Dla nauczyciela
Autor: Justyna Szymańska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Supermocarstwa i mocarstwa regionalne współcześnie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
1) rozróżnia typy ładów międzynarodowych (monocentryczny, dwubiegunowy, policentryczny), odwołując się do historii XX i XXI wieku; przedstawia na przykładach znaczenie supermocarstw dla funkcjonowania tych ładów;
8) wykazuje, że regionalne mocarstwa niezachodnie (Chińska Republika Ludowa, Republika Indii, Federacja Rosyjska, Federacyjna Republika Brazylii) działają w kierunku wzmocnienia własnej pozycji międzynarodowej, także przez organizacje międzynarodowe (BRICS, Szanghajska Organizacja Współpracy).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie ładu międzynarodowego i podaje jego typy;
charakteryzuje przykłady współczesnych supermocarstw;
ocenia rolę regionalnych mocarstw niezachodnich na przykładzie Chińskiej Republiki Ludowej, Federacji Rosyjskiej, Republiki Indii i Federacyjnej Republiki Brazylii;
przedstawia wpływ współczesnych supermocarstw na sytuację polityczną na świecie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
śniegowa kula.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację nt. potencjału militarnego światowych mocarstw. Mogą w tym celu wykorzystać wykresy i mapy zamieszczone w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu „Supermocarstwa i mocarstwa regionalne współcześnie” i celów zajęć.
Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują wyjaśnienie pojęcia ład międzynarodowy. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstanie ogólnoklasowa wersja wyjaśnienia. Chętna/wybrana osoba zapisuje propozycję na tablicy.
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej widżet z sekcji „Przeczytaj” dot. rodzajów ładu międzynarodowego. Uczniowie charakteryzują rodzaje ładu, a następnie weryfikują swoje wiadomości z metriałem.
Faza realizacyjna:
Uczniowie wspólnie z nauczycielem analizują mapę przedstawiającą PKB, wydatki na obronność i przewidywania dot. wieku produkcyjnego poszczególnych mocarstw.
Przedstawienie prezentacji przygotowanej przez uczniów. Po jej zakończeniu reszta klasy może zadawać prelegentom pytania.
Dyskusja na temat: „Broń atomowa czy wzrost gospodarczy – co ma większy wpływ na to, że państwo jest supermocarstwem?”. Uczniowie przedstawiają swoje argumenty, kontrargumenty i opinie. Na zakończenie chętna/wybrana osoba dokonuje podsumowania.
Praca z materiałem w sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie wspólnie rozwiązują ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych. Wybrana osoba czyta po kolei polecenia. Po upływie czasu na zastanowienie się chętna osoba udziela odpowiedzi. Reszta uczniów ustosunkowuje się do niej, proponując swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Zespół klasowy analizuje informacje zawarte w materiale z sekcji „Mapa interaktywna” i dyskutuje o wpływie współczesnych supermocarstw i mocarstw na sytuację polityczną na świecie. Chętna/wybrana osoba zapisuje na tablicy wnioski.
Praca domowa:
Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.
Materiały pomocnicze:
J. Bryła, Z. Czachór, W. Malendowski, Leksykon współczesnych międzynarodowych stosunków politycznych, Wrocław 2016.
Kompendium wiedzy o Unii Europejskiej, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2018.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Mapa interaktywna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.