Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1IWQggkt5e2c1
Ćwiczenie 1
W epoce średniowiecza dominował w architekturze... Możliwe odpowiedzi: 1. gotyk., 2. romanizm., 3. eklektyzm., 4. secesja., 5. klasycyzm.
RqIfh9NJITnHO1
Ćwiczenie 1
Zaznacz wszystkie poprawne dokończenia zdania. W epoce średniowiecza dominował w architekturze... Możliwe odpowiedzi: 1. gotyk., 2. romanizm., 3. eklektyzm., 4. secesja., 5. klasycyzm.
R5wxArcoHuEw01
Ćwiczenie 2
Według tomizmu Boga poznać można przez... Możliwe odpowiedzi: 1. medytację., 2. ascezę., 3. obserwację świata., 4. przebywanie w izolacji.
R1KdzpVpWR3TS1
Ćwiczenie 2
Zaznacz poprawne dokończenie zdania. Według tomizmu Boga poznać można przez... Możliwe odpowiedzi: 1. medytację., 2. ascezę., 3. obserwację świata., 4. przebywanie w izolacji.
RdLy6dOSGZS4c11
Ćwiczenie 3
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Zaznacz: prawda czy fałsz. Misteria to popularne w średniowieczu przedstawienia ukazujące mękę Chrystusa. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Teocentryzm stawia człowieka w centrum świata. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. W malarstwie skupiano się na przedstawianiu treści za pomocą alegorii i symboli. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Sztuka średniowieczna nie służyła religii. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Majestatyczne budowle gotyckie miały uświadomić człowiekowi potęgę Boga i ludzką marność. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz
1
R17TTCz8HzoFv11
Ćwiczenie 4
Wskaż elementy właściwe trzem nurtom filozofii chrześcijańskiej średniowiecza. augustianizm Możliwe odpowiedzi: 1. hierarchia bytów, 2. przedstawiciel pochodził z Clairvaux, 3. słowo-klucz: rozdarcie, 4. założyciel pochodził z Hippony, 5. koncepcja iluminacji, 6. poznanie intuicyjne, 7. założyciel pochodził z Akwinu, 8. częściowo oparty na filozofii Arystotelesa, 9. zło to brak dobra, 10. celem życia jest zjednoczenie z Bogiem, 11. powstrzymanie żądz, 12. doskonalenie ducha, 13. słowo-klucz: przyczyna, 14. dualizm, 15. częściowo oparty na filozofii Platona, 16. Bóg najwyższym dobrem, 17. ekstaza, 18. medytacja tomizm Możliwe odpowiedzi: 1. hierarchia bytów, 2. przedstawiciel pochodził z Clairvaux, 3. słowo-klucz: rozdarcie, 4. założyciel pochodził z Hippony, 5. koncepcja iluminacji, 6. poznanie intuicyjne, 7. założyciel pochodził z Akwinu, 8. częściowo oparty na filozofii Arystotelesa, 9. zło to brak dobra, 10. celem życia jest zjednoczenie z Bogiem, 11. powstrzymanie żądz, 12. doskonalenie ducha, 13. słowo-klucz: przyczyna, 14. dualizm, 15. częściowo oparty na filozofii Platona, 16. Bóg najwyższym dobrem, 17. ekstaza, 18. medytacja mistycyzm Możliwe odpowiedzi: 1. hierarchia bytów, 2. przedstawiciel pochodził z Clairvaux, 3. słowo-klucz: rozdarcie, 4. założyciel pochodził z Hippony, 5. koncepcja iluminacji, 6. poznanie intuicyjne, 7. założyciel pochodził z Akwinu, 8. częściowo oparty na filozofii Arystotelesa, 9. zło to brak dobra, 10. celem życia jest zjednoczenie z Bogiem, 11. powstrzymanie żądz, 12. doskonalenie ducha, 13. słowo-klucz: przyczyna, 14. dualizm, 15. częściowo oparty na filozofii Platona, 16. Bóg najwyższym dobrem, 17. ekstaza, 18. medytacja
RxESiafxD1K651
Ćwiczenie 4
Pogrupuj elementy właściwe trzem nurtom filozofii chrześcijańskiej średniowiecza. augustianizm Możliwe odpowiedzi: 1. hierarchia bytów, 2. przedstawiciel pochodził z Clairvaux, 3. słowo-klucz: rozdarcie, 4. założyciel pochodził z Hippony, 5. koncepcja iluminacji, 6. poznanie intuicyjne, 7. założyciel pochodził z Akwinu, 8. częściowo oparty na filozofii Arystotelesa, 9. zło to brak dobra, 10. celem życia jest zjednoczenie z Bogiem, 11. powstrzymanie żądz, 12. doskonalenie ducha, 13. słowo-klucz: przyczyna, 14. dualizm, 15. częściowo oparty na filozofii Platona, 16. Bóg najwyższym dobrem, 17. ekstaza, 18. medytacja tomizm Możliwe odpowiedzi: 1. hierarchia bytów, 2. przedstawiciel pochodził z Clairvaux, 3. słowo-klucz: rozdarcie, 4. założyciel pochodził z Hippony, 5. koncepcja iluminacji, 6. poznanie intuicyjne, 7. założyciel pochodził z Akwinu, 8. częściowo oparty na filozofii Arystotelesa, 9. zło to brak dobra, 10. celem życia jest zjednoczenie z Bogiem, 11. powstrzymanie żądz, 12. doskonalenie ducha, 13. słowo-klucz: przyczyna, 14. dualizm, 15. częściowo oparty na filozofii Platona, 16. Bóg najwyższym dobrem, 17. ekstaza, 18. medytacja mistycyzm Możliwe odpowiedzi: 1. hierarchia bytów, 2. przedstawiciel pochodził z Clairvaux, 3. słowo-klucz: rozdarcie, 4. założyciel pochodził z Hippony, 5. koncepcja iluminacji, 6. poznanie intuicyjne, 7. założyciel pochodził z Akwinu, 8. częściowo oparty na filozofii Arystotelesa, 9. zło to brak dobra, 10. celem życia jest zjednoczenie z Bogiem, 11. powstrzymanie żądz, 12. doskonalenie ducha, 13. słowo-klucz: przyczyna, 14. dualizm, 15. częściowo oparty na filozofii Platona, 16. Bóg najwyższym dobrem, 17. ekstaza, 18. medytacja
RMt96DTkM1jL82
Ćwiczenie 5
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
2
Ćwiczenie 5
R1OaE6ZlLNRQl
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 6

Legenda o świętym Aleksym, której fragment zamieszczono poniżej, to przykład średniowiecznej literatury hagiograficznej. Wyjaśnij, w jaki sposób legendy o świętych i męczennikach wpisywały się w ogólnie rozumianą filozofię średniowiecza. W uzasadnianiu posłuż się cytatami z poniższego fragmentu.

Autor nieznany Legenda o św. Aleksym

(…)
Rozdał swe rucho żebrakom,
Śrebro, złoto popom, żakom.
Więc sam pod kościołem siedział,
A o jego księstwie nikt nie wiedział.
Więc to zawżdy wstawał reno,
Ano kościoł zamkniono,
Więc tu leżał podle proga
Falę, proszę swego Boga.
Ano z wirzchu szła przygoda:
Niegdy mroz, niegdy woda.
Eż się zstało w jeden czas,
Wstał z obraza Matki Bożej obraz
Szedł do tego człowieka,
Jen się kluczem opieka
I rzekł jest tako do niego:
„Wstań, puści człowieka tego,
Otemkni mu kościoł Boży,
Ać na tym mrozie nie leży”.
Żak sie tego barzo lęknął,
Wstawszy, kościoł otemknął.
To się nie jedno dziejało,
Ale się często dziejało.
Więc żak powiedał każdemu,
I staremu, i młodemu.
A gdyż to po nim uznali,
Wieliką mu fałę dali.
Za świętego ji trzymano
I wiele mu prze Bog dawano.
(…)

C4 Źródło: Autor nieznany, Legenda o św. Aleksym.
R1HxdvAM6csw5
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

W bazylice Saint‑Denis (XII‑XIII w.) należącej do opactwa benedyktyńskiego można znaleźć następujący napis (dedykacja z okazji ufundowania nowego chóru):

Jan Białostocki Sztuka cenniejsza niż złoto

Gdy nowa część wschodnia łączy się z częścią z przodu
Kościół jaśnieje, rozjaśniony w partii pośredniej.
Jasne jest bowiem, co jasno z jasnym się łączy,
I dzieło jaśnieje, nowym przeniknięte światłem…

2 Źródło: Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, 2004, s. 158.

Zinterpretuj sens tego napisu w kontekście znanych Ci stylów dominujących w sztuce średniowiecza. 

Rn5lLrzul24xR
Bazylika opactwa benedyktyńskiego w Saint Denis
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
Rd1kDZ3gpJ0PP
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z fragmentami Kwiatków świętego Franciszka, zbioru opowiadań o życiu świętego, powstałych prawdopodobnie w XIII wieku. Odpowiedz na pytanie, przejawy jakich średniowiecznych nurtów filozoficznych dostrzegasz w tym tekście?

Kwiatki świętego Franciszka z Asyżu

Kazanie do ptaków
...Czekajcie mnie tu na drodze, pójdę kazać do mojej braci ptaków”: „Ptaszki, braciszki moje, bądźcie bardzo wdzięczne Bogu, Stwórcy swemu. Zawsze i na każdym miejscu winnyście Go chwalić, bowiem pozwolił wam swobodnie latać wszędzie i dał wam odzienie podwójne i potrójne. I przeto jeszcze, że zachował wasz rodzaj w arce Noego, by nie ubyło rodzaju waszego

Pieśń słoneczna
Pochwalony bądź Panie, z wszystkimi swymi twory, Przede wszystkim z szlachetnym bratem naszym, słońcem, Które dzień stwarza, a Ty świecisz przez nie; I jest piękne i promienne w 
wielkim blasku; Twoim, Najwyższy, jest wyobrażeniem. Pochwalony bądź, Panie, przez brata naszego, księżyc, i nasze siostry, gwiazdy

3 Źródło: Kwiatki świętego Franciszka z Asyżu, tłum. L. Staff, Warszawa 1978.
RHU5YF9gbebZM
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Praca domowa

Św. Franciszek, zwany też Biedaczyną z Asyżu, był założycielem zakonu franciszkanów, misjonarzem i mistykiem. Wyrzekł się bogactwa i wiódł życie ascety. Jest uważany za patrona ekologów.

Zapoznaj się z obrazem włoskiego malarza z XIII wieku Bonaventury Berlingierego, włoskiego malarza z XIII w. przedstawiającego św. Franciszka i sceny z jego życia. Zasięgnij informacji o życiu św. Franciszka i na tej podstawie opisz treść obrazu. Wskaż cechy malowidła charakterystyczne dla sztuki średniowiecza. Czy obraz kojarzy ci się z innymi znanymi Ci dziełami sztuki średniowiecznej? Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1SMXwpvnxhbv
Bonaventura Berlingieri, Święty Franciszek i sceny z jego życia, 1235, kościół pod wezwaniem św. Franciszka w Pesci
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Zastanów się i poszukaj w internecie informacji, dlaczego Franciszek zyskał takie miano. Opowiedz na pytanie, w kontekście jego życia i myśli, jak chronić Ziemię przed człowiekiem?