Dla nauczyciela
Autor: Daria Reczyńska
Przedmiot: Biologia
Temat: Zastosowania biotechnologii tradycyjnej w rolnictwie i ochronie środowiska
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym jest biotechnologia tradycyjna.
Dokonasz analizy różnych przykładów zastosowania biotechnologii tradycyjnej w rolnictwie.
Dokonasz analizy różnych przykładów zastosowania biotechnologii tradycyjnej w ochronie środowiska.
Wyjaśnisz mechanizm biologicznego oczyszczania ścieków.
Ocenisz znaczenie przetwarzania odpadów komunalnych jako alternatywnego źródła energii.
Ocenisz rolę hodowli selektywnej i krzyżowania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające;
WebQuest.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
praca z filmem;
burza mózgów;
drzewo decyzyjne;
mapa myśli;
dyskusja za i przeciw.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
arkusze papieru, flamastry.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj” oraz wyszukują artykuły naukowe i popularnonaukowe na temat wykorzystania mikroorganizmów w ochronie roślin przed chorobami.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Nauczyciel rozpoczyna burzę mózgów, pytając: „Jakie jest główne zadanie rolnictwa?”.
Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z filmem zamieszczonym w e‑materiale, a następnie wykonują polecenie nr 1 („Oceń rolę hodowli selektywnej i krzyżowania”) oraz polecenie nr 2 („Wyjaśnij mechanizm biologicznego oczyszczania ścieków”). Chętni uczniowie przedstawiają odpowiedzi na forum klasy.
Nauczyciel dzieli uczniów na 6‑osobowe grupy. Każda z nich otrzymuje szary papier i flamastry. Uczniowie wykonują mapę myśli na temat „Mikroorganizmy chroniące rośliny przed chorobami”, wykorzystując przyniesione materiały. Zespoły kolejno prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada potrzebne informacje lub koryguje błędy.
Nauczyciel rozdaje grupom szablon drzewa decyzyjnego (zob. materiały pomocnicze). Uczniowie na podstawie e‑materiału oraz własnej wiedzy uzupełniają drzewo decyzyjne i odpowiadają na pytanie: „Czy konieczne jest stosowanie biotechnologii tradycyjnej w rolnictwie?”. Liderzy grup prezentują efekty pracy. Na podstawie odpowiedzi poszczególnych grup uczniowie wspólnie formułują wnioski.
Faza podsumowująca:
Uczniowie przedstawiają swoje stanowisko w kwestii wykorzystywania metod selektywnego krzyżowania w celu doskonalenia zwierząt hodowlanych, a następnie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 8: wyjaśniają, w jaki sposób biopestycydy zawierające Bacillus thuringiensis ochroniły liście orzecha ziemnego przed uszkodzeniem.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji.
Praca domowa:
Wykonaj polecenia od 1 do 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Film może zostać wykorzystany w fazie przygotowującej do lekcji.