Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Symbol Newtona
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: , , , , , , .
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) stosuje podstawowe własności trójkąta Pascala oraz następujące własności współczynnika dwumianowego (symbolu Newtona): , , , , ;
3) korzysta ze wzorów na: , i .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza wartość symbolu Newtona
udowodnia niektóre własności symbolu Newtona
dobiera odpowiedni sposób do rozwiązania problemu teoretycznego
stosuje zdobytą wiedzę w zadaniach nietypowych
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
biały kruk
loteria
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel rozpoczyna zajęcia od przytoczeniu kilku ciekawostek z życia Newtona, może też zaprezentować krótką prezentację przybliżająca tę postać.
Następnie informuje uczniów, że znalazł niezwykły rękopis („biały kruk”), w którym opisane są nieznane dotąd symbole. Rękopis trudno było odcyfrować, zatem przepisał wiadomości w nim zawarte, uwspółcześniając je. I przekazuje je uczniom w wersji elektronicznej.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w grupach zapoznają się z treścią „białego kruka” – czyli z materiałem zawartym w sekcji „Przeczytaj”.
Każda grupa przygotowuje przy tym 2 zadania, wykorzystujące uzyskane wiadomości.
Zadania zapisane na kartkach wrzucają do pudła, przygotowanego wcześniej przez nauczyciela.
Teraz przedstawiciel każdej z grup losuje jedno zadanie i rozwiązuje je na tablicy. Przy czym w przypadku wątpliwości uczeń może zwrócić się dwukrotnie z prośbą o pomoc do swojej grupy.
Jeśli zadanie zostanie dobrze rozwiązane – grupa otrzymuje „plusy” lub jest nagradzana w inny sposób.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wspólnie formułują temat lekcji i cele, które ich zdaniem osiągnęli.
Uczniowie indywidulanie rozwiązują dowolne 2 spośród proponowanych ćwiczeń.
Dyskusja – w rozwiązaniu jakiego typu problemów (nie tylko matematycznych) można wykorzystać symbol Newtona.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, wskazując na ważne elementy zajęć, komentuje też trudności i problemy, z którymi borykali się uczniowie rozwiązując zadania. Dokonuje samooceny i oceny koleżeńskiej pracy pozostałych uczniów.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca uczniom wykonać te ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane podczas lekcji.
Materiały pomocnicze:
Podzbiory zbioru skończonego (treść rozszerzona)
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać jako wprowadzenie do kombinatoryki.