Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Tomasz Sobiepan |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Doświadczalne wyznaczanie charakterystyki prądowo‑napięciowej elementu obwodu |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | Strategia eksperymentalno‑obserwacyjna |
Metody nauczania: | - pogadanka, |
Formy zajęć: | - praca w grupach. |
Środki dydaktyczne: | - film edukacyjny, |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: Jak doświadczalnie wyznaczyć charakterystykę prądowo napięciową elementu obwodu, zestawy doświadczalne. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
- Zaciekawienie uczniów (wg części „Czy to nie ciekawe?”). | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy. Każda otrzymuje zadanie wyznaczenia charakterystyki prądowo‑napięciowej elementu (np. rezystora lub diody półprzewodnikowej), lecz każda ma do dyspozycji inny rodzaj przyrządów badawczych: Uczniowie wykonują doświadczenia po obejrzeniu filmu edukacyjnego oraz według instrukcji przekazanej przez nauczyciela. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek i podpowiedzi. Po wykonaniu doświadczenia uczniowie przygotowują prezentację wyników, przy czym zakres prezentacji jest większy dla grup 3 i 4 (ponieważ szybciej wykonają one doświadczenie). Grupy relacjonują swoją pracę, zwracając uwagę zarówno na wyniki, jak i sposób oraz czas wykonywania doświadczenia. Nauczyciel dokonuje podsumowania zwracając uwagę na różnice między zastosowanymi metodami pomiarowymi oraz ograniczenia każdej z tych metod. | |
Faza podsumowująca: | |
- Nauczyciel zachęca uczniów do refleksji na temat tego, czego nauczyli się na lekcji. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają w domu wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez przeczytanie części „Warto przeczytać” oraz rozwiązanie zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film edukacyjny może posłużyć do przygotowania się uczniów do lekcji przy wyborze strategii odwróconej klasy lub do podsumowania wiadomości. Jest też przydatnym materiałem wprowadzającym do doświadczeń dotyczących obwodów prądu stałego i zmiennego. |