Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Tomasz Mazur

Przedmiot: Filozofia

Temat: Kurs logiki: lekcja 29. Schematy wnioskowania logicznego cz. 2: modus tollendo ponens, sylogizm hipotetyczny, dylemat konstrukcyjny prosty i złożony

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kultura logiczna.
6. Uzasadnianie pośrednie: wnioskowanie (rozumowanie) niezawodne (oparte na wynikaniu logicznym lub definicyjnym) i zawodne, wybrane schematy (reguły) wnioskowań, klasyfikacja rozumowań (dowodzenie, wyjaśnianie, potwierdzanie, obalanie). Uczeń:
4) zna i stosuje przykładowe schematy wnioskowań (modus ponendo ponens, modus tollendo tollens, modus tollendo ponens, sylogizm hipotetyczny, dylemat konstrukcyjny prosty i złożony);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • ma świadomość złożoności reguł rozumowania;

  • rekonstruuje schematy wnioskowania logicznego; modus tollendo ponens, sylogizm hipotetyczny, dylemat konstrukcyjny prosty i złożony;

  • rozpoznaje i stosuje schematy wnioskowania logicznego w praktyce;

  • przekształca wnioskowania wyrażone w języku naturalnym we wnioskowania wyrażone w postaci schematów logicznych i odwrotnie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • animacja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie jakiegoś rozumowania charakterystycznego dla Sherlocka Holmesa.

Faza wprowadzająca:

  1. Podanie tematu i celu lekcji.

  2. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie pracy domowej. Komentuje usłyszane odpowiedzi pod kątem zgodności z logicznym rozumieniem któregoś ze schematów będących przedmiotem tej lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel komentuje najważniejsze punkty upewniając się, czy uczniowie dobrze je rozumieją.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów w trzyosobowe grupy. Każda grupa ma za zadanie przygotować niebanalny przykład wnioskowania niezawodnego o którymś z podanych w opracowanie schematów.

  3. Nauczyciel prosi kolejne trójki o prezentację wyniku swojej pracy. Pozostała część klasy ma ocenić, który to jest typ rozumowania z podanych w opracowaniu. Nauczyciel komentuje podawane przez kolejne grupy przykłady pod kątem zgodności ze schematami podanymi w opracowaniu.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 7 i 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Zadaniem ucznia jest używanie w codziennych rozmowach świadomie i jak najczęściej podanych typów niezawodnych rozumowań podanych w opracowaniu. Ma on też następnie spisać i omówić krótko przykład takiego zastosowania, które zakończyło się argumentacyjnym powodzeniem.

Materiały pomocnicze:

  • Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących, Warszawa 2010.

  • Taraszkiewicz M., Trendy - uczenie w XXI wieku, „Internetowy Magazyn CODN” 1 (2005).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Animacja” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.