Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak kwasy reagują z tlenkami?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
9) opisuje typowe właściwości chemiczne kwasów, w tym zachowanie wobec metali, tlenków metali, wodorotlenków i soli kwasów o mniejszej mocy; projektuje i przeprowadza odpowiednie doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji.
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
9) opisuje typowe właściwości chemiczne kwasów, w tym zachowanie wobec metali, tlenków metali, wodorotlenków i soli kwasów o mniejszej mocy; projektuje i przeprowadza odpowiednie doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
analizuje zmiany charakteru chemicznego tlenków danego pierwiastka chemicznego w zależności od stopnia utlenienia atomów tego pierwiastka w tlenku;
wykonuje doświadczenie, w którym sprawdzi, jak kwasy reagują z tlenkami;
pisze i uzgadnia równania reakcji chemicznych kwasów z tlenkami.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
metoda lekcji odwróconej;
wirtualne laboratorium;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
eksperyment chemiczny;
termometr.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Przed lekcją:
Metoda lekcji odwróconej. Uczniowie indywidualnie przeprowadzają w domu doświadczenie chemiczne „Badanie zachowania zardzewiałego gwoździa w obecności napoju typu cola (lub odrdzewiacza)” opisane w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj” i uzupełniają dzienniczek wirtualny wpisując problem badawczy, hipotezę, opis doświadczenia, obserwacje i wnioski.
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Omówienie doświadczenia przeprowadzonego w domu – „Badanie zachowania zardzewiałego gwoździa w obecności napoju typu cola (lub odrdzewiacza)”.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie przypominają, jakie znają rodzaje tlenków.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.
Faza realizacyjna:
Eksperyment chemiczny „Badanie reakcji wybranych tlenków z kwasami”. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy, rozdaje karty pracy, przydziela grupom odczynniki chemiczne:
grupa I – tlenek baru z kwasem siarkowym(VI);
grupa II – tlenek glinu z kwasem chlorowodorowym;
grupa III – tlenek krzemu(IV) z kwasem azotowym(V).
Uczniowie ustalają kolejne kroki wykonania eksperymentu, które akceptuje nauczyciel, zapisują pytanie badawcze i hipotezę. Podczas przeprowadzania eksperymentu obserwują zmiany, zapisują je w kartach pracy, zapisują równania reakcji chemicznych i wnioski. Po wyznaczonym czasie chętni uczniowie prezentują efekty pracy na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi.
Nauczyciel proponuje uczniom pracę w parach z wirtualnym laboratorium. Zadaniem uczniów jest przeprowadzenie wirtualnych reakcji celem zbadania zachowania się wybranych tlenków wobec kwasów. Uczniowie uzupełniają dzienniczek wirtualny. Po zakończonej pracy chętni uczniowie prezentują efekty swojej pracy, a pozostali uczniowie i nauczyciel weryfikują poprawność merytoryczną.
Ćwiczenia w zapisywaniu równań reakcji chemicznych tlenków z kwasami – nauczyciel podaje różne przykłady, a uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują równania.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel, w razie potrzeby, koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne kwestie, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji, mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
1. Na zakończenie nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów. Uczniowie na skali temperatury zaznaczają małymi kolorowymi samoprzylepnymi karteczkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia, które wynikają z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium uczniowie mogą wykorzystać podczas przygotowania się do lekcji lub na pracę kontrolną, a nieobecni na lekcji do uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów oraz małe kolorowe samoprzylepne karteczki dla uczniów.
Doświadczenie chemiczne – „Badanie reakcji wybranych tlenków z kwasami”.
Szkło i sprzęt laboratoryjny: statywy do probówek, pipety, probówki, łyżki laboratoryjne.
Odczynniki chemiczne: rozcieńczone kwasy: chlorowodorowy, azotowy(V), siarkowy(VI), tlenek baru, tlenek glinu, tlenek krzemu(IV).
Karty charakterystyk substancji chemicznych.
Karta pracy ucznia: