Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: W kręgu filozofii chrześcijańskiej: literatura i sztuka w służbie religii
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
scharakteryzuje główne nurty chrześcijańskiej filozofii średniowiecza;
zapozna się z przykładowymi fragmentami dzieł epoki;
zanalizuje dzieła sztuki związane z filozofią wieków średnich;
określi, jaka była główna rola sztuki i literatury średniowiecznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel zachęca uczniów do przygotowania się do wypowiedzi, czym jest filozofia chrześcijańska. W trakcie wypowiedzi (już podczas lekcji) zwraca uwagę na rozróżnienie augustynizmu, tomizmu, mistycyzmu, scholastyki.
Faza wprowadzająca:
Uczniowie zapoznają się z materiałem sekcji „Przeczytaj”. Sporządzają wspólnie mapę skojarzeń z terminem filozofia chrześcijańska – z uwzględnieniem teocentryzmu.
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Nawiązując do mapy skojarzeń, może krótko omówić literaturę i sztukę w służbie religii.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel na dużym ekranie prezentuje materiał z multimedium. Uczniowie indywidualnie notują, jakie funkcje pełniła sztuka średniowiecza.
Uczniowie pracują w parach. Wybierają jeden przykład korespondencji literatury średniowiecznej z założeniami filozoficznymi epoki. Wskazują przejawy myśli filozoficznej średniowiecza w tym dziele.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli uczniów na 3 grupy (lub więcej, w zależności od czasu, który pozostał na pracę z ćwiczeniami). Przydziela uczniom zadania i wyznacza czas na ich realizację. Po zakończeniu pracy weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętną osobę o podsumowanie – omówienie głównych nurtów chrześcijańskiej filozofii średniowiecza oraz określenie, jaka była główna rola sztuki i literatury średniowiecznej.
Nauczyciel wraz z uczniami ocenia poziom realizacji celów lekcji i stopień osiągnięcia kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Św. Franciszek, zwany też Biedaczyną z Asyżu, był założycielem zakonu franciszkanów, misjonarzem i mistykiem. Wyrzekł się bogactwa i wiódł życie ascety. Jest uważany za patrona ekologów. Przyjrzyj się obrazowi włoskiego malarza z XIII wieku Bonaventury Berlingierego, włoskiego malarza z XIII w. przedstawiającego św. Franciszka i sceny z jego życia. Zasięgnij informacji o życiu św. Franciszka i na tej podstawie opisz treść obrazu. Wskaż cechy malowidła charakterystyczne dla sztuki średniowiecza. Czy obraz kojarzy ci się z innymi znanymi Ci dziełami sztuki średniowiecznej? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Materiały pomocnicze:
Władysław Seńko, Jak rozumieć filozofię średniowieczną, Kęty 2001.
św. Augustyn z Hippony, Wyznania, księga I, Kraków 2020.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do podsumowania lekcji.