Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Symbol Newtona

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: a+b2, a-b2, a2-b2, a+b3, a-b3, a3-b3, an-bn.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

2) stosuje podstawowe własności trójkąta Pascala oraz następujące własności współczynnika dwumianowego (symbolu Newtona): n0=1, n1=n, nn-1=n, nk=nn-k, nk+nk+1=n+1k+1;

3) korzysta ze wzorów na: a3+b3, a+bna-bn.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • oblicza wartość symbolu Newtona

  • udowodnia niektóre własności symbolu Newtona

  • dobiera odpowiedni sposób do rozwiązania problemu teoretycznego

  • stosuje zdobytą wiedzę w zadaniach nietypowych

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • biały kruk

  • loteria

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel rozpoczyna zajęcia od przytoczeniu kilku ciekawostek z życia Newtona, może też zaprezentować krótką prezentację przybliżająca tę postać.

  2. Następnie informuje uczniów, że znalazł niezwykły rękopis („biały kruk”), w którym opisane są nieznane dotąd symbole. Rękopis trudno było odcyfrować, zatem przepisał wiadomości w nim zawarte, uwspółcześniając je. I przekazuje je uczniom w wersji elektronicznej.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w grupach zapoznają się z treścią „białego kruka” – czyli z materiałem zawartym w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Każda grupa przygotowuje przy tym 2 zadania, wykorzystujące uzyskane wiadomości.

  3. Zadania zapisane na kartkach wrzucają do pudła, przygotowanego wcześniej przez nauczyciela.

  4. Teraz przedstawiciel każdej z grup losuje jedno zadanie i rozwiązuje je na tablicy. Przy czym w przypadku wątpliwości uczeń może zwrócić się dwukrotnie z prośbą o pomoc do swojej grupy.

  5. Jeśli zadanie zostanie dobrze rozwiązane – grupa otrzymuje „plusy” lub jest nagradzana w inny sposób.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wspólnie formułują temat lekcji i cele, które ich zdaniem osiągnęli.

  2. Uczniowie indywidulanie rozwiązują dowolne 2 spośród proponowanych ćwiczeń.

  3. Dyskusja – w rozwiązaniu jakiego typu problemów (nie tylko matematycznych) można wykorzystać symbol Newtona.

  4. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, wskazując na ważne elementy zajęć, komentuje też trudności i problemy, z którymi borykali się uczniowie rozwiązując zadania. Dokonuje samooceny i oceny koleżeńskiej pracy pozostałych uczniów.

Praca domowa:

Nauczyciel poleca uczniom wykonać te ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane podczas lekcji.

Materiały pomocnicze:

Podzbiory zbioru skończonego (treść rozszerzona)

Wskazówki metodyczne:

Animację można wykorzystać jako wprowadzenie do kombinatoryki.