Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Amanda Gałkowska, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak przebiega utlenianie alkoholi do związków karbonylowych?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XIV. Hydroksylowe pochodne węglowodorów − alkohole i fenole. Uczeń:
3) opisuje właściwości chemiczne alkoholi na przykładzie reakcji: spalania, reakcji z HCl, zachowania wobec sodu, utlenienia do związków karbonylowych, eliminacji wody, reakcji z kwasami karboksylowymi; pisze odpowiednie równania reakcji.
Zakres rozszerzony
XIV. Hydroksylowe pochodne węglowodorów − alkohole i fenole. Uczeń:
3) opisuje właściwości chemiczne alkoholi na przykładzie reakcji: spalania, z HCl i HBr, zachowania wobec sodu, utlenienia do związków karbonylowych, eliminacji wody, reakcji z nieorganicznymi kwasami tlenowymi i kwasami karboksylowymi; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
pisze i uzgadnia równania reakcji chemicznych alkoholi pierwszorzędowych z tlenkiem miedzi(II) w podwyższonej temperaturze;
pisze i uzgadnia równania reakcji chemicznych alkoholi drugorzędowych z tlenkiem miedzi(II) w podwyższonej temperaturze;
ustala stopnie utlenienia atomów węgla w związkach organicznych;
projektuje doświadczenie chemiczne mające na celu odróżnienie alkoholi o różnej rzędowości, wykorzystujące różnice w przebiegu ich łagodnego utleniania.
Strategie nauczania:
problemowa;
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
eksperyment chemiczny;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
wirtualne laboratorium;
technika kieszeń i szuflada;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje treści zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: Jak przebiega reakcja utleniania alkoholi do związków karbonylowych?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie analizują treści zawarte w e‑materiale dotyczące mechanizmów reakcji utleniania alkoholi. Po wyznaczonym czasie nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej z e‑materiału przykłady takich reakcji i na forum klasy uczniowie ze wsparciem nauczyciela omawiają mechanizmy.
Eksperyment chemiczny – „Badanie reakcji utleniania alkoholi o różnej rzędowości”. Nauczyciel poprzez losowanie dzieli uczniów na grupy. Uczniowie wybierają odpowiednie szkło i odczynniki, znajdujące się na stole laboratoryjnym, a następnie przeprowadzają eksperyment wg instrukcji zawartej w materiałach pomocniczych. Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Uczniowie samodzielnie formułują pytanie badawcze i hipotezę, rysują schemat doświadczenia, obserwują zmiany podczas eksperymentu, zapisują równanie reakcji chemicznej, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Następnie na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Wirtualne laboratorium – praca w parach. Uczniowie zapoznają się z medium bazowym i badają przebieg reakcji utleniania alkoholi do związków karbonylowych oraz wykonują zawarte tam ćwiczenia.
Nauczyciel rozdaje uczniom karty, na których z jednej strony narysowany jest wzór strukturalny alkoholu, a z drugiej strony wzór związku karbonylowego, do którego utlenia się dany alkohol. Uczniowie rysują w zeszytach wzory związków karbonylowych powstałych pod wpływem łagodnego utleniania z danych alkoholi oraz sprawdzają poprawność wyniku.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania 5‑8. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Kieszeń i szuflada. Nauczyciel rozdaje uczniom sklerotki. Prowadzący zajęcia rysuje na tablicy kieszeń, a obok niej zapisuje „Co zabieram ze sobą?”. Tutaj uczeń ma wpisać to, co wyniósł z zajęć, co do niego szczególnie przemówiło, co się spodobało lub co mu się przyda w przyszłości. Poniżej nauczyciel rysuje szufladę i białą plamę. Obok szuflady zapisuje „Co mi się nie przyda?”, a obok białej plamy „Czego zabrakło?”. Poniższe rysunki uczeń wypełnia sklerotkami z zapisanymi krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań lub kluczowymi słowami. Jest to okazja także do analizy przebiegu zajęć i szybkiej powtórki.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium może zostać wykorzystane podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Polecenie podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie produkty otrzymamy w wyniku utleniania alkoholi pierwszorzędowych?
Co jest produktem utleniania alkoholi drugorzędowych?
Jaka jest rola tlenku miedzi(II) użytego w podwyższonej temperaturze do alkoholu?
Doświadczenie chemiczne „Badanie reakcji utleniania alkoholi o różnej rzędowości”.
Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, statyw na probówki, łapy metalowe, palnik spirytusowy, zapałki/zapalniczka.
Odczynniki chemiczne: etanol, propan‑2-ol, 2‑metylopropan‑2-ol, miedź.
Instrukcja wykonania:
Do trzech probówek wlej kilka cmIndeks górny 33 etanolu, propan‑2-olu oraz 2‑metylopropan‑2-olu, następnie odłóż probówki do statywu.
Drut miedziany umieść w łapie metalowej i ogrzej w płomieniu palnika spirytusowego (aż do czerwoności).
Obserwuj wygląd drutu miedzianego po ostygnięciu.
Drut miedziany ponownie ogrzej w płomieniu palnika spirytusowego.
Rozżarzony drut zanurz w probówce z etanolem.
Porównaj wygląd drutu miedzianego po wyciągnięciu z roztworu.
Czynności powtórz dla probówki z propan‑2-olem oraz 2‑metylopropan‑2-olem.
Karty charakterystyk substancji chemicznych.
Nauczyciel przygotowuje sklerotki (samoprzylepne karteczki) oraz karty, na których z jednej strony narysowany jest wzór strukturalny alkoholu, a z drugiej strony wzór związku karbonylowego, do którego utlenia się dany alkohol.
Karta pracy ucznia: