Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Demokracja – podstawowe akty prawne w Europie i koloniach
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
13. Charakteryzuje główne fazy kształtowania się demokracji i upowszechniania praw wyborczych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje teksty dokumentów;
formułuje wnioski na podstawie analizowanych tekstów źródłowych;
dyskutuje na temat znaczenia konstytucji w demokratycznych państwach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
lekcja odwrócona;
burza mózgów;
analiza tekstu źródłowego;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Podział zespołu klasowego na trzy grupy. Każda z nich przygotowuje teksty jednej z deklaracji i konstytucji trzech państw: Rzeczypospolitej, Francji i Stanów Zjednoczonych, oraz informacje na temat ich uchwalenia. Zespoły na podstawie tekstów źródłowych przygotowują też pytania dla pozostałych uczniów. Zespół, któremu przydzielono Francję, może wykorzystać animację z e‑materiału.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Lekcja rozpoczyna się od burzy mózgów. Uczniowie wspólnie ustalają definicję pojęcia „konstytucja” i sprawdzają jego poprawność w literaturze.
Faza realizacyjna
1. Każda z grup przedstawia okoliczności uchwalenia dokumentów w wybranym państwie. Lider grupy prosi pozostałych uczniów, aby poszukali fragmentów tekstów i odpowiedzieli na przygotowane przez grupę pytanie. Inni członkowie grupy moderują działania reszty klasy.
2. Podobne czynności przeprowadzane są przez każdą z trzech grup. Po każdym takim fragmencie lekcji na tablicy jest zapisywana notatka, tak aby powstała tabela, w której można będzie porównać postanowienia konstytucji wszystkich trzech państw.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie, korzystając z tabeli, oceniają rozwiązania konstytucyjne wprowadzone w każdym z omawianych państw. Odnoszą się do okoliczności historycznych, w których one powstały.
2. Klasa rozpoczyna dyskusję na temat: „Po co nam konstytucja”.
3. Wybrana osoba podsumowuje dyskusję.
Praca domowa:
Uczniowie proszeni są o stworzenie schematu konstytucji idealnego państwa.
Materiały pomocnicze:
Agata Czarnacka, Cytując Jeffersona, Tusk powinien był dodać: „Byliśmy głupi”, polityka.pl.
Artykuły henrykowskie, pthlodz.uni.lodz.pl.
Deklaracja niepodległości Stanów Zjednoczonych, pl.wikisource.org.
Konstytucja USA, libr.sejm.gov.pl.
Ustawa Rządowa z dnia 3‑go maja 1791 roku, libr.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja może zostać wykorzystana jako wstęp do dyskusji na temat znaczenia konstytucji.