje dyskusję.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel poleca uczniom, by wykonali samodzielnie następujące ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”: 4‑8. Sprawdza poprawność udzielonych odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
W dyskusji podsumowującej nauczyciel może zadać pytanie: czy motyw Polski jako mesjasza, Chrystusa narodów jest żywy we współczesnej świadomości Polaków? Czy znacie przykłady jego realizacji w przestrzeni społecznej? Czy przekonanie o przynależności do narodu wybranego niesie, według was, jakieś zagrożenia?
Praca domowa:
Ćwiczenie 9 z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Maria Janion, Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś?, Warszawa 1996.
Ryszard Przybylski, Alina Witkowska, Romantyzm, Warszawa 2002.
Fragmenty teatralnych interpretacji Wielkiej Improwizacji i Widzenia Księdza Piotra.
Fragmenty filmu Lawa w reż. T. Konwickiego.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.