Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Zaznacz poprawne dokończenie zdania.

RsdsV4876JCCj
Sztuczna selekcja roślin i zwierząt polega na: Możliwe odpowiedzi: 1. pozostawieniu i utrwaleniu genów pożądanych oraz eliminacji genów niepożądanych., 2. ewolucyjnym doborze cech umożliwiających przeżywanie., 3. zmienności organizmów w sposób przypadkowy i bezkierunkowy, 4. eliminowaniu cech o skrajnych wartościach.
RUyX3x7bWILJ01
Ćwiczenie 2
Wskaż twierdzenia zawierające prawdziwe informacje dotyczące zastosowania biotechnologii klasycznej w rolnictwie. Możliwe odpowiedzi: 1. W wyniku selektywnego krzyżowania uzyskuje się nowe rasy zwierząt i odmiany roślin., 2. Szczepionki wzbogacające i mikoryzowe mają za zadanie umożliwić roślinom pobieranie trudnodostępnych pierwiastków., 3. Wprowadzenie genów bakterii do genomu roślin uprawnych zwiększa ich odporność., 4. Selektywne krzyżowanie zwierząt gospodarskich jest bezpieczne dla zachowania rasy i zdrowia zwierząt.
RpQEp9KBjHMe41
Ćwiczenie 3
1
R1M8bgyCg7w4221
Ćwiczenie 4
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 4
Rz52HHTtvA8hP
Przeanalizuj poniższy opis schematów i wybierz prawdziwe informacje dotyczące krzyżowania gatunków oraz sztucznej selekcji. Ilustracja przedstawia dwa rysunki. Po lewej stronie znajduje się proces krzyżowania roślin, po prawej stronie znajduje się selekcja (procedura przesiewowa). Szczegółowy opis obu ilustracji. Ilustracja po lewej stronie przedstawia proces krzyżowania roślin. Hodowca krzyżuje rośliny rodzicielskie: roślinę o żółtozielonych liściach i roślinę o jasnofioletowych liściach. Uzyskuje w jej wyniku cztery rośliny o jasnobeżowych liściach. Rozmnażając je uzyskuje roślinę o beżowych liściach. Następnie hodowca krzyżuje rośliny potomne z innymi roślinami o pożądanych cechach. Powstają cztery rośliny o jasnozielonych liściach, a z nich roślina o błękitnych liściach. Hodowca ponownie krzyżuje rośliny potomne z innymi roślinami o pożądanych cechach. Powstają cztery rośliny o chabrowych liściach, a z nich roślina o jasnofioletowych liściach. Hodowca ponownie krzyżuje rośliny potomne i powstaje roślina o pożądanych cechach: intensywnie fioletowych liściach. Ilustracja po prawej stronie przedstawia selekcję (procedurę przesiewową). Po lewej stronie narysowana jest rosnąca duża roślina z zielonymi liśćmi. Pod jej rysunkiem znajduje się strzałka prowadząca w dół, a pod nią duży znak x. Pod tym znakiem duża przerwa, a następnie dwie małe rośliny. Pod jej rysunkiem znajduje się strzałka prowadząca w dół, a pod nią duży znak x. Po prawej stronie narysowana jest identyczna rosnąca duża roślina z zielonymi liśćmi. Pod jej rysunkiem znajduje się strzałka prowadząca w dół, a pod nią kilkanaście kulistych, zielonych nasion. Pod nasionami znajduje się strzałka prowadzącą w dół do dwóch roślin, jednej małej i jednej dużej. Poniżej nich kolejna strzałka prowadząca w dół do dużej rośliny. Pod nią kolejna strzałka prowadząca w dół, a pod nią kilkanaście kulistych, zielonych nasion. Pod nasionami znajduje się strzałka prowadzącą w dół do dwóch dużych roślin.
R1JylrKH9divo2
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj podane grupy bądź gatunki organizmów do możliwości ich wykorzystania. szczepionki wzbogacające lub szczepionki mikoryzowe Możliwe odpowiedzi: 1. Bacillus thuringiensis, 2. drożdże z rodzaju Rhodotorula, 3. Bacillus megaterium, 4. bakterie z rodzaju Rhizobium, 5. grzyby mikoryzowe pozyskiwanie karotenoidów Możliwe odpowiedzi: 1. Bacillus thuringiensis, 2. drożdże z rodzaju Rhodotorula, 3. Bacillus megaterium, 4. bakterie z rodzaju Rhizobium, 5. grzyby mikoryzowe ograniczenie wzrostu grzybom chorobotwórczym Możliwe odpowiedzi: 1. Bacillus thuringiensis, 2. drożdże z rodzaju Rhodotorula, 3. Bacillus megaterium, 4. bakterie z rodzaju Rhizobium, 5. grzyby mikoryzowe
RNXCClaPswJ6Y2
Ćwiczenie 6
Łączenie par. Oceń poprawność poniższych stwierdzeń.. Problemem w wytwarzaniu mieszańców jest ich niewielka płodność. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Mikroorganizmy w biotechnologii zielonej wykorzystywane są wyłącznie do wzbogacania środowiska w łatwo przyswajalne pierwiastki.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Doskonalenie ras w kierunku cech użytkowych związane jest ze zmniejszeniem bioróżnorodności wśród zwierząt hodowlanych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Bakterie z rodzaju Bacillus wykorzystywane są w szczepionkach wzbogacających glebę w azot i fosfor.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 7
R1cgWhDh1xDGv
Wymień dwie cechy charakteryzujące metodę selektywnego krzyżowania w aspekcie uzyskiwania nowych ras. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z opisem zdjęcia A i B.

R1Y9ZgdsORlwF
Źródło: Herb Pilcher, Agricultural Research Service, tUnited States Department of Agriculture, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Zdjęcie przedstawia liście orzecha ziemnego (Arachis hypogaea). Liście A zostały uszkodzone przez larwy omacnicy prosowianki (Ostrinia nubilalis), natomiast liście B uchroniono przed chorobą poprzez zastosowanie biopestycydu zawierającego Bacillus thuringiensis.

R1Ui4eNA100Qg
Wyjaśnij, w jaki sposób biopestycydy zawierające Bacillus thuringiensis ochroniły liście orzecha ziemnego przed uszkodzeniem. (Uzupełnij).