Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Styl wypowiedzi internetowych

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Cele kształcenia – wymagania ogólne
IV. Samokształcenie.
6. Umacnianie postawy poszanowania dla cudzej własności intelektualnej.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Kształcenie językowe.
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
10) charakteryzuje zmiany w komunikacji językowej związane z rozwojem jej form (np. komunikacji internetowej).
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
3) rozumie i stosuje w tekstach retorycznych zasadę kompozycyjną (np. teza, argumenty, apel, pointa);
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
13. zna pojęcie hipertekstu; rozpoznaje jego realizacje internetowe oraz pozainternetowe; określa ich funkcje w komunikacji, umiejętnie z nich korzysta w gromadzeniu informacji.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
8) określa cechy stylu wypowiedzi internetowych oraz wartościuje wypowiedzi tworzone przez internautów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • scharakteryzuje zmiany, jakie dokonały się w języku wraz z rozwojem internetu;

  • zidentyfikuje i oceni zagrożenia dla języka, jakie się z tym wiążą;

  • określi cechy stylu wypowiedzi internetowych;

  • przeanalizuje różne rodzaje wypowiedzi internetowych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel inicjuje rozmowę z uczniami, stawiając pytanie: Czy styl wypowiedzi internetowych jest jednorodny? Czy łatwo wymienić wyznaczniki takiego stylu? Uczniowie dyskutują na podane zagadnienia, następnie zapoznają się z sekcją: „Przeczytaj” (w e‑materiale).

  2. Przedstawienie celu zajęć i podanie tematu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli zespół na grupy i każdej przypisuje do wykonania zadania z sekcji „Sprawdź się” oraz polecenia z multimedium. Uczniowie analizują treść audiobooka, zapoznają się z zadaniami i przystępują do wspólnej pracy. Efektem pracy zespołu jest plansza, którą można zawiesić w klasie.
    Grupa I - omawia problemy, z którymi mierzy się polszczyzna internetowa (audiobook), charakteryzuje właściwości komunikacji językowej w internecie, wykonuje ćwiczenia: 1, 4, 5 z sekcji „Sprawdź się”.
    Grupa II - omawia wpływ komunikacji internetowej na język polski (audiobook), zabiegi, jakim poddawane są teksty medialne, wykonuje ćwiczenia: 2, 6, 7).
    Grupa III - wyjaśnia, co język polski zawdzięcza internetowi (audiobook), charakteryzuje specyfikę języka internetowego, wykonuje ćwiczenia: 3, 8)
    Po zakończeniu pracy uczniowie prezentują efekty pracy grup.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące, np.:
    Co sprawia, że styl wypowiedzi internetowych jest charakterystyczny?
    Dlaczego użytkownicy internetu posługują się innym stylem niż na przykład podczas rozmów bezpośrednich?

Praca domowa:

  1. W pracy Dociekania filozoficzne Ludwig Wittgenstein twierdzi, że język jest zbiorem gier. Są one pewnymi całościami, na które składają się elementy językowe (wyrażenia, zdania) oraz czynności, w które te elementy są wplecione. To, w jaki sposób funkcjonują gry językowe, można zaobserwować wyłącznie w praktyce. Jak myślisz, czy język internetu można nazwać grą językową?

Materiały pomocnicze:

  • Kultura i język mediów, red. M. Tanaś, Kraków 2007.

  • Anna Panek, Język w przestrzeni internetu, „Przestrzeń społeczna” 2016, nr 1.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.