1
Pokaż ćwiczenia:
RBt9ThMvSZvQV1
Ćwiczenie 1
Wskaż poprawny opis nietzscheańskiej woli mocy. Możliwe odpowiedzi: 1. Dążenie narodu do rozwoju, zdobywania przestrzeni do życia i surowców naturalnych., 2. Dążenie każdego zdrowego organizmu do pomnażania swej mocy biologicznej, egzystencjalnej, twórczej., 3. Dążenie twórczej jednostki do postawy będącej moralnością pana., 4. Dążenie każdej istoty twórczej do ideału nadczłowieka.
RLdNF18Yu8W3q11
Ćwiczenie 2
Poniżej znajduje się tekst dotyczący rodziny Nietzschego. Zaznacz w nim poprawne odpowiedzi. Ojciec filozofa był pastorem/księdzem/biskupem, a cała rodzina wierzyła, że syn pójdzie w jego ślady. Nietzsche został jednak profesorem filologii klasycznej/filozofii/filologii germańskiej. Zerwał relację z matką/ciotką/siostrą, gdy ta wyszła za zagorzałego antysemitę i nacjonalistę. Gdy zapadł na chorobę psychiczną, opiekująca się nim siostra spaliła/cenzurowała/ukryła jego prywatne notatki, aby stworzyć mit Nietzschego oddanego niemieckiemu nacjonalizmowi. Utrzymując dobre kontakty z Hitlerem przekazała mu nawet laskę/szablę/okulary brata, jako gest dobrej woli i sympatii.
RGEODijZKL1wP1
Ćwiczenie 3
Sprawdź swoją wiedzę o różnicach między koncepcjami nadczłowieka nietzscheańskiego i nazistowskiego. Przyporządkuj określenia do odpowiednich grup. nadczłowiek nietzscheański Możliwe odpowiedzi: 1. przeciwieństwo nieczłowieka, 2. reprezentant narodu, 3. ewolucyjna konieczność, 4. wola mocy jako wola podboju, 5. przeciwieństwo ostatniego człowieka, 6. płowa bestia jako Aryjczyk, 7. moralność pana, 8. nieskrępowany twórca nadczłowiek nazistowski Możliwe odpowiedzi: 1. przeciwieństwo nieczłowieka, 2. reprezentant narodu, 3. ewolucyjna konieczność, 4. wola mocy jako wola podboju, 5. przeciwieństwo ostatniego człowieka, 6. płowa bestia jako Aryjczyk, 7. moralność pana, 8. nieskrępowany twórca
RJqZAltbj89qV1
Ćwiczenie 4
Wskaż prawdziwe stwierdzenia dotyczące postrzegania własnego państwa przez Nietzschego. Możliwe odpowiedzi: 1. Uważał, że zjednoczone państwo będzie stawiało na dynamiczny rozwój kultury., 2. Uważał Niemców za naród posłuszny i zdyscyplinowany, przez co stanie się on niebezpieczny, gdy władcy będą dążyć do wojny., 3. Krytyka własnego państwa najlepiej ukazuje fakt, że Nietzsche nie był patriotą., 4. Nietzsche zgłosił się do wojska, gdy wybuchła wojna z Francją., 5. Nietzsche ściągał z głowy kapelusz, gdy mijał na ulicy niemieckiego oficera., 6. Głęboki i wieloaspektowy krytycyzm, z jakim Nietzsche odnosił się wobec swej ojczyzny, tylko podkreśla jego patriotyzm i troskę.
21
Ćwiczenie 5
Poniżej znajdują się dwie wypowiedzi badaczy myśli Nietzschego. Zapoznaj się z oboma fragmentami, a następnie odpowiedz, za co – ich zdaniem – Nietzsche potępiłby działania państwa nazistowskiego.
Poniżej znajdują się dwie wypowiedzi badaczy myśli Nietzschego. Zapoznaj się z oboma fragmentami, a następnie odpowiedz, za co – ich zdaniem – Nietzsche potępiłby działania państwa nazistowskiego.
Leszek Kołakowski O co nas pytają wielcy filozofowie?

Gdyby był dożył czasów drugiej wojny światowej, nie oburzałby się zapewne na imperialną ekspansję Trzeciej Rzeszy, choćby połączoną z wytrzebieniem innych narodów: wielka ryba pożera małą, to są prawa natury, nad którymi lamentować byłoby głupotą. Gardziłby jednak hitlerowską hołotą, nie byli to bowiem samotni, szlachetni choć nie znający litości wojownicy, ale właśnie wcielenie emocji i potrzeb stadnych, których nienawidził. „Nietzscheanizm” ruchu hitlerowskiego był więc falsyfikatem, ale falsyfikatem połowicznym.

1 Źródło: Leszek Kołakowski, O co nas pytają wielcy filozofowie?, Kraków 2003.
Krzysztof Wieczorek Wieczne powroty Fryderyka Nietzschego

Sam Nietzsche nie był zwolennikiem przemocy fizycznej; uważał, że zadanie „wolnych duchów”, chcących kształtować swój charakter w walce z przeciwnościami losu, polega na akceptacji nieuchronności doznawania cierpienia, a nie na rozwijaniu skłonności do zadawania go innym.

2 Źródło: Krzysztof Wieczorek, Wieczne powroty Fryderyka Nietzschego, Katowice 1998, s. 79.
R1aS6mEYyvUxt
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6
Poniżej znajdują się fragmenty wspomnień przyjaciela Nietzschego, dotyczą jego rozmów z filozofem. Zapoznaj się z tekstem i wskaż, które stwierdzenia poprawnie oddają jego treść.
Poniżej znajdują się fragmenty wspomnień przyjaciela Nietzschego, dotyczą jego rozmów z filozofem. Zapoznaj się z tekstem i wskaż, które stwierdzenia poprawnie oddają jego treść.
Johann Friedrich Overbeck, Friedrich Nietzsche Zapiski przyjaciela

W naszym myśleniu o antysemityzmie Nietzsche i ja byliśmy, jak sądzę, szczególnie blisko spokrewnieni. Tak jak równie obcy był nam fanatyzm wszelkiego rodzaju, nienawiść na tle narodowościowym czy religijnym, choć, być może, z bardzo różnych przyczyn, mających korzenie w naszym rodowodzie, tak w gruncie rzeczy nie mieliśmy zrozumienia i dla antysemityzmu. (…) To moje i Nietzschego zniesmaczenie antysemityzmem najmocniej wyrażało się pewnie w tym, że – na poły z przekory – wprawdzie czasem o nim rozmawialiśmy, ale nigdy z pasją; w zasadzie nie traktowaliśmy go nigdy „poważnie”, uważając go za niezasługującą w istocie na dłuższą refleksję modę naszych czasów (…). Ten tak wrażliwy pisarz musiał jednego antysemitę znosić obok siebie jako wydawcę, a drugiego jako szwagra. (…) Nietzsche był namiętnym przeciwnikiem antysemityzmu takiego, jakim go znał. Co nie przeszkadza wcale, że tam, gdzie mówi szczerze, jego sądy o Żydach swą ostrością pozostawiają daleko w tyle wszelki antysemityzm. (…) Jego antychrześcijanizm ma przede wszystkim antysemicki fundament.

3 Źródło: Friedrich Nietzsche, Johann Friedrich Overbeck, Zapiski przyjaciela, tłum. T. Zatorski, Gdańsk 2008, s. 7–28.
R8lM9njKy8GV4
Możliwe odpowiedzi: 1. Mówiąc o ich „rodowodzie”, Overbeck miał na myśli fakt, że razem z Nietzschem mieli żydowskich przodków., 2. Nietzsche tak naprawdę nie rozumiał, czym jest antysemityzm., 3. Nietzschego męczył sam fakt, że musiał mieć kontakt z antysemitami., 4. Overbeck i Nietzsche uważali antysemityzm za nową modę, o której warto dyskutować., 5. Obaj milcząco przyjęli, że człowiek rozsądny w ogóle nie będzie rozmawiał o antysemityzmie., 6. Dosadność nietzscheańskiej krytyki sprawiała, że antysemici mogli interpretować jego poglądy jako czysty antysemityzm.
31
Ćwiczenie 7
Poniżej znajduje się fragment wypowiedzi Nietzschego, w którym krytykuje naród żydowski. Zapoznaj się z nim i wskaż zdanie, które poprawnie oddaje treść cytatu.
Poniżej znajduje się fragment wypowiedzi Nietzschego, w którym krytykuje naród żydowski. Zapoznaj się z nim i wskaż zdanie, które poprawnie oddaje treść cytatu.
Friedrich Nietzsche Z genealogii moralności

(...) „nędzni jedynie są dobrzy; biedni, bezsilni, niscy są jedynie dobrzy; cierpiący, niedostatni, chorzy, szkaradni są jedynie niewinni, jedynie błogosławieni, dla nich tylko jest zbawienie – wy zaś, dostojni i gwałciciele, na wieki wieków jesteście źli, okrutni, rozpustni, nienasyceni, bezbożni wy też na wieki będziecie zgubieni, przeklęci, potępieni!”… Wiadomo, kto wziął w spadku tę żydowską przemianę wartości…

4 Źródło: Friedrich Nietzsche, Z genealogii moralności, Kraków 2003, s. 22.
R1OaqSve17Wu4
Możliwe odpowiedzi: 1. Nietzsche zarzuca Żydom wychwalanie wartości, które później przejęło chrześcijaństwo, a czyniących człowieka słabym oraz wiecznie cierpiącym., 2. Nietzsche uważał, że Żydzi celowo rozpowszechniają swoją naukę moralną, aby uczyć różne narody skromności, a potem przejmować ich majątki., 3. Nietzsche potępił Żydów za ukrzyżowanie Chrystusa i prześladowanie chrześcijan., 4. Nietzsche posądza Żydów o niezdolność zrozumienia, czym jest wola mocy.
311
Ćwiczenie 8

Poniżej znajduje się podsumowanie badań Krzysztofa Wieczorka na temat odpowiedzialności Nietzschego za powstanie narodowego socjalizmu. Zapoznaj się z jego treścią, a następnie odpowiedz, które ze stronnictw ma twoim zdaniem rację w tym sporze. Swoją odpowiedź uzasadnij.

Krzysztof Wieczorek Wieczne powroty Fryderyka Nietzschego

Jedni uważali, że twórczość Nietzschego przyczyniła się wydatnie do wytworzenia klimatu intelektualnego, sprzyjającego powstaniu doktryny faszystowskiej. (…) Inni przeciwnie – stanęli na stanowisku, że siła prawdy, zawarta w dziełach Nietzschego, może być pomocna w przezwyciężeniu fałszywych stereotypów i uwalnianiu myśli od zdradzieckiego uroku ideologii nazistowskiej.

5 Źródło: Krzysztof Wieczorek, Wieczne powroty Fryderyka Nietzschego, Katowice 1998, s. 78.
R1Eo3DmphWKCL
(Uzupełnij).