Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Kształtowanie się systemu politycznego Stanów Zjednoczonych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
5) charakteryzuje systemy ze szczególną rolą prezydenta – klasyczny prezydencki (na przykładzie Stanów Zjednoczonych Ameryki) i semiprezydencki/ parlamentarno‑prezydencki (na przykładzie Republiki Francuskiej); wykazuje, że elementy drugiego z tych systemów obowiązują w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje okoliczności powstania Stanów Zjednoczonych;
dostrzega związek między ustrojem terytorialnym a okolicznościami powstania i rozrostu terytorialnego Stanów Zjednoczonych;
wskazuje na oświeceniowe podstawy Konstytucji Stanów Zjednoczonych;
ocenia poziom zaangażowania Amerykanów w budowanie państwa demokratycznego.
Strategie nauczania:
konektywizm;
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
analiza tekstu źródłowego;
praca z mapą;
praca w grupach.
Formy zajęć:
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie proszeni są o przypomnienie z lekcji historii okoliczności rozpoczęcia wojny o niepodległość Stanów Zjednoczonych.
2. Pracują metodą burzy mózgów; najważniejsze daty i wydarzenia są zapisywane na tablicy.
3. Nauczyciel przedstawia temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zostają podzieleni na cztery grupy. Pierwsza przygotowuje informacje na temat oświecenia i teorii politologicznych, druga analizuje tekst Deklaracji niepodległości i Konstytucji Stanów Zjednoczonych, trzecia przygląda się okolicznościom rozwoju terytorialnego USA i wpływu na ustrój terytorialny, czwarta zaś, na podstawie fragmentów książki Alexisa de Tocqueville, ocenia zaangażowanie obywatelskie Amerykanów w budowanie państwa demokratycznego.
2. Przedstawiciel każdej z grup, z pomocą kolegów i koleżanek z drużyny, prezentuje rezultaty pracy. Powstaje notatka odzwierciedlająca genezę i funkcjonowanie Stanów Zjednoczonych.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie odpowiadają na pytanie, jak oceniają zaangażowanie Amerykanów w budowanie państwa. Proszeni są o stworzenie definicji społeczeństwa obywatelskiego na podstawie tekstu Tocqueville'a.
2. Jeden z uczniów przeprowadza podsumowanie i wypisuje na tablicy cechy charakteryzujące kapitał społeczny.
Praca domowa:
Uczniowie proszeni są o wskazanie pozytywnych i negatywnych cech amerykańskiej demokracji. Powinni odnieść się do oświeceniowych teorii.
Materiały pomocnicze:
Konstytucja Stanów Zjednoczonych, libr.sejm.gov.pl.
Deklaracja niepodległości Stanów Zjednoczonych, pl.wikisource.org.
Alexis de Tocqueville, O demokracji w Ameryce, Warszawa 1976.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat może być wykorzystany jako wstęp do oceny demokracji amerykańskiej. Można też zlikwidować jedną z grup i w zamian przedstawić multimedium.