Sprawdź się
Czterech uczniów zbudowało różne obwody do wyznaczenia charakterystyki prądowo-napięciowej elementu. Zaznacz, którzy zrobili to poprawnie.
- a
- b
- c
- d
Wykonując charakterystykę prądowo‑napięciową elementu uczniowie otrzymali wyniki zapisane w tabeli poniżej.
[V] | 0,12 | 0,57 | 1,95 | 3,32 | 5,25 | 7,68 | 11,19 | 14,00 | 16,02 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
[mA] | 16,4 | 35,3 | 63,3 | 86,1 | 112,4 | 138,5 | 171,3 | 192,5 | 206,1 |
Który z przedstawionych poniżej wykresów przedstawia je prawidłowo?
- Wykres A
- Wykres B
- Wykres C
- Wykres D
Poniżej wymieniono różne metody doświadczalnego wyznaczania charakterystyki prądowo-napięciowej elementów obwodu. Uszereguj je w kolejności od tych, w których wykonywanie pomiarów trwa najszybciej do tych, gdzie trwa ono najwolniej.
- Z użyciem cyfrowych mierników elektrycznych i sinusoidalnie zmiennego źródła napięcia
- Z użyciem cyfrowych mierników elektrycznych, zmieniając ręcznie wartość napięcia
- Z użyciem analogowych mierników elektrycznych
Poniżej wymieniono różne metody doświadczalnego wyznaczania charakterystyki prądowo‑napięciowej elementów obwodu. Uszereguj je w kolejności od tych, w których wykonywanie pomiarów trwa najszybciej do tych, gdzie trwa ono najwolniej:
1. Z użyciem analogowych mierników elektrycznych;
2. Z użyciem cyfrowych mierników elektrycznych i sinusoidalnie zmiennego źródła napięcia;
3. Z użyciem cyfrowych mierników elektrycznych, zmieniając ręcznie wartość napięcia
Wykonując charakterystykę prądowo-napięciową elementu elektronicznego niektóre wielkości fizyczne powinny się zmieniać, a inne muszą być stałe. Natężenie prądu płynącego przez rezystory, tyrystory, fotodiody i inne elementy zależy od różnych czynników. Wymieniliśmy poniżej wielkości fizyczne, a Twoim zadaniem jest podzielić je na te, które powinny się zmieniać i te, które muszą być stałe przy wykonywaniu charakterystyki prądowo-napięciowej.
oświetlenie, temperatura, napięcie, natężenie prądu
Zmienne: | |
---|---|
Stałe: |
Wykonując charakterystykę prądowo‑napięciową elementu elektronicznego niektóre wielkości fizyczne powinny się zmieniać, a inne muszą być stałe. Natężenie prądu płynącego przez rezystory, tyrystory, fotodiody i inne elementy zależy od różnych czynników. Wymieniliśmy poniżej wielkości fizyczne, a Twoim zadaniem jest podzielić je na te, które powinny się zmieniać i te, które muszą być stałe przy wykonywaniu charakterystyki prądowo‑napięciowej. Rozważ: napięcie, natężenie prądu, temperatura, oświetlenie.
Uczniowie otrzymali zadanie doświadczalnego wyznaczenia charakterystyki prądowo-napięciowej diody Zenera. Spodziewają się, że przy podłączeniu napięcia w kierunku przewodzenia nastąpi szybki wzrost natężenia prądu przy napięciu około 0,6 V, a w kierunku zaporowym przy napięciu około 17 V. Jakie zakresy pomiarowe woltomierza powinni dobrać spośród następujących: 1 V, 10 V, 100 V?
- W kierunku przewodzenia – 1 V, w kierunku zaporowym – 100 V.
- W obu kierunkach zakres musi być taki sam: 1 V.
- W obu kierunkach zakres musi być taki sam: 10 V.
- W obu kierunkach zakres musi być taki sam: 100 V.
Zaznacz te z wymienionych czynników, które mogą mieć wpływ na dokładność, z jaką wyznacza się charakterystykę prądowo-napięciową elementu.
- Klasa lub dokładność miernika.
- Wybór zakresu pomiarowego miernika.
- Fakt, czy mierniki są cyfrowe czy analogowe.
- Sposób połączenia obwodu pomiarowego.
- Utrzymywanie stałych wartości innych wielkości fizycznych, np. temperatury lub oświetlenia.
- Wilgotność powietrza w laboratorium.
Klasa amperomierza równa jest 0,5. Ile wynosi maksymalna niepewność pomiarowa, jeśli zakres, na którym dokonuje się pomiarów to 10 A? Definicję klasy miernika możesz znaleźć np. w słowniczku.
Odp.: ............ A.
Uczniowie otrzymali zadanie wyznaczenia charakterystyki prądowo-napięciowej żarówki. Aby wykonać je szybko i nowocześnie, zastosowali cyfrowe mierniki napięcia i natężenia prądu wraz z obsługującym je programem, a jako źródła napięcia użyli generatora sygnału sinusoidalnego. Włączyli pomiar, zamknęli obwód włącznikiem i już po chwili charakterystyka wyświetliła się na ekranie. Jakież było ich zdziwienie, gdy zamiast jednej, uzyskali wiele linii leżących blisko siebie. Pomóż wyjaśnić im, co się stało…
- W miarę upływu czasu włókno żarówki rozgrzewało się, jego opór rósł, a kąt nachylenia charakterystyki malał.
- W miarę upływu czasu włókno żarówki rozgrzewało się, jego opór rósł, a kąt nachylenia charakterystyki rósł.
- Mierniki cyfrowe zmieniały swoją dokładność z upływem czasu, więc linie rysowane w każdym cyklu nie pokrywały się.
- Układ został źle połączony – musiało nastąpić zwarcie, które coraz bardziej wpływało na wyniki pomiarów.