Dla nauczyciela
Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Proste prostopadłe w układzie współrzędnych
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
bada prostopadłość prostych w układzie współrzędnych,
wyznacza równanie prostej przechodzącej przez dany punkt i prostopadłej do danej prostej,
wyznacza współczynnik kierunkowy prostej prostopadłej do danej prostej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda tekstu przewodniego;
metoda kota i myszy;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia temat i cel lekcji.
Uczniowie formułują kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie metodą tekstu przewodniego w parach analizują treści z sekcji „Przeczytaj”. Po zapoznaniu się z każdym z przykładów zgłaszają pytania i napotkane ewentualne problemy, które omawiane są na forum klasy.
Następnie nauczyciel wraz z uczniami omawia zadania w galerii zdjęć. Przedstawia problem, uczniowie próbują go rozwiązać, ostatecznie porównują swój tok rozumowania z tym przedstawionym w galerii
Uczniowie w parach metodą kot i mysz rozwiązują ćwiczenia interaktywne w sekcji „Sprawdź się”. Mysz stara się jak najlepiej rozwiązać zadania, a kot sprawdza ich poprawność. Po dwóch nieudanych próbach kot „łapie mysz”, która odpada z gry. Aby gra toczyła się dalej - role uczniów odwracają się i mysz staje się kotem - procedura się powtarza.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenia 2 i 3 w sekcji „Galeria zdjęć”.
Materiały pomocnicze:
Proste równoległe, proste prostopadłeProste równoległe, proste prostopadłe
Warunek prostopadłości prostychWarunek prostopadłości prostych
Wskazówki metodyczne:
Galeria zdjęć może zostać wykorzystana na przykład na lekcji o wzajemnym położeniu prostych na płaszczyźnie kartezjańskiej.