Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
X. Kontrola władzy.
Uczeń:
2) podaje przykłady kontroli władzy przez media; analizuje – na współczesnych przykładach – przypadki ograniczania praw mediów; wyjaśnia rolę Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w Rzeczypospolitej Polskiej; wykazuje, że poziom krytycyzmu mediów często zależy od ich orientacji politycznej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje działalność KRRiT;
analizuje znaczenie mediów w życiu ludzi;
ocenia działalność KRRiT.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja za i przeciw;
rozmowa nauczająca;
analiza informacji internetowych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów zajęć.
2. Rozmowa na temat mediów: czym są środki masowego przekazu, do czego służą, jaka jest ich rola w życiu człowieka. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się ze schematem i treściami w sekcji Przeczytaj, zwracając szczególną uwagę na działalność i etykę KRRiT. Następnie wykonują ćwiczenie 3.
2. Uczniowie przeglądają stronę internetową Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, zapoznając się z konkretnymi działaniami podjętymi przez KRRiT.
3. Na podstawie punktów 1 i 2 uczniowie przygotowują się do debaty. Dzielą się na dwie grupy, z których jedna pozytywnie ocenia działalność KRRiT, a druga – negatywnie.
4. Następuje dyskusja za i przeciw. Uczniowie siadają naprzeciwko siebie i przedstawiają swoje argumenty. Po zakończonej debacie nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę, i wyznacza na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę.
5. Uczniowie krótko porównują rolę KRRiT i Rady Mediów Narodowych.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują ćwiczenia do schematu.
Praca domowa:
Wykonać pozostałe ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Strona internetowa krrit.gov.pl.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r., prawo.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, prawo.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 22 czerwca 2016 r. o Radzie Mediów Narodowych, prawo.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie schematu uczniowie mogą przygotować plakaty informujące o działalności KRRiT.