Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Daria Reczyńska

Przedmiot: Biologia

Temat: Zastosowania biotechnologii tradycyjnej w rolnictwie i ochronie środowiska

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VIII. Biotechnologia. Podstawy inżynierii genetycznej. Uczeń:
2) przedstawia współczesne zastosowania metod biotechnologii tradycyjnej w przemyśle farmaceutycznym, spożywczym, rolnictwie, biodegradacji i oczyszczaniu ścieków;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XV. Biotechnologia. Podstawy inżynierii genetycznej. Uczeń:
2) przedstawia współczesne zastosowania metod biotechnologii tradycyjnej w przemyśle farmaceutycznym, spożywczym, rolnictwie, biodegradacji i oczyszczaniu ścieków;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, czym jest biotechnologia tradycyjna.

  • Dokonasz analizy różnych przykładów zastosowania biotechnologii tradycyjnej w rolnictwie.

  • Dokonasz analizy różnych przykładów zastosowania biotechnologii tradycyjnej w ochronie środowiska.

  • Wyjaśnisz mechanizm biologicznego oczyszczania ścieków.

  • Ocenisz znaczenie przetwarzania odpadów komunalnych jako alternatywnego źródła energii.

  • Ocenisz rolę hodowli selektywnej i krzyżowania.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające;

  • WebQuest.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • praca z filmem;

  • burza mózgów;

  • drzewo decyzyjne;

  • mapa myśli;

  • dyskusja za i przeciw.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu;

  • arkusze papieru, flamastry.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj” oraz wyszukują artykuły naukowe i popularnonaukowe na temat wykorzystania mikroorganizmów w ochronie roślin przed chorobami.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel rozpoczyna burzę mózgów, pytając: „Jakie jest główne zadanie rolnictwa?”.

  2. Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z filmem zamieszczonym w e‑materiale, a następnie wykonują polecenie nr 1 („Oceń rolę hodowli selektywnej i krzyżowania”) oraz polecenie nr 2 („Wyjaśnij mechanizm biologicznego oczyszczania ścieków”). Chętni uczniowie przedstawiają odpowiedzi na forum klasy.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na 6‑osobowe grupy. Każda z nich otrzymuje szary papier i flamastry. Uczniowie wykonują mapę myśli na temat „Mikroorganizmy chroniące rośliny przed chorobami”, wykorzystując przyniesione materiały. Zespoły kolejno prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada potrzebne informacje lub koryguje błędy.

  3. Nauczyciel rozdaje grupom szablon drzewa decyzyjnego (zob. materiały pomocnicze). Uczniowie na podstawie e‑materiału oraz własnej wiedzy uzupełniają drzewo decyzyjne i odpowiadają na pytanie: „Czy konieczne jest stosowanie biotechnologii tradycyjnej w rolnictwie?”. Liderzy grup prezentują efekty pracy. Na podstawie odpowiedzi poszczególnych grup uczniowie wspólnie formułują wnioski.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie przedstawiają swoje stanowisko w kwestii wykorzystywania metod selektywnego krzyżowania w celu doskonalenia zwierząt hodowlanych, a następnie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 8: wyjaśniają, w jaki sposób biopestycydy zawierające Bacillus thuringiensis ochroniły liście orzecha ziemnego przed uszkodzeniem.

  2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji.

Praca domowa:

  1. Wykonaj polecenia od 1 do 7 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

RVhXN2Ck46idP

Załącznik 1. Drzewo decyzyjne.
Plik PDF o rozmiarze 53.92 KB w języku polskim

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

Film może zostać wykorzystany w fazie przygotowującej do lekcji.