Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: W kręgu filozofii chrześcijańskiej: literatura i sztuka w służbie religii

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
5) charakteryzuje główne prądy filozoficzne oraz określa ich wpływ na kulturę epoki;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
5) rozpoznaje i charakteryzuje główne style w architekturze i sztuce;
6) odczytuje poglądy filozoficzne zawarte w różnorodnych dziełach;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji. Uczeń:

  • scharakteryzuje główne nurty chrześcijańskiej filozofii średniowiecza;

  • zapozna się z przykładowymi fragmentami dzieł epoki;

  • zanalizuje dzieła sztuki związane z filozofią wieków średnich;

  • określi, jaka była główna rola sztuki i literatury średniowiecznej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel zachęca uczniów do przygotowania się do wypowiedzi, czym jest filozofia chrześcijańska. W trakcie wypowiedzi (już podczas lekcji) zwraca uwagę na rozróżnienie augustynizmu, tomizmu, mistycyzmu, scholastyki.

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie zapoznają się z materiałem sekcji „Przeczytaj”. Sporządzają wspólnie mapę skojarzeń z terminem filozofia chrześcijańska – z uwzględnieniem teocentryzmu.

  2. Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Nawiązując do mapy skojarzeń, może krótko omówić literaturę i sztukę w służbie religii.

  3. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel na dużym ekranie prezentuje materiał z multimedium. Uczniowie indywidualnie notują, jakie funkcje pełniła sztuka średniowiecza.

  2. Uczniowie pracują w parach. Wybierają jeden przykład korespondencji literatury średniowiecznej z założeniami filozoficznymi epoki. Wskazują przejawy myśli filozoficznej średniowiecza w tym dziele.

  3. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli uczniów na 3 grupy (lub więcej, w zależności od czasu, który pozostał na pracę z ćwiczeniami). Przydziela uczniom zadania i wyznacza czas na ich realizację. Po zakończeniu pracy weryfikuje poprawność odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi chętną osobę o podsumowanie – omówienie głównych nurtów chrześcijańskiej filozofii średniowiecza oraz określenie, jaka była główna rola sztuki i literatury średniowiecznej.

  2. Nauczyciel wraz z uczniami ocenia poziom realizacji celów lekcji i stopień osiągnięcia kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Św. Franciszek, zwany też Biedaczyną z Asyżu, był założycielem zakonu franciszkanów, misjonarzem i mistykiem. Wyrzekł się bogactwa i wiódł życie ascety. Jest uważany za patrona ekologów. Przyjrzyj się obrazowi włoskiego malarza z XIII wieku Bonaventury Berlingierego, włoskiego malarza z XIII w. przedstawiającego św. Franciszka i sceny z jego życia. Zasięgnij informacji o życiu św. Franciszka i na tej podstawie opisz treść obrazu. Wskaż cechy malowidła charakterystyczne dla sztuki średniowiecza. Czy obraz kojarzy ci się z innymi znanymi Ci dziełami sztuki średniowiecznej? Uzasadnij swoją odpowiedź.

Materiały pomocnicze:

  • Władysław Seńko, Jak rozumieć filozofię średniowieczną, Kęty 2001.

  • św. Augustyn z Hippony, Wyznania, księga I, Kraków 2020.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do podsumowania lekcji.