Dla nauczyciela
Konspekt (scenariusz) lekcji
Imię i nazwisko autora: | Ewelina Kędzierska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Przyspieszenie grawitacyjne |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, doświadczenie, podsumowująca rozmowa kierowana |
Formy zajęć: | - praca w parach i w grupie, |
Środki dydaktyczne: | tablica multimedialna / rzutnik |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Następnie, zadaniem nauczyciela jest rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej. W tej części uczniowie powinni przedstawić posiadane informacje na temat pola grawitacyjnego, które poznali na poprzednich lekcjach. | |
Faza realizacyjna: | |
• Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu: • Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów: | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy. | |
Praca domowa: | |
Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z animacją dołączoną do niniejszego e‑materiału w celu utrwalenia omawianych zagadnień. Dodatkowo uczniowie powinni wykonać trzy wybrane przez nauczyciela zadania rachunkowe, spośród dołączonych do materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Animacja może być wykorzystana w pracy samodzielnej ucznia przed lekcją. |