Dla nauczyciela
Autor: Piotr Mazur
Przedmiot: filozofia
Temat: Dlaczego filozofia Fryderyka Nietzschego została wykorzystana w koncepcjach nazistowskiego państwa?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, uczniowie liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Uczeń:
analizuje domniemany wpływ Nietzschego na ideologię narodowego socjalizmu niemieckiego;
porównuje nietzscheańskie i nazistowskie rozumienie pojęć nadczłowieka i woli mocy;
ocenia odpowiedzialność Nietzschego za powstanie III Rzeszy.
Cele operacyjne. Uczeń:
dostrzega w poglądach filozofów paradygmaty myślowe, które są obecne w kulturze na przestrzeni wieków;
identyfikuje różne problemy, stanowiska i nurty filozoficzne na przykładach pytań i twierdzeń filozofów;
rozwija krytyczne myślenie i sprawności logiczne poprzez analizę wybranych pytań i argumentów filozoficznych;
identyfikuje różne problemy etyczne, rozważa je z punktu widzenia różnych stanowisk i nurtów filozoficznych na własnych przykładach.
Strategie nauczania:
lekcja odwrócona;
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
analiza i interpretacja tekstów;
metoda ćwiczeń przedmiotowych;
dyskusja;
schemat interaktywny.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Dlaczego filozofia Fryderyka Nietzschego została wykorzystana w koncepcjach nazistowskiego państwa?”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się przed zajęciami z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i rozwiązanie ćwiczenia nr 1 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu się na platformie i wyświetleniu e‑materiału, odczytuje uczniom temat zajęć oraz cele, a następnie prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza ich odpowiedzi na ćwiczenie nr 1. Następnie inicjuje dyskusję, zadając pytanie: W jaki sposób wydarzenia waszego życia wpływają na wasze poglądy? Wskażcie konkretne przykłady
Faza realizacyjna:
1. Uczniowie zapoznają się ze schematem interaktywnym w e‑materiale. Indywidualnie lub w parach przygotowują odpowiedzi na pytania:
Jakie znane ci hasła nazizmu mają nietzscheański rodowód?
Na ile nazistowskie interpretacje nietzscheańskich idei pokrywają się z ich pierwotnym znaczeniem?
Po wyznaczonym czasie uczniowie prezentują efekty swojej pracy. Następnie wzajemnie oceniają swoje odpowiedzi, udzielając sobie informacji zwrotnych.
2. Realizacja ćwiczeń 2‑4 w e‑materiale.
3. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Każda z nich odpowiada „tak” lub „nie” na pytanie: Czy można pociągać Nietzschego do odpowiedzialności za to, co z treścią jego pism zrobili naziści? Uczniowie przygotowują argumenty, a następnie w klasie przeprowadzona zostaje dyskusja. Przed dyskusją nauczyciel wyznacza ucznia, który będzie dbał o jej prawidłowy przebieg,
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie podsumowujące:
Za co – waszym zdaniem – Nietzsche potępiłby działania państwa nazistowskiego?
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują zadania w e‑materiale polegające na pracy z tekstem źródłowym: nr 5‑7.
Materiały pomocnicze:
Stanisław Łojek, Obrona Nietzschego: rzecz o odpowiedzialności, Kęty 2002.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać schemat interaktywny do podsumowania lekcji.