Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Mazur
Przedmiot: Filozofia
Temat: Kurs logiki: lekcja 29. Schematy wnioskowania logicznego cz. 2: modus tollendo ponens, sylogizm hipotetyczny, dylemat konstrukcyjny prosty i złożony
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
ma świadomość złożoności reguł rozumowania;
rekonstruuje schematy wnioskowania logicznego; modus tollendo ponens, sylogizm hipotetyczny, dylemat konstrukcyjny prosty i złożony;
rozpoznaje i stosuje schematy wnioskowania logicznego w praktyce;
przekształca wnioskowania wyrażone w języku naturalnym we wnioskowania wyrażone w postaci schematów logicznych i odwrotnie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
animacja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie jakiegoś rozumowania charakterystycznego dla Sherlocka Holmesa.
Faza wprowadzająca:
Podanie tematu i celu lekcji.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie pracy domowej. Komentuje usłyszane odpowiedzi pod kątem zgodności z logicznym rozumieniem któregoś ze schematów będących przedmiotem tej lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel komentuje najważniejsze punkty upewniając się, czy uczniowie dobrze je rozumieją.
Nauczyciel dzieli uczniów w trzyosobowe grupy. Każda grupa ma za zadanie przygotować niebanalny przykład wnioskowania niezawodnego o którymś z podanych w opracowanie schematów.
Nauczyciel prosi kolejne trójki o prezentację wyniku swojej pracy. Pozostała część klasy ma ocenić, który to jest typ rozumowania z podanych w opracowaniu. Nauczyciel komentuje podawane przez kolejne grupy przykłady pod kątem zgodności ze schematami podanymi w opracowaniu.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 7 i 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Zadaniem ucznia jest używanie w codziennych rozmowach świadomie i jak najczęściej podanych typów niezawodnych rozumowań podanych w opracowaniu. Ma on też następnie spisać i omówić krótko przykład takiego zastosowania, które zakończyło się argumentacyjnym powodzeniem.
Materiały pomocnicze:
Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących, Warszawa 2010.
Taraszkiewicz M., Trendy - uczenie w XXI wieku, „Internetowy Magazyn CODN” 1 (2005).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Animacja” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.