Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: Chemia

Temat: Porównanie budowy amin i amoniaku

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XVIII. Związki organiczne zawierające azot. Uczeń:

2) porównuje budowę amoniaku i amin; rysuje wzory elektronowe cząsteczek amoniaku i metyloaminy.

Zakres rozszerzony

XVIII. Związki organiczne zawierające azot. Uczeń:

2) porównuje budowę amoniaku i amin; rysuje wzory elektronowe cząsteczek amoniaku i aminy (np. metyloaminy).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • buduje modele kulkowe cząsteczek amoniaku oraz cząsteczek wybranych amin;

  • określa kształty zbudowanych cząsteczek i hybrydyzację atomów azotu;

  • przedstawia podobieństwa i różnice w budowie amoniaku i amin;

  • rysuje wzory amoniaku i wybranych amin;

  • opisuje typ wiązań chemicznych występujących w cząsteczkach amoniaku i amin.

Strategia nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródlowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • modelowanie;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • modele kulkowo‑pręcikowe;

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • rzutnika multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku.

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytanie: co amoniak ma wspólnego z aminami?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół terminu „budowa amin”.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie samodzielnie analizują grafikę interaktywną zawartą w e‑materiale dotyczącym budowy amin alifatycznych i aromatycznych

  2. Nauczyciel rozdaje uczniom modele kulkowo‑pręcikowe. Uczniowie pracują parami i mają za zadanie zbudować cząsteczkę amoniaku oraz metyloaminy z rozdanych przez nauczyciela modeli chemicznych. Nauczyciel monitoruje poprawność wykonania zadania.

  3. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie o hybrydyzację i kształt cząsteczek oraz o to czy cząsteczki mają budowę płaską czy przestrzenną (uczniowie na poziomie podstawowym mają za zadanie tylko określić czy budowa tych cząsteczek jest płaska czy przestrzenna; uczniowie na poziomie rozszerzonym mogą wykorzystać metodę VSEPR do określania hybrydyzacji i kształtu cząsteczek).

  4. Na podstawie e‑materiału uczniowie zapoznają się z różnym zapisem cząsteczki amoniaku, a następnie razem z nauczycielem analizują analogiczną budowę amin.

  5. Uczniowie określają rodzaj wiązań chemicznych występujących w cząsteczkach amoniaku i amin alifatycznych. Określają moment dipolowy i polarność cząsteczek. Następnie analizują możliwość tworzenia wiązań wodorowych przez cząsteczki amoniaku oraz aminy I-, II- i III‑rzędowe.

  6. Uczniowie sprawdzają samodzielnie swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – w medium bazowym i w zakładce „sprawdź się”. Nauczyciel ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: jaką hybrydyzację przyjmuje atom azotu w cząsteczkach amoniaku i amin? Ile wolnych par elektronowych ma atom azotu w cząsteczce amoniaku i amin? Jak to wpływa na kształt cząsteczek? Czy amoniak i aminy mogą tworzyć wiązania wodorowe? Jaki typ wiązań występuje w amoniaku i aminach?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłem/łam...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Grafika interaktywna może być wykorzystana podczas przygotowywania się do zajęć oraz podczas powtórzenia materiału i porównaniu amin alifatycznych z aromatycznymi.

Materiały pomocnicze:

Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jaką hybrydyzację przyjmuje atom azotu w cząsteczkach amoniaku i amin?

  • Ile wolnych par elektronowych ma atom azotu w cząsteczce amoniaku i amin?

  • Jak to wpływa na kształt cząsteczek?

  • Czy amoniak i aminy mogą tworzyć wiązania wodorowe?

  • Jaki typ wiązań występuje w amoniaku i aminach?