Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Joanna Kalinowska

Przedmiot: Historia

Temat: Osiągnięcia w dziedzinie kultury, oświaty, nauki i sportu - podsumowanie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XLIV. Kultura i nauka w okresie II Rzeczypospolitej. Uczeń:
1) rozpoznaje osiągnięcia w dziedzinie kultury i nauki z okresu II Rzeczypospolitej oraz ich twórców;
2) charakteryzuje zróżnicowanie kulturowe II Rzeczypospolitej.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XLIV. Kultura i nauka w okresie II Rzeczypospolitej. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) opisuje proces upowszechniania oświaty w II Rzeczypospolitej;
2) ocenia dorobek II Rzeczypospolitej w dziedzinie kultury, nauki i sportu na tle europejskim;
3) charakteryzuje przejawy kultury masowej w Polsce międzywojennej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia najważniejsze postacie kultury, nauki i sportu w polskim dwudziestoleciu międzywojennym.

  • carakteryzuje osiągnięcia polskiej kultury, nauki i sportu lat 1918–1939.

  • omawia zagadnienie kultury masowej w dwudziestoleciu międzywojennym w Polsce.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Osiągnięcia w dziedzinie kultury, oświaty, nauki i sportu - podsumowanie”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla temat zajęć i cele lekcji, krótko omawia planowany przebieg zajęć.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji? Bęą to obowiązujące ich kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Co udało się osiągnąć Polakom w czasie II RP? Z czego możemy być dumni? O jakich osiągnięciach warto pamiętać? Prosi, aby uczniowie podawali przykłady do każdego z zagadnień: a) kultury; b) oświaty; c) nauki i d) sportu. Wybrana osoba zapisuje je na tablicy, tworząc mapę myśli.

  2. Prowadzący poleca, aby uczniowie w parach wykonali ćwiczenia 1,2 i 3 z sekcji „Schemat + Sprawdź się”. Wspólne omówienie odpowiedzi na forum klasy.

  3. Praca z multimedium – gra edukacyjna. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie, trzy lub cztery grupy i zapowiada, że zagrają w grę interaktywną sprawdzającą ich wiedzę. Będzie to quiz na wzór Milionerów, ale z ograniczeniem czasowym na udzielenie odpowiedzi. Poleca, aby grupy wyłoniły liderów, którzy będą odpowiadali na pytania. Pozostałe osoby odgrywają rolę publiczności, która może udzielać podpowiedzi. Zwycięża ta grupa, która najszybciej odpowie poprawnie na wszystkie pytania.

  4. Uczniowie grają w grę interaktywną. Grupa, która najszybciej rozwiąże quiz, jest nagradzana, np. oceną za aktywność.

  5. Podsumowując quiz, nauczyciel odwołuje się do wiedzy uczniów i pyta: Które z pytań sprawiło wam największą trudność?

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie lekcji „Osiągnięcia w dziedzinie kultury, oświaty, nauki i sportu - podsumowanie” nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio: Przypomniałam/Przypomniałem sobie, że... Co było dla mnie łatwe... Czego się nauczyłam/nauczyłem... Co sprawiało mi trudność...

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć i ocenia pracę uczniów.

Praca domowa:

  1. Zapoznaj się ze schematem w sekcji „Schemat + Sprawdź się” i wykonaj dołączone do niego polecenia.

Materiały pomocnicze:

R. Kaczmarek, Historia Polski 1914 - 1989, Warszawa 2014.

W. Roszkowski, Historia Polski 1914‑1991, PWN, Warszawa 1992.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Gra interaktywna może być wykorzystana zarówno do sprawdzenia wiedzy indywidualnej uczniów podczas lekcji (każdy uczeń odpowiada samodzielnie), jak i do sprawdzenia wiedzy poza lekcją, np. przy powtórce wiadomości.