| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
uczeń wie, jak definiuje się przekrój czynny;
stosuje jednostkę barn;
potrafi obliczyć przekrój czynny na podstawie podanych informacji;
rozumie pojęcie przekroju czynnego dla zderzeń obiektów makroskopowych, np. kul bilardowych.
|
| |
| wykład informacyjny, rozwiązywanie zadań problemowych i rachunkowych |
| praca indywidualna, praca w parach |
| rzutnik lub ekran do wyświetlania multimedium |
| |
|
|
Nauczyciel organizuje krótki quiz w parach, dzięki któremu uczniowie przypominają sobie zapis reakcji jądrowej, X + a → Y + b, oraz jej definicję (reakcja zachodzi, gdy dojdzie do oddziaływania jądrowego pomiędzy pojedynczymi jądrami atomowymi lub cząstkami, w wyniku którego nastąpi przemiana tych obiektów w inne) a także wzór na promień jądra atomowego i jednostkę fm. Nauczyciel organizuje burzę mózgów: „Jak możemy zdefiniować pojęcie „reakcji” dla nieoddziałujących obiektów, np. kul bilardowych”. Uczniowie powinni dojść do wniosku, że warunkiem koniecznym jest kontakt (zderzenie) dwóch obiektów. Nauczyciel wprowadza pojęcie geometrycznego przekroju czynnego i prosi uczniów, by w parach wyprowadzili odpowiedni wzór dla zderzenia dwóch kul bilardowych. Następnie przed uczniami staje problem: „Jak zastosować podobne rozumowanie w opisie reakcji jądrowych?” Szukając odpowiedzi, uczniowie powinni wykonać następujące polecenia pomocnicze:
Jakich rozmiarów jest „tarcza” widziana przez nadlatujący proton, który ma uderzyć w jądro atomowe?
Obliczcie pole przekroju poprzecznego dla wybranych jąder atomowych, np. Indeks górny 1616O, Indeks górny 2727Al, Indeks górny 6464Ni, Indeks górny 208208Pb.
Co to jest barn (b)? – uczniowie mogą znaleźć odpowiedź w Internecie lub e‑podręczniku
Rozwiążcie zadanie 8 z zestawu ćwiczeń dotyczące zderzenia dwóch ciężkich jonów, stosując analogię do kul bilardowych.
Czy w mikroświecie pojęcie toru cząstki nie jest dobrze określone? (nie, musimy posługiwać się opisem statystycznym).
|
|
Nauczyciel opisuje typowy eksperyment z fizyki reakcji jądrowych, w którym wiązka cząstek, np. protonów, bombarduje cienką tarczę, a następnie wprowadza pojęcie strumienia lub natężenia cząstek padających (IIndeks dolny 00) oraz wyjaśnia, w jaki sposób można określić prawdopodobieństwo zajścia reakcji badając, jaka część strumienia padającego nie przechodzi przez tarczę (ΔdeltaI). Uczniowie pracują indywidualnie z symulacją interaktywną i wykonują umieszczone pod nią polecenia. Nauczyciel prosi, by uczniowie w parach poszukali związku pomiędzy prawdopodobieństwem zajścia reakcji (), przekrojem czynnym (σsigma) i koncentracją jąder atomów tarczy (n). Uczniowie rozwiązują w parach zadania 5, 7, 2 i 4 z zestawu ćwiczeń, a następnie wybrane pary prezentują rozwiązania na forum klasy. |
|
Nauczyciel prosi, by uczniowie wyszukali typowe wartości przekrojów czynnych na różne procesy, np. rozpraszanie, fuzję, fuzję‑ewaporację i porównali je ze sobą. Na koniec uczniowie dokonują podsumowania tego, czego nauczyli się na lekcji i co zaciekawiło ich w niej najbardziej. |
|
Zadania 1, 3 i 6 z zestawu ćwiczeń. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe może być użyte jako materiał wprowadzający, gdy nauczyciel chciałby zastosować strategię odwróconej klasy. |