Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Agnieszka Ruzikowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Obliczanie prędkości względnej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
II. Mechanika. Uczeń:
7) opisuje ruchy złożone jako sumę ruchów prostych; analizuje rzut poziomy jako przykład ruchu dwuwymiarowego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. zdefiniuje, co to jest prędkość względna;

  2. wyjaśnia, dlaczego układ odniesienia jest niezbędny do opisu ruchu ciała;

  3. stosuje związek pomiędzy prędkością ciała w różnych układach odniesienia;

  4. analizuje i interpretuje prędkość względną w różnych układach odniesienia.

Strategie nauczania:

odwrócona klasa

Metody nauczania:

pogadanka

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

żadne szczególne środki dydaktyczne poza standardowym wyposażeniem klasy nie są potrzebne

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie, w ramach pracy domowej, oglądają film samouczek i zapoznają się z materiałem „Warto przeczytać”. Nauczyciel na początku lekcji wyjaśnia ewentualne wątpliwości i odpowiada na pytania uczniów oraz – przy czynnym udziale uczniów – podsumowuje wiadomości na temat tego, w jaki sposób wyznacza się prędkość ciała w różnych układach odniesienia.

Faza realizacyjna:

Uczniowie pracują w grupach. Każda grupa najpierw przygotowuje układ poruszających się ciał – może to być rysunek lub szczegółowy opis tego, jakie ciała poruszają się z jaką prędkością w określonym układzie odniesienia. (Przykładowy układ pokazany jest w samouczku).

Następnie układają pytania dotyczące prędkości różnych ciał w różnych układach odniesienia.

W kolejnym etapie grupy wymieniają się swoimi układami oraz pytaniami i każda z grup odpowiada na pytania.

Następnie grupy znowu wymieniają się zadaniami (tak, aby pytania wraz z odpowiedziami trafiły do nowej grupy) i każdy z zespołów sprawdza, czy odpowiedzi są poprawne. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

Faza podsumowująca:

Uczniowie rozwiązują zadania 2 i 3.

Praca domowa:

W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 5, 6, 7 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film samouczek uczniowie mogą oglądać także w trakcie lekcji lub jako powtórzenie wiadomości przed sprawdzianem.