Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Agnieszka Ruzikowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Obliczanie prędkości względnej |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | odwrócona klasa |
Metody nauczania: | pogadanka |
Formy zajęć: | praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | żadne szczególne środki dydaktyczne poza standardowym wyposażeniem klasy nie są potrzebne |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie, w ramach pracy domowej, oglądają film samouczek i zapoznają się z materiałem „Warto przeczytać”. Nauczyciel na początku lekcji wyjaśnia ewentualne wątpliwości i odpowiada na pytania uczniów oraz – przy czynnym udziale uczniów – podsumowuje wiadomości na temat tego, w jaki sposób wyznacza się prędkość ciała w różnych układach odniesienia. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie pracują w grupach. Każda grupa najpierw przygotowuje układ poruszających się ciał – może to być rysunek lub szczegółowy opis tego, jakie ciała poruszają się z jaką prędkością w określonym układzie odniesienia. (Przykładowy układ pokazany jest w samouczku). Następnie układają pytania dotyczące prędkości różnych ciał w różnych układach odniesienia. W kolejnym etapie grupy wymieniają się swoimi układami oraz pytaniami i każda z grup odpowiada na pytania. Następnie grupy znowu wymieniają się zadaniami (tak, aby pytania wraz z odpowiedziami trafiły do nowej grupy) i każdy z zespołów sprawdza, czy odpowiedzi są poprawne. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie rozwiązują zadania 2 i 3. | |
Praca domowa: | |
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 5, 6, 7 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film samouczek uczniowie mogą oglądać także w trakcie lekcji lub jako powtórzenie wiadomości przed sprawdzianem. |