Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Przyczyny rozwoju turystyki
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
XII. Rola tradycyjnych i nowoczesnych usług w rozwoju społeczno‑gospodarczym: transport, łączność, usługi edukacyjne, badawczo‑rozwojowe, finansowe i turystyczne.
Uczeń:
wyróżnia rodzaje usług turystycznych oraz wyjaśnia przyczyny i skutki społeczno‑kulturowe i gospodarcze szybkiego ich rozwoju na świecie.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
opisuje zjawisko eksplozji turystycznej,
wyjaśnia przyczyny gwałtownego rozwoju turystyki od 2. połowy XX w.,
rozróżnia megaczynniki rozwoju turystyki,
kategoryzuje i charakteryzuje elementy atrakcyjności turystycznej.
Strategie nauczania: odwrócona klasa
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (i/lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Bibliografia:
W. Cabaj, Z. Kruczek, Podstawy geografii turystycznej, Wydawnictwo Proksenia, Kraków 2010.
A. Ilieş, J.A. Wendt, Geografia turystyczna. Podstawy teorii i zagadnienia aplikacyjne, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu, Gdańsk 2015.
M. Jędrusik, J. Makowski, F. Plit, Geografia turystyczna świata. Nowe trendy. Regiony turystyczne, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010.
J. Warszyńska, Geografia turystyczna świata, tom I–II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
Netografia:
A. Kaczmarek, Wybrane czynniki rozwoju turystyki, „Studia Ekonomiczne” 2014, nr 176 (14), s. 202–215. Dostępne w internecie: sbc.org.pl (dostęp 2.03.2021).
L. Kozioł, Typologia czynników motywujących do podróżowania, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie” 2012, nr 1 (20), s. 87–98. Dostępne w internecie: cejsh.icm.edu.pl (dostęp 2.03.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Kilka lekcji wcześniej nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Każda z grup ma za zadanie przygotować informacje na określony przez nauczyciela temat. Nauczyciel zaleca zapoznanie się z tym e‑materiałem oraz literaturą i netografią zamieszczoną powyżej. Uczniowie mogą także przygotować dodatkowe informacje, korzystając z innych źródeł informacji geograficznej. Tematy dla grup to:
Megaczynniki rozwoju turystyki.
Przyczyny dynamicznego rozwoju turystyki od połowy XX w.
Atrakcyjność turystyczna i jej elementy.
Nauczyciel informuje grupy, że będą miały za zadanie zaprezentować przygotowane informacje na forum klasy. Proponuje posiłkować się e‑materiałem wyświetlonym na ekranie, ewentualnie wykonaną przez siebie prezentacją multimedialną i materiałami drukowanymi.
Faza wprowadzająca
Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie wiadomości na temat wielkości, dynamiki i struktury światowego ruchu turystycznego. W tym celu nauczyciel może wyświetlić na ekranie polecenie 1. z części „Przeczytaj”.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat pojęcia eksplozji demograficznej. Chętni uczniowie zgłaszają swoje pomysły. Nauczyciel wyświetla odpowiedni fragment e‑materiału w celu podsumowania tego etapu lekcji.
Następnie nauczyciel prosi chętną osobę z grupy 1. o poprowadzenie fragmentu lekcji dotyczącego megaczynników rozwoju turystyki. Po skończonym zadaniu inni członkowie tej grupy uzupełniają przedstawione tego ucznia informacje. Członkowie innych grup mogą zadawać tej grupie pytania.
Podobne czynności następują w przypadku grupy 2. i 3.
W następnym etapie lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują kilka wybranych z nich.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów i przypomina cele zajęć.
Praca domowa
Wykonanie syntetycznej notatki dotyczącej tematu zajęć w zeszycie.
Wykonanie ćw. 8.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Grafika interaktywna może posłużyć uczniom przed zajęciami w celu przygotowania informacji, w fazie realizacyjnej, a także w fazie podsumowującej lekcji. Może także znaleźć swoje zastosowanie podczas lekcji powtórzeniowej.